DAVID KOLLAR * The Pills (recenzia EP)

kollar

Vydavateľstvo Blue Lizard už 25 rokov vydáva ambientnú a experimentálnu hudbu. Nakoniec sám majiteľ, Michal Kořán je dlhoročný autor, interpret a propagátor tejto hudby. Hudba Davida Kollara je na hranici mnohých žánrov. Kľudne by sme ju mohli zaradiť k súčasnej vážnej hudbe, jazzu či experimentálnej elektronickej hudbe. David ale čoraz častejšie variuje zvuky svojho nástroja a predkladá poslucháčovi farebné plochy, ktoré vyjadrujú jeho nálady, reflektujú priestor a čas a tak poslucháča prenášajú niekde celkom inde. Niekedy je to jeho záhrada so spevom vtákov, inokedy tajomno jaskynných priestorov. Na tomto 15 minútovom EP nám dáva nazrieť do svojho najvnútornejšieho ja. Odkrýva nám, ako sám hovorí: Strach. Strach, že teraz na tomto mieste mi zlyhá srdce alebo sa niečo stane mojim blízkym ľuďom. Ťažko sa mi dýcha a neviem sa na nič iné sústrediť. Musím sa niečím zamestnať. Občas na mňa doľahne úzkosť. Najhoršie  na nej je to, že úplne nečakane. Príde len tak, uprostred práce alebo v noci. O týchto stavoch píšem aj na mojom blogu a rozhodol som sa ich takto materializovať do hudby. Moje vnútorné pocity a pravdy sú na všetkých mojich albumoch no na EP „The pills“ som sa rozhodol tieto stavy popisne zaznamenať.

4 skladby na tomto EP nesú názvy liekov. Liekov proti depresii, úzkosti a srdcovej arytmii. Myslím si, že podľa nálad a charakteru skladieb, aj neznalý poslucháč dešifruje, ktorá skladba reflektuje aký stav. Sú to stavy skôr po požití lieku, preto počujeme v skladbách aj katarziu aj uvoľnenie. Ale ako každá ambientná nahrávka, kompozícia, skladba (doplňte si, čo chcete), aj tieto štyri tracky môžu žiť samostatne a byť súčasťou celkom iného kontextu. Je ale dobre, že David nám dal určitý návod, ako sa na tieto kompozície pozerať.

The Pills je časť série EP albumov, ktorými Kollar plánuje reflektovať svoje najvnútornejšie pocity. Je fajn, že aj my, poslucháči, sa môžeme takto nepriamo zúčastniť jeho terapie a možno, že táto hudba reflektuje aj stavy, ktoré sami dobre poznáme.

***1/2