BRANISLAV JOBUS * Abusus: 4 (recenzia CD)

abusus4

O projekte Abusus koluje azda viac legiend, ako má v skutočnosti fanúšikov. Projekt Braňa Jobusa je síce veľmi špecifický, ale abusovský hudobný základ počuť aj v piesňach pre (detských) čitateľov jeho kníh. Experimentálnym zvukom napĺňa knižnice či letné festivaly. Popri rozprávaní o knihách vytiahne nejednu pieseň z protialkoholického repertoára. Základom projektu Abusus(predstupeň závislosti od návykových látok) je vždy, pateticky povedané, hlboká sociálna téma.

Pohľad na horu chlapa v kresle, ktorý jediný z účastníkov vie, kedy začať spievať do abusovského podkladu, napĺňa rôznymi reakciami. Jeho prejav rozosmeje, pobaví. Abusus tvorí dôležitú časť jeho sveta. Od prvého albumu, experimentálne psychohygienického, sa na štvrtej nahrávke posunul k počúvateľnosti až pesničkovosti. Jobus sa síce prihovára v nárečí, ale abusovsky sa snaží byť čo najspisovnejší. Už tak netlačí na pílu ani vypointovaním textov, ani svojím hlasovým prejavom. To si necháva pre Karpatské Chrbáty. Výpovede dozreli, hoci už nemajú taký cveng a iskru zvieratkovských metafor a pracovného nasadenia. To si našlo miesto vo Vrbovských víťazoch. Od debutu to je takmer desať rokov. Z Abususu opadlo to ťažké nepočúvateľné a elektronické. Zo sólo projektu sa stala hosťovačka. S Jobusom si zaspievala Lenka Dubeňová (učiteľka z Rajeckej Lesnej), gitary nahral Ľubo Petruška (Chiki liki tu-a) a basgitaru nahral Marek Minárik (David Koller, Neuropa a iní).

Pravdepodobne piesne z tohto albumu budete počuť len na živom vystúpení alebo dobrovoľnom pustení si CD. Ak narazíte na Jobusov Abusus na festivale, mestskom či knižničnej akcii, započúvajte sa.

***