ST. VINCENT * Daddy’s Home (recenzia CD)

st_vincent

V máji 2021 vydala 38-ročná songwriterka, speváčka a gitarová bohyňa St. Vincent (vlastným menom Annie Clark) v Loma Vista Records už 6. štúdiový album nazvaný „Daddy’s Home”. Je to psychedelicko-glamrocková lahôdka. Spravte si naň čas, pripravte si kvalitné slúchadlá alebo si ho vychutnajte na surroundovej reprosústave. Budete sa cítiť ako na tobogáne, ktorý je navyše strojom času. Ocitnete sa v sedemdesiatych rokoch (kde-tu aj v šesťdesiatych a osemdesiatych). Pod vplyvom. A z každej strany lunaparku k vám dolieha niečo povedomé. Počujete analógové syntetizátory, sitár, husté soulové vokály, havajskú gitaru. Akoby ste začuli Bowieho, Princa, Beatles, Pink Floyd, Tori Amos, Eurythmics aj akési disco hity, ale nie ste si istí, lebo všetko sa deje prirýchlo. Čakáte, kým vláčik prejde celé kolo, no medzitým začne hrať čosi iné. St. Vincent sa všetkými tými vplyvmi vôbec netají, otvorene ich parafrázuje. Ako prezrádza názov albumu, ústrednou témou je otec. Nielen jej otec (ktorý opustil rodinu, keď mala tri roky) a otčim (ktorý 12 rokov sedel za burzové machinácie), ale aj „daddy“ ako dominantný partner v nebinárnom partnerstve (ako v jej prípade), či dokonca zvažovanie (a odmietanie) rodičovstva v ňom. Pri pohľade na obal albumu, kde je „nastajlovaná“, akoby sa práve nadránom vrátila bohvie odkiaľ v rozdriapaných pančuchách, s roztečenou maskarou a úsmevom prezrádzajúcim, že nič neľutuje, názov albumu „Daddy’s Home“ (Ocko je už doma) dostáva žartovne perverzný podtón, ako napokon väčšina jej doterajšej tvorby. No kým doteraz veci komentovala skôr ako vonkajší pozorovateľ (skladby „Digital Witness“, „Masseduction“ či „Los Ageless“), tento album je výrazne introspektívny. Nič na ňom nie je náhodné, ani po textovej ani po aranžérskej stránke: jednotlivé piesne často ukrývajú viacero významov a je radosť ich nachádzať. No Annie sa nedá zahnať do úzkych: ak azda zájde do príliš osobných vecí, odľahčí to hravým aranžmánom či ironickým tónom v hlase. Počas návštevy otčima vo väzení rozdáva autogramy, vysmieva svoju tvorbu, lebo neprežila tragédie ako Joni Mitchell či Tori Amos, žiali za kamarátom z detstva, no život označuje za žart. Nechajte sa pobaviť aj vy.

****1/2

IZABELA BÉREŠOVÁ