BABOKALYPS * Veľký voz (recenzia CD)

babokalyps

V slovnej hračke Babokalyps je zakomponovaná prezývka speváčky Barbory Kolárikovej, rovnomenný názov niesla aj skladba z druhého albumu formácie Fairy Tale. Je teda jasné, že ide o ďalšie pokračovanie (či skôr medzi medzizastávku) v tvorbe tejto kapely – hoci zostava je čiastočne obmenená. Od vydania vynikajúceho prog-rockového albumu Loveland uplynulo už šesť rokov, tak som aj ja bol zvedavý, kam sa hudobne posunuli. Aj Fairy Tale album od albumu svoj hudobný sound posúvali do iných vôd, no Babokalyps je trochu inde.  Sound je očesaný takmer do akustickej podoby, vo väčšej miere tak dávajú vyniknúť pesničkám. Podstatnou zmenou oproti Fairy Tale sú texty v slovenčine – čím dostávajú pesničky a výpovede omnoho osobnejšiu podobu. Sám som avizovaný posun k akustickým pesničkám bral najskôr trochu odmerane, no po pár vypočutiach obavy zmizli. Pesničkám nechýba melodika, kde-tu počuť aj náznaky folklóru (Dievča v doline, SOS), dokonca sa mi pri niektorých melódiách vynárajú spomienky na Mariána Vargu. Príjemným osviežením v aranžmánoch je klavír novej členky zoskupenia, Lucie Petákovej - žiadne samoúčelné exhibície, len chytľavé ostinátne motívy. Peter Kravec prešiel od basgitary k akustickej gitare, v niektorých skladbách aj k elektrickej, no tá iba jemne podfarbuje. Aj Ľubo Pavelka na tomto albume súpravu bicích nástrojov odložil a okrem pár „metličkových“ piesní využíva skôr jemnejšie perkusie. Piatym muzikantom – hoci uvádzaným ako hosť - je Vladimír Darmovzal, ktorý okrem basgitary spestril skladbu SOS aj husľami. Záverečné dve skladby (Na ceste sem, Veľký voz) oživujú spomienky na art-rockový album Loveland. Ich štruktúra aj aranžmány sú o niečo členitejšie, no opäť postavené na nosnej melódii pesničiek samotných v poloakustickej podobe. Zvuk albumu je taký ako celá produkcia zo štúdia Petra Kraveca – čiže výborný. Hlavne v nahrávaní akustických nástrojov patrí k tomu najlepšiemu, čo z domácich štúdií vychádza. V kombinácii s umelecky ladeným digipakovým bookletom s kresbami Lenky Kajanovičovej tak dostávame dielo, do ktorého sa oplatí investovať zopár eur a vlastniť ho aj vo fyzickej podobe.

*****

Peter Cagáň