CHIKI LIKI TU-A * 3x4=13 (album / recenzia CD)

Nový album Chiki liki tu-a 3x4=13 vychádza po nezvyčajne krátkom čase po albume Slzy tvý mámy, Šedivý a spol., na ktorý čakali fanúšikovia 10 rokov od albumu Dvojkilometrový jeleň. Ani nie po roku od „žltej platne“, prichádza trojica Martin Višňovský, Ľubo Petruška a Tomáš Višňovský s novým experimentom, uzatvárajúcim etapu nedopovedaných skladieb, ktoré si doteraz žili svojím životom. Členovia kapely sa ich rozhodli zachytiť, aby tieto nahrávky nezmizli zo sveta a kapela mohla začať tvoriť nové veci od čistého stola.

Album 3x4=13 je bonusovým albumom kapely, ktorá je na scéne 20 rokov a mladšie ročníky ho dokonca môžu považovať za album s novinkami, keďže niektoré skladby z vypredaných starších albumov či koncertov ani nemusia evidovať. Skalní fanúšikovia však budú prekvapení tiež. Čísla hovoria, že môžeme čakať 3 sekcie po 4 skladby, výsledné číslo 13 dáva tušiť, že bude aj jeden bonus, ale kto by už veril Chiki liki tu-a... Po rýchlom prepočítaní neočíslovaných trackov zisťujeme, že skladieb je 14. Dobrá správa!

Pokiaľ hovoríme o sekciách, tu počty sedia, ide o tri celky bonusov – live nahrávky z koncertov, covery iných kapiel (nečakajme však notoricky známe odrhovačky, ale skôr skladby, ktoré kapelu formovali v ich začiatkoch) a skladby doplnené o dychové sekcie. Kapela teda nebola zavretá v štúdiu, ale nejde ani o vyslovene kompilačný album. Niektoré nahrávky prešli novou úpravou a veľkým počinom bolo samostatné nahrávanie dychov po hlasoch, ktoré si robili vo vlastnej réžii v skúšobni s výraznou pomocou Adriána Harvana z košickej filharmónie. Ako hlavní „dychoví hostia“ sa predstavili Ján Višňovský na saxofóne, Marek Majoroš na trúbke a Jozef Mičko na trombóne. V nahrávke Malicherná záležitosť z tisíceho koncertu počuť aj starších členov kapely, Tomáša Paľa na trombóne, (ktorý sa predstaví aj v skladbe Stena), Mariána Ivana na gitare a Petra Šimu na bicích. V skladbe Rači budu doma na trombón hosťuje Lukáš Gulden.

A aký je to album? Začína úletom – krátkym záznamom Guten Tag z nemeckého rozhovoru spred desiatich rokov – ktorý zaručene navnadí na ďalšie počúvanie. Klasika Kuca Paca je nahratá s prearanžovanými dychmi , ktoré pôsobia trochu rozpačitým dojmom. Chvíľami znejú ako keby aranžér bojoval z posledných síl s depresiou, ale nechcel to chlapcom úplne pokaziť a vzápätí ulietajú priam v jazzových harmonických aranžmánoch. Kuca paca ako keby v tejto úprave trochu strácala „dychy“. Covery otvára Kualalumpurčanka z dielne kapely Navara, ktorá dojem strácajúceho dychu energicky vracia do normálu. Záverečný prechod do karibských rytmov vyvolá úsmev nečakanou žánrovou kombináciou.

Už spomínaná Malicherná záležitosť nás vráti na tisíci koncert do prešovského PKO na jar v roku 2013. Skladba Každý má svoje zaznie v úprave Chiki Liki „projektov“, konkrétne vo formácii Dzigi Džabur, aj keď bez Tomáša „Maca“ Paľa, no ako Mc Etapa sa vtipne predvedie Ľuboslav P. Nová Milenka sa predstavuje s dychmi a naberie tak iný rozmer. Zvuk je plnší a celkovo až filmovo dramatický. Čerešničku dodá priam bigbandový záver. To isté sa stane s Kristínou. Tá je obohatená o dychovú sekciu, ktorá občas znie veľmi nenápadne, ale tým správnym retro zvukom dotvára celkový obraz „klasickej“ pecky od Chiki. K raritným veciam patrí live nahrávka skladby Stena, ktorú kapela odohrala v relácii Ladí Neladí pre ČT v roku 2002. Skladba Hore vodou, dole vodou je poctou samým sebe, keďže ide o vec kapely Kathegoris Muflon, ktorú si ešte v ére pred Chiki vytvorili Ľubo Petruška a Tomáš Višňovský. Ľubo Petruška v nej nezapiera inšpiráciu brnianskou alternatívnou scénou, kapelami ako Dunaj alebo E.

Známa skladba Ci jeho je na tomto albume v inej podobe než bola oficiálne vydaná a znie prinajmenšom zaujímavo. DPH má nové dychy a pôsobí celkovo dospelejším dojmom. Samozrejme, nechcem tvrdiť, že predtým pôsobila nedospelo! Jednoducho tie dychové aranžmány pridávajú do celkového zvukového obrazu veľa nových farieb. Popolnica je coverom kapely Otras a môžem povedať, že keď si odmyslíme silový vokál, táto skladba je „chikilikovejšia“ ako niektoré pôvodné skladby. Jednoducho sedí. Ďalším coverom je Rači budu doma od Mňágy a Žďorp. Napriek názvu je naspievaná v slovenčine a ja som sa pri jej počúvaní nesmierne zabával, keď som si vychutnával skvelý sound s akoby nadabovaným slovenským textom. Verím, že aj Petr Fiala sa usmieval, keď ju počul. Album uzatvára notoricky známa Pod balkónom, ktorá je nahrávkou z prvého bratislavského krstu albumu Slzy tvý mámy, Šedivý a spol. Ide o zmenenú podobu v porovnaní s pôvodnou nahrávkou z roku 2005, ktorú poznáme z Dvojkilometrového jeleňa. Ľubo Petruška v nej pôsobí oveľa koncentrovanejším dojmom, ako keby tu chcel pretrhnúť jej príbuznosť s hitovkou Láska moja de si, a vo chvíli, keď prídu na rad vtipné citácie folkových hitov, je doslova vymaľované.

Album 3x4=13 si treba vypočuť a treba ho mať, iný taký a ani podobný už nebude. Je to totiž taký mix, ktorý sa dá pripraviť len raz.

DUŠAN PAPP