Synthfest 2019

synthfest

 

Druhé pokračovania slávnych diel sú vždy najťažšie, pretože sú často porovnávané s premiérovou časťou. Inak to nebolo ani počas Synthfestu 2019, ktorý sa konal 19. októbra 2019 v bratislavskom Hopkirku. Nesmelé a neisté začiatky minulého roku vystriedal sebavedomejší a odvážnejší line-up, nové priestory a priateľská atmosféra. Pod záštitou Synth Slovakia sa opäť objavili prezentácie nových i starých syntetizátorov a elektronickí umelci novej i starej generácie.

 

Sobotné popoludnie od 16:00 zaplnili prezentácie značiek Korg a Roland. Obe priniesli najnovšie prírastky z ich súčasnej ponuky. Firma Korg známa svojimi malými a dostupnými modulmi série Volca, ponúkla na vyskúšanie nástroje Volca Modular, Volca Drum a Volca Nubass. Okrem nich tešil uši návštevníkov aj Korg Minilogue XD v klávesovej aj neklávesovej verzii. Firma Roland priniesla z každej kategórie niečo - grooveboxy MC101 a MC707, syntetizátor série Boutique s názvom JU06A (ktorý verne emuluje slávne Juno 60), bohato vybavený Jupiter Xm a najnovší workstation Fantom. Okrem noviniek doplnili miesto na stolíkoch aj staršími, no o nič menej úspešnými modelmi.

Nechýbala ani výstava vintage klávesových nástrojov. Kurátor Ivan Hirländer vyberal modely podľa filtra „malé, dobré, hrateľné“. Za spomenutie stojí Korg MS-10, Moog Prodigy a Rogue, Akai VX60 či Access Virus Ti2 Polar.

Bolo na čo pozerať, bolo na čom hrať a bolo čo počúvať. Od ôsmej prevzali kontrolu nad nástrojmi hudobníci a začala druhá, koncertná, časť programu.

Na pódiu sa ako prví predstavili The Silence, ktorí zopakovali úspech z predchádzajúceho ročníka a naviac pridali zopár noviniek, ako napríklad čerstvo vydaná „Forgive Me“. Po nich nasledovala mladá a veľmi talentovaná Zagami Jericho z Česka. Jej štýl možno zaradiť ku experimentálnej elektronike, ktorú dopĺňa silným speváckym výkonom a energickým tancom. O 22:00 bol na rade koncert maďarského projektu Black Nail Cabaret. Svoj štýl nazývajú „pop noir“ a cítiť ho v každom elemente ich vystúpení. Temné syntetizátorové riffy, široký vokálny rozsah speváčky, mystické tanečné prvky a hypnotické vizualizácie. Burácajúci dav nenechal nikoho chladným. Bohužiaľ, práve pri tomto koncerte bolo najviac cítiť zvukové problémy priestoru. Jemné artikulácie prehlušoval hluk zlievajúcich sa nástrojov a stáť pred pódiom bolo akusticky náročné. Nevedno, kde sa stala chyba, no dúfajme, že do budúceho ročníka sa ju podarí vyriešiť.

Náklad pre ušné bubienky bol aj ďalší koncert, tentokrát v podaní domáceho interpreta menom Grawlix. Fanúšikovia temného synthwave si prišli na svoje. Šikovne poskladaný set bolo nielen príjemné počúvať, ale aj tanečne prežívať. S rýchlejším syntetizátorovým tempom prišiel o polnoci až z Poľska tajomný Favorit89, ktorý sa v našich končinách ukázal už v decembri 2018 na jednej z Nightcall akcií. Špecialitou bolo jeho sólo hranie na klávesoch Korg Prologue, ktorý bol taktiež prvou cenou v tombole. Výborné zakončenie koncertov, ktoré zanechalo v obecenstve túžbu pokračovať.

Po krátkej prestávke vo forme tomboly vyslyšal prosby DJ Hellhound, ktorý do večera primiešal nové aj staršie synthwaveové klasiky.

 

Rozmanitosť interpretov prilákala aj rozmanité publikum. Nebol problém naraziť na generácie, ktoré vyrastali v časoch prvých syntetizátorov, ako aj novú, najmladšiu vlnu fanúšikov elektronickej hudby. Práve miešanie jednotlivých období je to, čo najviac chýbalo premiérovému Synthfestu. Našťastie sa to tento rok osvedčilo a možno práve táto fúzia dopomôže ku rozšíreniu popularity medzi širšiu poslucháčsku spoločnosť.

Vítanou novinkou bol taktiež merchandise pri vchode, kde si návštevníci mohli kúpiť nosiče (CD, vinyl aj kazety) od účinkujúcich interpretov, rôzne reklamné predmety, či tričká. So šťastím sa pri stolíku ukázal aj niektorý z hudobníkov s možnosťou podpísať novonadobudnutý lup.

 

Synthfest 2019 pôsobil ako menší, avšak atmosférou a entuziazmom prekonal prvý ročník. Ukázal, že spájanie generácií je cesta ku väčšiemu a pestrejšiemu publiku, čo naopak môže prilákať väčších interpretov. Syntetizátorové akcie, hlavne v štýle neo-synthwave sa objavujú čoraz viacej a tak je na mieste otázka, ako by mohol Synth Slovakia osloviť tvorcov aj poslucháčov mimo Synthfestu. V každom prípade môže budúci ročník stavať na dobrom fanúšikovskom základe, dôvere vystavovateľov a hlavne kvalite hudobných interpretov z domácej aj zahraničnej scény.

 

O rok sa vidíme opäť. Synthu zdar!

 

MAREK OSRMAN

Článok patrí k časopisu: