CD Bluesová spoločnosť No. 15 * recenzia CD

bluesova_spolocnost_15

Príjemná hudba do zvláštnej doby

Začiatkom tohto (2020) hektického „koronového“ roku plného obáv a neistoty vydala Slovenská bluesová spoločnosť sampler Bluesová spoločnosť No. 15. Tento album je dielom podobného tímu, ako to bolo pri viacerých predošlých sampleroch z tejto série. Mnohé mená ostávajú stabilné: dramaturgie CD a úpravy bookletu sa zhostil Juraj Turtev, grafiku na obale vytvoril Marcel Haščič, anglický preklad informácií v booklete mal na starosti Alec Carter. Album vyšiel s finančnou podporou SOZA. Nachádza sa na ňom pestrá kolekcia živých i štúdiových nahrávok. Prevažuje vlastná tvorba zúčastnených kapiel a sólistov.

Sampler však otvára bluesová klasika od Roberta Johnsona Love In Vain v podaní hudobného zoskupenia Rolling Stones Blues Cirkus 50. Z bookletu som sa dozvedela, že tento projekt vznikol v roku 2012 ako pocta kapele The Rolling Stones, ktorá v tom roku oslavovala 50. výročie svojej existencie.  Zúčastnilo sa na ňom veľa slovenských bluesových i rockových hudobníkov a hudobníčok. V živej nahrávke Love In Vain na sampleri dominuje oduševnený spev a zručná gitarová hra prezidenta Slovenskej bluesovej spoločnosti Jána Liteckého-Švedu st. Pre porovnanie som si znova vypočula i verzie Roberta Johnsona a kapely The Rolling Stones. Tie verzie vznikli v časoch, keď som ešte nebola na svete. Klasika má v oboch svoje čaro a myslím si, že ani Rolling Stones Blues Cirkus 50 sa nemá za čo hanbiť. Ján Litecký-Šveda st. sa do pesničky tak vložil, že som chvíľami mala pocit, akoby bola jeho vlastná.

Po spomienkach na minulosť ma vrátili do prítomnosti pesničky Štefana Uhriňáka s umeleckým menom Tony Bigmouth Pearson, venujúceho sa jazzu a bluesOd roku 2017 žne jeden úspech za druhým, na Slovensku i v zahraničí. Na sampleri Bluesová spoločnosť No. 15 sa prezentuje štyrmi skladbami, z ktorých dve sú kompletne jeho vlastné a ďalšie dve sú zhudobnené básne maďarských básnikov. Texty skladieb Tonyho Bigmouth Pearsona sú výhradne v angličtine, jeho spev je presvedčivý a sebaistý, hru na akustickej gitare ovláda majstrovsky, a tak zaujal, okrem iného, i na súťaži International Blues Challenge 2020 v americkom Memphise. Napriek tomu, že pesničky na sampleri sú komorné nahrávky sólistu, vyhotovené v skúšobni, energie je v nich viac než dosť. Hudba, obohatená aj použitím loopera, ma naladila na svoju vlnu: od prvej piesne – protest songu Not My Home – až po záverečnú pieseň o tom, že si treba veriť – Better Believe

Pesničkára s gitarou potom vystrieda kapela Peter Koreň & Root´s Band. Peter Koreň st. je hráč na klávesových nástrojoch, okrem iného i na Hammond organe. Už v 60. rokoch spolupracoval napríklad s Petrom Lipom, s Dežom Ursinym či s Jozefom Barinom, v ktorého kapele For Meditation pôsobí aj v súčasnosti.  Tiež spolupracuje s gitaristom a spevákom Jurajom Dura Turtevom a s bubeníkom Romanom Turtevom. Skladby na sampleri Bluesová spoločnosť No. 15 sú staršími nahrávkami zo živých vystúpení. Na dvoch z nich sa podieľala aj ďalšia slovenská hudobná legenda – basgitarista Fedor Frešo. Prvé tri skladby obohacuje svojím spevom Juraj Dura Turtev. Už prvá z nich, Vlak s konečnou, má švih a súčasne nádych pohody. Príjemná cesta vlakom. Ako spoluautorka textu sa tu objavuje poetka Judita Kaššovicová. Pesnička Nie sme zbláznení je mi dôverne známa, zdobí ju vtipný text so svojskou poetikou. Klávesy obidvom skladbám dodávajú „šťavu“ a rovnako je to i pri pomalej, meditatívnej pesničke Someone. V poslednej skladbe, All About My Girl (autorom je Jimmy McGriff), má hlavnú úlohu Hammond organ, ktorý priam spieva, hoci sa jedná o inštrumentálku. Pri rezkej organovej hudbe sa mi zdalo, akoby sa hudobníci odviazali na jam session.

Ďalším účinkujúcim na CD Bluesová spoločnosť No. 15 je multiinštrumentalista, skladateľ a spevák Peter Piťu Luha. Pri hre na gitare využíva rozmanité hráčske techniky. Na svojich koncertoch virtuózne spája spev, beatbox, hru na špeciálnych gitarách (napríklad TheBone), zobcovej flaute, perkusiách či husliach. Navyše, šikovne pracuje s looperom, a tak dokáže sám vystupovať ako one man band. Nebráni sa ani bluesovým inšpiráciám, mala som možnosť sledovať napríklad jeho koncerty so speváčkou, gitaristkou a autorkou pesničiek Zuzkou Suchánkovou. Hrali spolu pesničky s príchuťou blues, jazzu a folku. Na sampler Bluesová spoločnosť No. 15 sa dostali dve skladby z repertoáru Petra Piťu Luhu. Prvou z nich je Superstition od Stevieho Wondera. Je známa a obľúbená u jazzmanov i bluesmanov. Hrával ju Stevie Ray Vaughan, od neho ju prevzali mnohé bluesrockové kapely. Verzia na sampleri Bluesová spoločnosť No. 15 je však multižánrová, veď je to nahrávka zo živého vystúpenia hudobnej formácie Free N´Loop (Peter Piťu Luha v nej pôsobí s hráčom na flautu a saxofóny Marianom Jaslovským a s huslistom Jánom Berkym Mrenicom ml.). Autorom hudby i textu druhej skladby Príliš drahé kovy je samotný Peter Piťu Luha. Myslím si, že si zaslúži miesto aj na bluesovom sampleri, hoci nehrá žiadne ortodoxné blues.

Sampler Bluesová spoločnosť No. 15 uzatvárajú štyri skladby, štúdiové nahrávky  kapely Last Blues Band. Musím sa priznať, že toto hudobné zoskupenie som predtým nepoznala, hoci, ako som sa dočítala, je na hudobnej scéne od roku 1991. Z bookletu samplera som sa tiež dozvedela, že sa jedná o kapelu z južného Slovenska a že jej frontmanom je spevák a harmonikár Tibor Tornóczi. Last Blues Band sa venuje zhudobňovaniu poézie v maďarskom jazyku. (Spomenula som si na Tonyho Bigmouth Pearsona, ktorý však zhudobňuje texty maďarských básnikov preložené do angličtiny.) V roku 2019 získal Last Blues Band hlavnú cenu na festivale „József Attila Vers Dal Fesztivál“ v Budapešti. Keďže maďarský jazyk neovládam, obrátila som sa na priateľov s prosbou aspoň o preklad názvov pesničiek. Napriek jazykovej bariére sa mi dobre počúvali, sú výborne zaspievané i zahrané. Pekné kultivované blues. Okrem hudby členov kapely mi utkvela v pamäti aj hra hosťa - Balázsa Alaszticsa - na saxofóne v pesničke Didaktikus Dal (Didaktická pieseň).

Myslím si, že príjemnú, pestrú a zaujímavú hudbu, dodávajúcu radosť do života, v tejto zvláštnej dobe potrebujeme ako soľ. Toto cédečko je takej hudby plné. Navyše, tak ako aj predchádzajúce samplery Slovenskej bluesovej spoločnosti, plní úlohu v postupnom mapovaní bluesovej scény na Slovensku.

RUŽENA ŠÍPKOVÁ