TOMÁŠ KOČKO A ORCHESTER * Sadné zrno (recenzia CD)

tomas_kocko

Sadné zrno je veľmi krehký a krásny album.  Zaradený v dlhom páse nahrávok zoskupenia Tomáš Kočko a Orchester vyčnieva nielen poeticky, ale aj hudobne. Vracia sa ku hudobným a poetickým koreňom rannej diskografie, k poézii valašského básnika Ladislava Nezdařila. Sadné zrno si dlho držal status nezohnateľného kúska aj u fanúšikov a priaznivcov. Pôvodné CD vyšlo ako súčasť básnickej zbierky, ako ilustrácia Nezdařilovej poézie.

Z pôvodnej jedenástky (Sadné zrno, 2002) sa na aktuálnu nahrávku dostalo sedem piesní. Svoje miesto neopustili dva kúsky, recitácia Ladislava Nezdařila a bonus Formani. Aktuálnu podobu Sadného zrna obkolesili dve nádherné novinky, úvodná, rozsiahla a meditatívna Ešte sa ohlédni a záverečná Vyplauj meze. Zmena nastala aj v poradí piesní a vznikol tak staronový materiál, vybočujúci z trendu nanovo nahraných albumov.

Kočko s Orchestrom sa vrátil k pôvodnému zvuku  pesničkárstva. Rytmika na akustickej gitare, nápadité sóla na zobcovej flauty, pizzicato na kontrabase, husľové kontry, občasné sláčikové sólo. Svoje miesto tu má aj malý cimbal, náznaky bicích a perkusií. Dvojhra huslí a flauty (Javorníček), či husľové kontry, flauta a minimalistické perkusie (Za tylovskú stranu) evokujú sviatočnosť blízku z albumu Koleda. Navyknutým na nedávnu tvorbu Tomáša Kočka bude chýbať mužská či ženská zborovosť, ženské sóla, razantné bicie, no to je len chvíľka.

Po farebnej smršti ľudových piesní, po autorských piesňach na slovanskú tému, tu máme zrazu folkový pokoj, čistotu a poetickosť vo valašskom nárečí. Poézia Ladislava Nezdařila nie je vyumelkovanou prostoduchou parafrázou na ľudovú nôtu. Ilustrácia a dofarbenie Nezdařilovho posolstva najviac vystihuje pomalé a pokojné tempo Sadného zrna. Sympaticky sa tak stierajú hranice medzi českým a slovenským jazykom. Z vnímania a započúvania sa, z miestami až zádumčivého pokoja, nevytrháva ani jedna pieseň.

Ak náhodou nabehne rýchlejšie a rytmickejšie tempo, tak je dávané postupne, nerušivo v pulze poézie. Pochopenie sveta, ktoré prináša Sadné zrno, sa počúvaním vďačne znásobuje.

****1/2