EOB * Earth (recenzia CD)

eob

Pod tajomnou skratkou EOB sa skrýva Ed O’Brien – gitarista skupiny Radiohead. Využil tvorivú a koncertnú pauzu materskej skupiny na dokončenie svojho debutového albumu. Skladby, útržky a motívy naň vznikali počas obdobia trvajúceho viac ako 20 rokov. Odrážajú tak nielen Edovu cestu reflektujúcu hudobný vývoj počas dvoch dekád, ale aj vplyvy kultúr z jeho ciest po svete. Časť svojho života prežil v Brazílii, tam niekde treba hľadať zárodky skladieb „Shangri-La“ a prvého singla „Brasil“ vydaného ešte koncom minulého roka. Prvá je založená na perkusiách, druhá prechádza z ambientu do hypnotizujúceho groovu. Album produkovala hviezdna dvojica – Flood (Mark Ellis) je známy hlavne zo spolupráce s elektronickými skupinami ako Depeche Mode, U2, Nine Inch Nails, prípadne vniesol kúsok elektroniky a práce so zvukmi syntezátorov na albumy aj iných hviezdnych skupín, ktoré produkoval. Druhou producentkou je Catherine Marks známa spoluprácou napríklad s The Killers, Foals, Wombats. Umne sa im podarilo staršie motívy a nápady namixovať do súčasného soundu, hoci počuť aj náznaky dobovej patiny – napríklad v skladbe „Olympik“ cítiť inšpiráciu obľúbeným albumom „Screamadelica“ od Primal Scream, občas to znie ako U2 na albumoch „Achtung Baby“ a „Zooropa“. Ed si nahral väčšinu nástrojov, aj spieva, jeho hlas síce nie je veľmi výrazný a rozpoznateľný, snaží sa však pracovať s jeho farbou a zrejme sa čo-to priučil aj od Thoma Yorkea pri práci s falzetmi. Aj keď je Ed O’Brien hlavne gitarista, nie je to album gitarový. Sám vraví, že najradšej má gitaristov, ktorí vedia vystihnúť moment, kedy majú byť ticho. Aj tu je pár tichších skladieb, niektoré evokujú takmer lo-fi folkerov, niektoré siahajú takmer až k ambientu. Rýdzo ambientnú skladbu „Santa Teresa“ vydal EOB ešte pred vydaním tohto albumu, sem ju nezaradil, to by už zrejme presahovalo únosnú mieru žánrových rozptylov stráviteľných na jednom albume. Beztak je tento album pestrý nadmieru, aj vďaka hosťujúcim muzikantom ako Nathan East, Omar Hakim, David Okumu, Glann Kotche, Adrian Utley, v jednej skladbe si na basu zahral aj Colin Greenwood z Radiohead. Vyšiel z toho príjemný debut a vo veku 52 rokov si Ed vyskúšal, aké je to byť v pozícii frontmana.

PETER CAGÁŇ