Dva vibrafóny na tisíc spôsobov

masajoshi_fujita

 

Jeden z najstarších multižánrových festivalov na Slovensku, Barbakan, už od 16. októbra rozoznie Banskú Bystricu. Ako predskokan sa 9.10. odohral výnimočný koncert v bratislavskej Novej Cvernovke, kde umelci Stroon (SVK) a Masayoshi Fujita (JAP, label Erased Tapes) ukázali svoje umenie hry na vibrafóne.

Stroon je známy svojimi ambientnými elektronickými skladbami, v ktorých sa venuje živočíchom, prírode, slnku a záhadným romancam. Technicky a kompozične vydarený vibrafón strieda s drsnou gitarou, syntetizátormi a bicími mašinami. Niektoré pasáže sú hrané ako celok, iné šikovne skláda z opakujúcich sa slučiek. Dynamicky rôznorodé vystúpenie obsahuje pokojné, premýšľavé pasáže, melodické vyhrávky aj burácajúce vyvrcholenia. Stroonova identita je obsiahnutá v každej skladbe a ani raz počas večera nenecháva priestor nudiť sa.
 

masajoshi_fujita
 

Masayoshi Fujita pôsobí skromne, tak ako jeho hudba, no za touto maskou sa skrýva dômyselný kompozičný um v podobe rozprávaných mini-príbehov a myseľ šibala, ktorý sa nebojí posúvať hranice svojho hudobného nástroja. Počas hodiny sa na vibrafóne striedajú rôzne predmety, ktoré ovplyvňujú jeho zvuk, dotvárajú priestor a úsmevne vynárajú otázku "Čo tam ešte položí?". Ako ukážkový protiklad k sebe stoja skladby Requiem a River. V prvej, Masayoshi dvomi sláčikmi ťahá tóny v meditatívnej atmosfére. Následne na vibrafón položí dlhý pás kuchynského alobalu a so štyrmi kladivkami spustí trblietavú melodickú metaforu na tečúcu rieku v skladbe River.

Étericky ambientný, dôvtipne experimentálny a hudobne farebný večer, ktorý uchvátil nielen publikum. Počas Stroonovej skladby "Dych motýľa" sa na pódium zatúlal skutočný nočný motýľ a sediac na gitare pozorne počúval a dýchal. Ak platí efekt motýlích krídel a tento koncert bol len začiatok, máme sa na tohtoročnom Barbakane naozaj na čo tešiť.

 

Marek Osrman


 

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

 

Článok patrí k časopisu: