LANA DEL REY * Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd. (recenzia albumu)

lana

LANA DEL REY
Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd.
Universal / Interscope, Polydor

***1/2

Americká popová speváčka a skladateľka Lana Del Rey prichádza v marci 2023 s takmer osemdesiat minútovou experimentálnou nahrávkou Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd. Nachádza sa na nej šestnásť skladieb. Album si ihneď získal množstvo pozitívnych fanúšikovských ohlasov. A to napriek tomu, že ako celok pôsobí veľmi, veľmi melancholicky. Niektoré skladby sú na prvé počutie celkom „ťažké“, no veľmi emotívne.

Lana Del Rey poslucháčom ponúka koncepčnú, osobnú spoveď na pozadí veľmi melodických hudobných liniek. Tvoria ju najmä klavírne party, spev a skvelé vokály. Obsahom jej výpovede sú celkom ťažké filozofické témy, ako existencia Boha, rodinné vzťahy, milostné vzťahy, ľudská prázdnota, samota a smrť. Aj spôsob interpretácie textu tieto témy iba umocňuje. Spev sa občas mení v recitatív, čo výpovedi tiež dáva ešte osobnejší rozmer.

Hudobne nemožno album jednoznačne zaškatuľkovať. Lana Del Rey experimentuje a prekračuje všetky možné hranice popu. Jej aktuálna tvorba je pomiešaná s gospelom či jazzom. Na dofarbenie atmosféry sa nebojí sa využívať rôzne ruchy. Niektoré pasáže dokonca vyznievajú celkom dramaticky. Pri počúvaní môžete mať pocit, že ste v divadle alebo v kine. K scénickej hudbe táto americká autorka vôbec nemá ďaleko, čo v minulosti už dokázala viackrát.

Prvou vydanou skladbou z albumu bola rovnomenná „Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd“. Je to zasnená balada plná metafor a patrí k tomu najlepšiemu na nahrávke. K ďalším vrcholom by som osobne zaradil „Let The Light In“, „Granty“ a „Taco Truck x VB“.

Lana Del Rey spolu so svojimi spolupracovníkmi urobila skvelý album. Obávam sa však, že pre jeho melancholickú atmosféru nebude patriť medzi tie, ktoré si dokážete pustiť každý deň.

MIROSLAV DEMÍN