RINGO STARR * Zoom In (recenzia CD)

ringo

Ringo Starra, stylového bubeníka a občasného zpěváka Beatles, jistě netřeba představovat. Jeho nedávno vydané EP, „Zoom In“, obsahující pět písní, bylo nahráno mezi dubnem a říjnem loňského roku, během covidového lockdownu. A tak jak je tomu v názvu písně Beatles, „With A Little Help From My Friends“, využil služeb mnoha populárních hudebníků, zpěváků a zpěvaček, které zval do svého studia jen po několika najednou, aby prý dodržoval kovidové protokoly. Jen všechny vyjmenovat, by asi zabralo třetinu plochy vyhrazené k recenzi, tak jen namátkou: Paul McCartney, Joe Walsh, Lenny Kravitz, Dave Grohl, Robbie Krieger, Benmont Tench, Sheryl Crow či Nathan East. Jen sboristy tvořilo dvacet lidí. Jeho doprovodná superskupina, All Starr Band, založená v roce 1989 a v níž se postupně vystřídala spousta špičkových hudebníků, na EP „Zoom In“ předvádí skvělé výkony, ať jednotlivě či jako celek. Inspirací k názvu „Zoom In“ byla Ringovi aplikace Zoom, kterou při karanténě používá kdekdo. Na úvod minialba zní možná ta nejslabší píseň s názvem „Here’s To the Nights“, cajdák a popová cukrová vata z hudební pouti. Střední proud s rockovou kytarou, v níž „Brouk“ Ringo připíjí na přátele a vzpomíná na zašlé časy. Titulní „Zoom In Zoom Out“ je rockovější a má zajímavější text a větší švih. Pozornosti jistě neunikne ani rtuťovitá kytara Robbieho Kriegera. Barevné perkuse a řízné dechy zdobí píseň „Teach Me To Tango“, evokující karnevalovou náladu s latinsko-americkými rytmy. Ta spolu s písní „Waiting For the Tide To Turn“, v rytmu reggae, na tomto EP vynikají. Pohodová píseň s příjemnými ženskými vokály a přiznávkami dechové sekce. V textu Ringo Starr připomíná hvězdy tohoto žánru, Boba Marleyho, skupinu Toots & The Maytals nebo Burning Spear. Ringovi tato skladba vysloveně sedí, chybí snad jen „patois“, karibský přízvuk. Z písně čiší naprostá pohoda. Kytarista All Starr Bandu a spoluzakladatel skupiny Toto, Steve Lukather, se podílel při skládání poslední písně „Not Enough Love In the World“, s poměrně jednoduchým textem o tom, že na tomto světě se nedostává dosti lásky, míru ani naděje. Přesto píseň nepůsobí depresivně, má optimisticky laděný hudební „kabát“ a všem rozesílá poselství o tom, abychom se nevzdávali v této neradostné kovidové době.

Bodrý taťka Ringo, jenž je ve skutečnosti už pradědečkem, oslavil 7.7. 2021 neuvěřitelných 80 let. To, že dávno ustrnul v hudebním středním proudu, nic nemění na skutečnosti, že ho stále baví vystupovat před publikem i v pokročilém věku. Frázuje jak zamlada a i intonačně zpěv zvládá docela slušně.  Někdy je Ringo až příliš sentimentální, ale skoro pokaždé předkládá chytlavé melodie, profesionalismus a pohodu. A to není málo.

* * *