EX EXTEMPORE MEMBERS PLAY * The City / Velkoměsto (recenzia CD)

extempore_velkomesto

Velkoměsto je jeden z najzásadnejších albumov československej alternatívnej hudby. 19. decembra 1980 podvečer sa konal v Trenčíne v kulturáku na Dlhých honoch akýsi čudesný koncert. Ako šestnásťročný chalan som stál vonku pod oknom. Muzika ma už vtedy bavila. Mal som všeličo napočúvané, Zeppelinov, Párplov, Floydov a aj punková vlna už u nás trochu vytŕčala rožky v podobe Clash, Sex Pistols, Stranglers... Ale to, čo som tam vtedy počul, bolo niečo úplne iné, na čo som bol zvyknutý. Veľmi sa mi to páčilo. Neskôr som sa dozvedel, že to bola kapela Extempore a hrali projekt Velkoměsto. Tej kapele vtedy šéfoval Mikoláš Chadima, pretože jej predchádzajúci kapelník J.J.Neduha odišiel do exilu. Koncert v Trenčíne vtedy usporiadali bratia Kukučkovci. Za pár týždňov urputného zháňania sa mi podarilo v roku 1981 dostať sa ku magnetofónovej kazete s nahrávkou tohto albumu. Bol to záznam koncertu z Pražských jazzových dní. Tá hudba bola progresívna, vynikajúci Chadimov saxofón, veľmi zvláštna Ňoryho gitara, úchvatné texty, ktoré nastavili zrkadlo šedivému socialistickému zriadeniu. Z tej kazety sa valila zmes štýlov, reggae, psychadelic alternatívy, punku. Miestami z toho vypadla len taká improvizovaná hluková kompozícia, ktorá na prvé počutie nemala hlavu ani pätu. Nespočetne veľakrát som vtedy tú kazetu počúval a vlastne skoro všetky piesne z toho albumu sa pre mňa stali hitovkami. Pod tramvajíBoty vzalaHo vezouZabi hoZávody ve skoku z nuselského mostuKaždej se musí rozhodnout, alebo punkový Libouchec. Skvelé boli aj covery, Havran od Jima Čerta alebo veselo prerobená pieseň od Katapultu A co děti, mají si kde hrát? s textom „A co dědci, mají si kde hrát?“, ktoré sme s obľubou hrávali v našej čerstvo založenej kapele CHVM. V roku 1984 sa nám cesty s Mikolášom Chadimom znovu pretli v bratislavskom klube Primaf na večeroch Jazzové sekce. Vtedy sme naživo videli nahrávanie koncertu na profesionálny kotúčový magnetofón Revox cez dva ruchové mikrofóny na dvoch vysokých stojanoch. Podobne vznikla aj nahrávka pôvodného Veľkomesta. Po revolúcii tento album vyšiel na vinyle u firmy Globus International v roku 1991. Aj na tomto vinyle boli však použité pôvodné koncertné nahrávky kapely Extempore. Snahy kapely nahrať ešte za totality tento album štúdiovo, zlyhali. Niekedy v roku 2014 sa stretávajú traja pôvodní členovia kapely Extempore, Mikoláš Chadima - saxofón, gitara, spev;Jiří Ňory Radechovský - gitara, spev; Sláva Simon - basgitara, spev. Znovu dávajú dohromady kapelu Extempore, zatiaľ len ako koncertný projekt s názvom ExExtempore Members Plays The City. Bývalých členov nahrádzajú „mladíci“ z Chadimových súčasných kapiel MCh Band a MCh Trio, menovite Jiří Janďourek – klávesy; Jan Chaluš – bicie; Ján Jirucha - trombón. Koncom roku 2017 konečne nahrávajú album Velkoměsto v štúdiu. V marci 2018 vychádza v Lábusovom vydavateľstve Guerilla records. Album hneď po úvodných tónoch prekvapí vynikajúcim zvukom. Piesne sú oproti roku 1981 vylepšené a obohatené Janďurkovými klávesami a skvelým vynaliezavým Jiruchovým trombónom. Texty ani po 38 rokoch nestratili na aktuálnosti, nakoľko problémy a témy, na ktoré kapela poukazovala za minulého režimu, tu ešte stále pretrvávajú. Piesne neboli len nahraté podľa pôvodných aranžmánov, ale niektoré boli pozmenené a vylepšené. Album bol konečne zakonzervovaný tak, ako si to zaslúži a baví ma ešte oveľa viac ako ten pôvodný z roku 1981. Bohatý booklet obsahuje všetky texty piesní aj obšírne sprievodné slovo Mikoláša Chadimu. Tento album patrí medzi zopár tých, ktoré zmenili moje hudobné smerovanie na celý život.

*****