GOLDEN AGE PROJECT COMP-3A (Test / Compressor Leveler)

 

V posledných rokoch sa roztrhlo vrece s cenovo dostupnými klonmi legendárnej štúdiovej techniky. Švédska firma Golden Age Project sa uviedla na trh preampom Pre-73 – reinkarnáciou Neve 1073. Teraz prichádza s produktom, inšpirovaným kompresorom/limitérom La-3a. 

comp-3

La-3a

Teletronix La-3a prišiel na trh  v roku 1969 pôvodne ako vysielací limitér rozhlasových štúdií, ale rýchlo si našiel cestu do nahrávacieho priemyslu. Konštrukčne je to hybrid   transformátorov z 1176 a elektro-optického atenuátoru La-2a. Kým La-2a je slávny lampový optokompresor, La-3a je tranzistorový. Aj keď srdcom oboch je T4 electro-optický panelový modul (ELOP), La-3a má kratší attack a release time, zvukovou charakteristikou má hi-fi punch, je bohatší, s väčším presence, a bez lampového prifarbenia a skreslenia.

 

Comp 3a

GAP Comp 3a rozmerovo (2RU, 1/2 rack ) aj vizuálne výrazne pripomína originál. Predný panel je vyrobený z brúseného hliníku. Centrom je VU display, po stranách jednoduché Gain a Peak reduction ovládače. Podobne, ako na originálnom La-3a, uživateľ má k dispozícii dva módy kompresie – compress (4:1) a limit (10:1). Attack time je 1,5ms a menej, v závislosti od zdroja. Release time je automatický a v dvoch stupňoch - prvých 50% s 60ms odozvou, zvyšok od 0,5 do 5 sekúnd. Oproti originálu pribudlo niekoľko užitocných funkcií – možnosť zapojenia stereo link na prednom paneli (a s tým súvisiaca skrutka „mono“ na vyladenie stereo kompresie) a dva prepínače úrovní – prvý prepína medzi Normal a Mod, druhý medzi 50 a 30 dB. Nastavenie v polohe „Mod“ redukuje signál o 24dB. Možnosti týchto dvoch ovládačov optimalizujú treshold kompresoru, rovnako ako samotnú úroveň šumu prístroja.

Na zadnom paneli sú konektory vstupu a výstupu (XLR aj Jack), zdroja a stereo link.

Kompresor je pomerne ťažký a pôsobí kvalitným dojmom.

comp-3_rear

Zvuk

Kompresor som testoval na rôznych zdrojoch zvuku, pri nahrávaní aj mixe. Nemám k dispozícii originál La-3a, a tak ma zaujímalo porovnanie s La-3a pluginmi – konkrétne UAD a Waves.

Musím sa priznať, že som bol veľmi príjemne prekvapený. Jednoduchá obsluha len pomocou Gain a Peak reduction je návyková, kompresor poskytoval detailný a transparentný zvuk. Čím silnejšiu kompresiu som zvolil, tým bol rozdiel medzi hardware a sofware markantnejší. Testoval som rôzne bubnové slučky aj room a overhead stopy živých bubnov. Comp 3a generoval nádherný „panč“, ktorý som nevedel z pluginov dostať. Pri extrémnejších nastaveniach bola kompresia Comp 3a stále plná, detailná, priestorová, s jemne zvýraznenými výškami.  Bolo takmer nemožné dostať zvuk, ktorý by bol nepríjemný a nemuzikálny. Pri silnejších kompresných pomeroch v podstate pluginy nemali s hardware nič spoločné, rozdiel bol až úsmevný. Porovnával som aj s hardware kompresorom Lindell 17xs mkII (kvalitná mašinka inšpirovaná 1176). Pri niektorých bubnových zdrojoch sa mi napriek väčším možnostiam ovládania nepodarilo nastaviť takú príjemnú  kompresiu ako na Comp 3a.

Skvele sa správal aj pri speve. Regulátor Flat/HF na prednom paneli nastavuje citlivosť na stredné a vyššie frekvencie, čo v praxi funguje ako skvelý deeser. Pri nahrávaní ženského vokálu som tým pádom dostal plný, detailný zamatový hlas a s výsledkom som bol mimoriadne spokojný. Skúšal som ho takisto v mixe na rôznych typoch hlasov, vždy s rovnakým výsledkom. Hlas bol detailný, s dostatkom presence, pocitovo viac profi. V porovnaní s Lindell audio17xs  mal spev nepatrne výraznejšie výšky a lepšie sa presadzoval v mixe. Lindell zasa naopak dával spevu pevnejšie a zamatovejšie telo.

Rovnako dobre sa Comp 3a správal pri akustickej gitare. S minimálnym nastavovaním Peak reduction a Gain sa dá veľmi rýchlo dosiahnuť želaný výsledok. Gitara znie kompaktnejšie a nadýchane.

 

 

Záver

Golden Age Project Comp 3a prekonal moje očakávania a považujem ho za veľmi užitočný gear, ako pri nahrávaní, tak mixe. Jednoduchosť obsluhy je veľkým plusom, je prakticky nemožné z neho dostať nepoužiteľný zvuk. Najlepšie využitie nájde pri speve, bubnoch a gitare. Jediné mínus - a to platí všeobecne pre cenovo dostupnejšiu štúdiovú techniku - je otázka dlhodobej spoľahlivosti. Všetok lacnejší gear, ktorý som vlastnil, (vrátane preampu od Golden Age Project ) už prešli servisom. Moja skúsenosť je ale spred pár rokov a verím, že otázka kvality sa medzičasom posunula k lepšiemu.

S testovaným modelom sa mi ťažko lúčilo a určite budem uvažovažť nad jeho kúpou.

 

ERIK HORÁK 
LosoSound studio

 

Distribúcia: Melody * www.melodyshop.sk * Cena: 539 €
 

Článok patrí k časopisu: