VLADIVOJNA LA CHIA * 8 hlav šílenství (recenzia CD)

vladivojna

Písně inšpirované filmem

V roku 2017 mal premiéru československý film režisérky a scenáristky Márie Novákové s názvom 8 hlav šílenství. Bol to historický životopisný film o mladej nádejnej básničke Anne Alexandrovne Barkovovej v sovietskom Rusku. Mala veľký talent a všetci jej predpovedali veľkú budúcnosť, že prekoná aj samého Puškina. Lenže karta sa obrátila a Anna sa v roku 1921 ocitá vo vagóne vlaku smerujúceho do gulagu v nehostinných stepiach Kazachstanu. Strávila tam 21 rokov. Hlavnú úlohu Anny stvárnila Aneta Langerová i keď pôvodne mala naspievať len titulnú pieseň. Hudbu k filmu zložila mladá autorka Vladivojna La Chia a táto hudba vyšla aj na rovnomennom CD koncom minulého roka. Toto dielko mi poslal priateľ Peter z Mělníka s tým, že by to bolo pre mňa zaujímavé. Vie, že sa neustále brodím vo vodách undergroundu a bez jeho upozornenia by som o takýto produkt mainstreamu vôbec nezakopol. CD je nabité ozaj veľkými menami, ako Lucie Bilá, Aneta Langerová, Poly z kapely Insania, Lenka Dusilová, Ota Klempíř, Kittchen alias Jakub König, Vladivojna La Chia. Všetci spievajú piesne na texty ruskej poetky Anny Barkovovej. Zo začiatku mi bolo ťažko uchopiť toto dielo a písať niečo kritické o velikánoch typu Lucka Bilá alebo Aneta Langerová. Ich spevácke kvality sú nespochybniteľné. Po štvrtom vypočutí som sa zorientoval a našiel si aj ja niečo svoje. Vladivojna La Chia zrejme vie čo robí, má za sebou zopár albumov, skúsenosť s inou filmovou hudbou, dokonca sama začínala v punkovej kapele. Samotný album má 13 trackov a dva prídavky. Z tých trinástich sú tri hovorené slovo. Hneď úvodná pieseň Já, Anna Alexandrovna v podaní Lucky Bílej vás zatlačí do sedadla, zo začiatku zneje undergroundovo a ku koncu prechádza až k lahodným melódiám typu Žižkovská zeď od OK Bandu. Pieseň Poprava podaná Anetou Langerovou podfarbená trúchlivým akordeónom znie priam Landovsky. Na celom albume sa striedajú nálady, od trúchlivých, romantických až výbušných. Skvelo zahraté a aranžované sláčikové party miestami vkusne dynamicky osviežené elektronikou. Za pieseň Hrdinové naši doby v podaní Polyho z mojej obľúbenej kapely Insania a Vladivojny La Chia by sa nemuseli hanbiť ani legendární elektronickí alternativci Young Gods. Vplyv Polyho na túto vecičku cítim v kosti. Keď som zavrel oči, hneď sa mi zjavila Insania a ich klip Nebe a Nietzsche. Skvelý klavír a husle v piesni O povznášejícim klamu so spevom Lenky Dusilovej a Anety Langerovej. Bonus Lagernaja v podaní Jevgenija Rubilina s akordeónom navodzuje skutočnú atmosféru sovietskeho prednormalizačného odboja. Posledná veselá rozprávková pieseň Ruská zima v podaní Vladivojna La Chia a Kočičiči o déduškovi a bábuške akoby vypadla z pera Kukovi z Horkýže slíže. Celkovo je toto dielo zvukovo aj žánrovo pestré, striedajú sa balady s údernou elektronikou, smutné vystriedajú veselé. Film som doteraz nevidel, len trailer, ale určite si ho pozriem.

***1/2

Ľuboš Dzúrik