THE YOUNIVERSE * Neon (Recenzia CD)

youniverse

V polovici mája 2023 vydala kapela The Youniverse svoj druhý dlhohrajúci album pod názvom „NEON“. Ich prvý album sa volal „CMYK“ a predtým  nahrali  ešte jedno EP, ktorého názov je „Raise Hell Kid“. Toto  EP malo 8 piesní. Ako  trenčiansky lokálpatriot  si dovoľujem tvrdiť, že  The Youniverse je  trenčianska kapela. Hrajú od roku 2016 v zostave Jerguš Oravec gitara a všetko ostatné v štúdiu, a Tamara Nižňanská, ktorá spieva a píše texty.

Jerguš je trenčiansky rodák a Tammy je z Bratislavy ale starých rodičov má v Trenčíne, takže prázdniny trávievala veľakrát v Trenčíne a toto mesto je pre nich dôležité. Celý prvý album tiež  nahrávali v Trenčíne. Ak ste náhodou niekedy videli The Youniverse naživo, tak oni po vydaní albumu, ktorý vytvorí autorská dvojica Jerguš a Tammy prearanžujú skladby a spravia z nich koncertné verzie a zostavu doplnia živí hudobníci. Celá kapela je vlastne postavená na Jergušovej rockovej gitare. Hrajú viacmenej rockovú alternatívnu  hudbu, ktorá je podfarbená kopou elektroniky a do toho spieva Tammy s energiou Tiny Turner. Album „NEON“ obsahuje 10 piesní, ktoré sú veľmi rôznorodé a potvrdzujú hudobné vzory, ktoré obdivujú títo dvaja autori. V prípade Jerguša gitaristu je to stará rocková škola Led Zeppelin, The Doors a určite dosť inklinuje k Princovi a Lennymu Kravitzovi. Obdivuje ich spôsob skladania hudby, pretože títo si taktiež všetko robia sami ako Jerguš, ktorý obsluhuje všetky nástroje a celú elektroniku. Tammy dopĺňa Jergušove podklady vlastnými melódiami spevových partov. V prvej piesni „Ariana Grande“ na úvod predstavujú celý tento album aký vlastne bude. Skvele priam profesionálne znejúce vokály a spev sa striedajú s poctivou rockovou gitarou, ktorá sem tam prechádza do psychedélie a hlas speváčky je zastretý viacerými efektami. Pod tým celým duní  veľmi moderná elektronika. Okrem Princa a Kravitza je u Jerguša cítiť vplyv aj Jimmyho Hendrixa, keďže aj Lenny Kravitz mal ako vzor Hendrixa a The Doors.

Celý „NEON“ je heart  break album - príbeh o zlomených srdciach. Samozrejmosťou je, že The Youniverse  spievajú výhradne v angličtine. Tammine vzory sú staršie speváčky, ako už zmienená Tina Turner (a pod.) a staré blues. V kontraste s tým je fakt, že zopár piesní na albume je vyslovene tanečných a znejú veľmi moderne. Príkladom je pieseň „Lime“.

Pieseň „Darts“ je spracovaná v pomalšom  rytme a môžete si ju pozrieť aj v zaujímavom obrazovom spracovaní na Youtube. Celý album je veľmi pestrý a je naozaj veľmi ťažké vybrať najlepšiu skladbu, ale podľa mňa je ňou posledná pieseň „Gimme all your money“.

A čo dodať na záver? The Youniverse v albume „NEON“ namiešali krásny zvukový hudobný guláš, ktorý je prehliadkou neskutočného množstva štýlov, zvukov, melódií a rytmov a naozaj stojí za vypočutie.

****1/2

ĽUBOŠ DZÚRIK