SOFA SURFERS * Scrambles, Anthems and Odysseys (recenzia CD)

sofa_surfers

Deviaty album úspešnej rakúskej formácie Sofa Surfers je tu a s ním aj ponuka pre slovenské publikum vidieť a počuť ich naživo už 10. decembra v bratislavskom Majestic Music Clube. Doska Scrambles, Anthems and Odysseys vychádza v trojjedinej podobne (CD, dátový digitál a výpravný dvojvinyl). Pod cover artworkom je podpísaný brazílsky grafický dizajnér Bruno Biazotto. Živé vizualizácie na koncertoch skupiny má na starosti o čosi menej exoticky znejúci Timo Novotny. Úspešní susedia spod Álp majú čerstvo na svedomí soundtrack k hollywoodskému dielku Focus. Ich album je vyzretou fúziou agresívnej elektroniky s dobre odfiltrovanými tanečnými chúťkami, synovia tirolských jódlerov šupajú do mašiniek rockové riffy a je z toho akési postindustriálne techno. Tucet trackov odpálil do sveta pilotný singel Beyonder Girl. Ťažkotonážne beaty štrukturálne dopĺňajú analógové arpeggiátory, mierne skreslené odľudštené rapy a z celku možno dešifrovať umné poučenie sa nielen nemeckými elektrodinosaurami Kraftwerk, ale aj ich pohrobkami Rammstein. Mužské vokály striedajú dominovské ženské hlasy. Celková atmosféra albumu poskladaná z jednotlivých skladieb nesie stopy apokalyptickej dezilúzie. Vo Woodyho balade spieva Issi Honi v jasnej R&B fazóne, čo posúva tvorbu SS zasa kamsi inam a dáva jej nový rozmer. Úvodné sample skladby Raven-Us znejú bombasticky a majestátne. Vyklenie sa nad nimi bohato prekrvený spev a postupne sa pridávajú tlieskače, triolové hajtky a všetok ten industriálny kovošrot. Najtanečnejšia vec s názvom Skins (feat. Soulcat E-Phile) je ako z futuristickej diskotéky niekde na marťanskej základni. Ostinátne figúry jednotlivých kúskov sa radia vedľa seba ako šváby na základovej doske počítača. Záverečná pesnička pomenovaná All by mohla byť pokojne folkovou baladou, keby bola namiesto rezonátormi a tuc-tuc kopákmi doaranžovaná maha-maha španielkami. Znie trocha ako Depeš. Nuž, nielen Hansiho Hinterseera s belostným úsmevom uprostred juchajúceho Musikantenstadlu nám dala krajina valčíkov a malinovky Almdudler. Bol tu predsa Falco, boli tu Opus (Life Is Life) a teraz tu sú Sofa Surfers. Prajem in šťastnú plavbu na temnej gondole v mútnych vodách depresívnych zajtrajškov.

****