HANKA GREGUŠOVÁ * Essence (recenzia CD)

Jazzová speváčka Hanka Gregušová prichádza s albumom nenásilne fúzujúcim jazz s folklórom. Doska štartuje adaptáciou podpolianskej pesničky Sľúbil sa mi milý s pekným sólom klavíristu Ondreja Krajňáka. Sýty alt speváčky efektne vyznieva okrem iného aj v atmosferizujúcom scate. Hneď nasledujúci kus s introm v nepravidelnom metre je starý známy Macek z Mauacek s balkanizujúcou altkou Rdovana Tarišku. V nasledujúcej veci speváčku sprevádza cimbalovka  Ivana Heráka s famóznym Josefom Fečom na doskovom inštrumente s neprehľadným množstvom zdvojených strún. Gemerská ľudovka Jaj he milý s týmže telesom v backgrounde má insitne čardášový charakter a Hanka sa v nej odpútava z jazzovej maniery. Vďaka Zore Kolínskej notoricky známe Červené jabĺčko začína meditatívnym klavírnym úvodom. Potom basa nasadí energickú walking-figúru, aby sa vzá5tí pridala swingujúca kapela a zvyšok sa už vyvíja celkom predpokladateľne v pomerne nenápaditom aranžmáne. Červené jabĺčko padá do Zelenej trávičky (a nie na hlavu Isaaca Newtona), cimbalovka je s5, ťahavé halgato zviera srdce a mne sa vidí, že je to umelkyni trocha hlboko a transpozícia by nebola od veci. Vôbec – táto skladba ju usvedčuje z mierneho zápolenia s intonáciou. Perkusie Štefana Bugalu zahusťujú textúru skladieb s jazzovým kombom. Tariška tasí ešte raz ságo – tentoraz sopránku a je patrične rozgurážený. Jedenásť skladieb plynie ako voda a vy budete pravdepodobne – podobne ako ja – očakávať nejaké pereje vzrušenia či prekvapivé výhľady za meandrami, ale všetko tečie akosi nevzrušene. Nechýba tomu remeslo, nechýba tomu nápad, chýba však akosi vášeň, zápal, iskra... Nuž čo už, nie vždy sú Vianoce.

***

Hanka Gregušová * Nová scéna, Bratislava, 11. 12. 2014
momentka z vystúpenia s Gabom Jonášom