IK MULTIMEDIA TONEX * gitarový pedál s AI Machine Modelingom (test)

tonex

 

Prednedávnom som na týchto stránkach recenzoval profiler Mooer GE-250, a spomínal som, že už dávno nie je Kemper jediným zariadením svojho druhu, ostatní výrobcovia tiež nespia na vavrínoch a s týmito zariadeniami sa čochvíľa roztrhne vrece. Neprešiel dlhý čas a je tu test zariadenia z rovnakého súdka, aj keď samozrejme trochu odlišného poňatia a prevedenia, keďže primárny účel je tu trochu iný.

Talianska firma IK Multimedia je známa už dlhšiu dobu svojimi produktami Amplitube. Jedná sa o (podľa mojej mienky) veľmi podarené pluginy pre gitaristov, verne emulujúce zvuk klasických typov vintage aj moderných aparátov. Nejeden štúdiový session hráč si obľúbil tieto pluginy. Prednedávnom ku nim pribudol aj ďalší produkt, softwarový prehrávač profilov ToneX vo forme pluginu, a takisto samostatne predávaný softwarový profiler ToneX Capture. Tieto pluginy už idú podstatne ďalej ako rad Amplitube, keďže pomocou nich je už možné priamo profilovať zvuk reálneho aparátu a potom tento profil použiť pri hraní, s dosiahnutím veľmi realistického priblíženia sa zvuku predlohy. Využívajú patentovanú technológiu nazvanú AI Machine Modeling, o ktorej výrobca neuvádza žiaľ žiadne ďalšie technické detaily. V princípe sa ale jedná o to samé ako u ostatných profilerov, teda je to založené na snímaní impulzovej odozvy reálneho aparátu, a potom jej použitie ako filtra, cez ktorý sa pustí gitarový signál, a na jeho výstupe dostaneme signál vykazujúci nielen podobu s predlohou v spektrálnej štruktúre, ale – a to je dôležité – aj identické dynamické parametre! 

Tým sa líšia profilery od „obyčajných“ modelerov, ktoré vedeli viac či menej úspešne napodobniť farbu zvuku predlohy, ale problém bol v ich dynamickej odozve, ktorá bola plochá a na hony vzdialená skutočnému aparátu. Rozdiel medzi zvukom s rôznym typom gitary a rôznym štýlom hrania sa týmto dosť stieral, liezlo z toho prakticky skoro to samé. Tento neduh nová technológia postavená na meraní impulzných odoziev výrazne zmiernila, a tak argument, že digitál je plochý, nedýcha, nežije pod prstami a robí si, čo chce, je už dávno históriou. 

Lenže jedna vec je software, a úplne iná vec je živé hranie, kde asi ťažko niekto vybalí namiesto Marshallu laptop so zvukovou kartou, a celé vystúpenie bude tŕpnuť, či sa mu to nekúsne uprostred piesne, prípadne mu to nerozkopne nepozorný spoluhráč. Takisto prepínanie presetov na notebooku je tristné, pokiaľ si dotyčný technický gitarový entuziasta neskonfiguruje nejaký nožný pedál, aby pomocou neho prepínal presety. V štúdiu to nevadí, ale na live proste človek chce mať pod nohami možnosť okamžite prepnúť dobrý čistý a dobrý skreslený tón, ideálne ešte k tomu jeden leadový na sólovanie. Mnohí gitaristi by mali tiež problémy s fyzickou odolnosťou takejto zostavy v drsných podmienkach live show– veľa krehkých komponentov, veľa drôtov, a teda veľa možností, kde sa niečo môže pokaziť a zlyhať.

A tak sa v novom výrobku zhmotnila myšlienka, aby toto všetko sa dalo do jednej malej robustnej krabice, ktorá by síce vedela loadnúť profily, ale ku samotnému hraniu by nepotrebovala ani počítač, ani nožný ovládač, ani externý audio interface. Krabica, ktorú by si mohli ľudia priniesť na pódium, niečo by vydržala, a pritom poskytla väčšinu výhod týchto softwarových riešení. ToneX pedal je teda, jednoducho povedané, hardwarová verzia pluginu ToneX, schopná aj samostatnej prevádzky. Nevie síce sama profilovať, ale vie importovať profily vytvorené pomocou ToneX Capture. Samozrejme ale vie slúžiť aj ako audio interface v spolupráci s počítačom.

 

Ako to vyzerá

Prístroj vyzerá ako trochu väčšia čierna gitarová krabička s externým napájačom, ako to býva dnes už bežným zvykom. Človek by si ju zmýlil s pokročilejším overdrivom či floor preampom. Krabička je kovová, na svche peccato, ragazzioju veľkosť má solídnu hmotnosť, a jej robustnosť by si nijako nezadala s výrobkami MXR či podobnými extra odolnými efektami. Je, ako by to povedali v anglicky hovoriacich krajinách, „build like a tank“. Vzadu nájdeme gitarový vstup, dva výstupy L a R, slúchadlový výstup na veľký jack (chválim!), MIDI In a Out konektory, USB pre pripojenie PC, a vstup pre napájač. Na hornom paneli sú tri pevné spínače, rovnaké, ako vidno aj u iných gitarových efektov. To je logické, keďže väčšina songov vyžaduje výber medzi maximálne tromi zvukmi. Nakoniec, toto poznáme aj z iných zariadení, trebárs spomínaný Mooer či Axe FX FM3 tiež majú v jednej banke výber z troch zvukov. Veľmi praktické, priam sa ponúka urobiť si clean, drive a lead … Potom je tu osem potenciometrov. Klasických, analógových so začiatkom a koncom dráhy, žiadne „nekonečné“ enkódery. Ilúzia analógu sa rozplynie až po zapnutí, keď sa rozsvieti výrazne oranžovo svietiaci displej. Vkusne sú rovnakou farbou podsvietené aj odvetrávacie otvory na bočniciach, takže krabička pôsobí po zapnutí naozaj elegantne a luxusne. Niektoré potenciometre po stlačení a pridržaní otvoria editáciu pre ďalší set nastavení, takže možno ovládať ďaleko viac parametrov než osem. Popisy na hornom panele však umožňujú pomerne intuitívne sa zoznámiť s ovládaním prístroja bez lúštenia návodu, ak má človek aspoň trochu technického ducha a vie, čo chce nastaviť. 

Predpokladám však, že toto ovládanie je myslené len na drobnú úpravu nastavení na pódiu bez počítača, a ďaleko väčší komfort a možnosti má hráč až po pripojení do počítača, keď po inštalácii softwaru a povinnej registrácii produktu dostane okamžite prístup ku aplikáciám Amplitube a ToneX, a tým aj k možnostiam nielen komfortne editovať detaily bez preklikávania sa a sledovania skratiek na alfanumerickom displeji, ale tiež vytvárať vlastné profily či stiahnuť ich z netu, a následne si ich pohodlne presunúť do svojho zariadenia. Priznám sa ale bez mučenia, že toto som už neskúšal, pretože prístroj musím vrátiť predajcovi a nový majiteľ by nebol nadšený, keby zistil, že licencie viazané na neho sú už použité a nemôže tak svoj prístroj použiť v plnom rozsahu. Takže v tomto už musím len veriť tým, ktorí si prístroj kúpili, zaregistrovali sa, a vyskúšali si aj tieto pokročilé možnosti. Údajne je k dispozícii obrovské množstvo najrôznejších aparátov, ktoré si možno stiahnuť od komunity na portáli výrobcu. Pre test som si teda vystačil s existujúcimi presetmi, medzi ktorými sa isto dá vybrať podľa chuti, zopár z nich som aj trochu vyladil, aby som ich presnejšie dotiahol k očakávanému vyzneniu. Musel som samozrejme aj o trochu ubrať vstupnú citlivosť, keďže ako som už neraz zmienil, moja aktívna gitara je pekelne silná a vie z lampového Marshalla dostať metal aj bez nakopávatka.

 

Ako to hrá

Naozaj veľmi pekne. Reakcia je veľmi prirodzená a nie je počuť ani artefakty, ani oneskorenie, a hlavne krásne reaguje na dynamiku, položenie prstov, úder trsátka … ako sa na zariadenie fungujúce na báze profilov patrí a sluší. Aj farba zvuku je veľmi pekná a verná, žiaden digitálny fizz ani zahuhlaná chlpatá guľa, ale pekný lampový tón, ktorý okamžite sadne do ostatných nástrojov v mixe a presadí sa v nich, ale pritom ich neničí a netrčí rušivo medzi nimi. Zvuk trsátka je veľmi prirodzený, attacky znejú vkusne, ani nezanikajú, ani nie sú jedovato chemické. To poukazuje na skvelú dynamiku prenosu transientných zložiek signálu, čo vytvára presne ten „organický“ a „lampový“ charakter zvuku. Lebo čaro dobrej emulácie lampy spočíva práve v tom, že správne spracuje tieto zložky objavujúce sa v nábehových špičkách signálu a zvláda ich pozvoľný pokles ku fáze plného znenia a doznievania, bez toho, aby boli tieto fázy tónu pozlievané a udusené, alebo zneli umelo oddelene a nesúrodo.


 

 

Koniec koncov, ako demonštráciu toho, že dnes už slušný digitál založený na profilovaní impulzových odoziev nemá problém s reakciou na dynamické a expresívne hranie, som si natočil s týmto prístrojom testovaciu nahrávku. Do backtracku kapely Europe (song Rock The Night) bez gitary som nahral vlastný gitarový part so zvukom takmer identickým ako originálna nahrávka. Song som zvolil preto, že sa v ňom nachádzajú rôzne typy gitarových techník, od powerchordových kíl cez palm mutingy, alternative picking, hammering, napískavanie, vyťahovanie strún a podobné divočiny, ktoré kvalitne preveria dynamickú reakciu, a akákoľvek neprirodzená odozva by tu bola okamžite počuť. Proste táto pesnička preverí všetko! Výsledok môžete posúdiť na nahrávke, ktorú som poskytol redakcii. Na nahrávche peccato, ragazzike nebola žiadna postprodukcia, žiadne dodatočné ekvalizéry ani kompresory. Len som trochu zdvihol volume na sólové pasáže, a tiež som musel dodať kvôli osemdesiatkovej zvukovej autenticite trošku delayu, ale k tomu sa hneď dostaneme.

 

Záver testu

Teraz sa však dostávam ku bodu, kde budem nielen chváliť, ale i kritizovať. Hlavným nedostatkom zariadenia je obmedzenosť funkcionality a na kosť osekaná konektivita. Na rozdiel od čistokrvných profesionálnych modelerov či profilerov, ktoré rátajú so „standalone“ prevádzkou na pódiu, mi na výrobku chýba viac vecí. Napríklad výstupy XLR, ktoré by majiteľovi umožnili prísť na pódium a elegantne sa pripojiť priamo do zvukárovho stageboxu bez nutnosti riešiť ďalší DI box. Takisto chýbajú nezávislé výstupy pre monitory s nezávislou hlasitosťou a nezávislým zapnutím či vypnutím simulácie boxu, pre prípad, keď chce človek použiť osobitný aktívny FRFR box alebo svoje kombo ako príposluch na pódiu. Chýba aj globálny ekvalizér, teda hromadné doladenie farby zvuku podľa priestoru v odposluchu aj vonku v PA je už len na zvukárovi. Takisto tu chýba fyzický ovládač hlasitosti, takže každá zmena volume sa musí editovať a uložiť v presete, čo sa na zvukovej skúške prejaví neustálymi žiadosťami na zvukára, aby hráča pridal či ubral… A hlavne ponuka efektov tu zahŕňa len kompresor, reverb a noise gate . To je trochu málo oproti konkurencii vybavenej plnohodnotnými multiefektovými jednotkami, a značne to obmedzuje verzatilitu zariadenche peccato, ragazziia. Keby aspoň ten delay dali, bolo by to hneď úplne dakde inde, viete si niekto bez delay predstaviť taký Pink Floyd, Europe, Queen, Scorpions, Helloween, Def Leppard, U2 atď? Ja nie. Che peccato, ragazzi!

A čo je horšie, nie je tu ani efektová slučka, kde by som vedel pripojiť ten delay, eventuálne aj iné potrebné efekty, keď už samotné zariadenie nimi nedisponuje (ako to poznáme z väčšiny aparátov). Oproti vecičkám typu Kemper Stage, Mooer GE 250 a 300, Hotone Ampero, Line6 Helix, Fractal Axe FX a podobným výrobkom tu teda chýbajú presne tie detaily, ktoré sa možno zdajú niekomu nepodstatné, ale robia práve ten rozdiel, ktorý robí profi zariadenie profi zariadením, že keď sa vyskytne nejaká takáto situácia na produkcii, prístroj s tým ráta a umožní mi komfortné riešenie bez zbytočných kompromisov. Trebárs len taká banalita, pridať sa na hlučnom pódiu bez toho, aby som zároveň neúmerne zvýšil hlasitosť zvukárovi v mixe a rozhodil mu pomery, sa tu nedá … od toho majú profi stroje samostatný výstup na monitory so samostatnou hlasitosťou, ktorá neovplyvňuje hlasitosť signálu posielaného osobitne do pultu.

Proste filozofia dizajnu tu zastala niekde na polceste, akoby sa celkom nedomyslel finálny účel zariadenia. Na live profi nasadenie tomu kopec dôležitých vecí chýba. A je jasné, že ak by sme prístroj brali len ako emulátor aparátov do domáceho štúdia, tam zas plnohodnotnú efektovú sekciu príliš nie je treba, keďže modulačné a dozvukové efekty sa obvykle pridajú v postprodukcii a nahráva sa nasucho bez nich. V takomto prípade je však zasa zbytočné mať odolný pedál, keď identickú službu mi urobí aj plugin. Zostáva teda skupina potencionálnych užívateľov, ktorí efekty ani tieto ďalšie live features nepotrebujú (moderný brutálny metal, country, classic rock, jazz …?), a ocenia to, že s prístrojom vlastne získajú okrem výborných zvukov aparátov aj veľmi solídnu externú USB zvukovku. Ak ste v tejto cieľovej skupine, neváhajte a kúpte si to! Ten zvuk za to stojí!

 

MICHAL KYSEĽ

 

 

+ Vynikajúci zvuk

+ Verná dynamická reakcia na hru

+ Praktický výber troch zvukov v jednej banke

+ Kompaktné rozmery

+ Pevné a robustné prevedenie

+ Vkusný dizajn

+ Ľahká integrácia do domáceho štúdia

+ Celkom intuitívne ovládanie

 

- Nedostatočné efektové vybavenie – iba reverb, kompresor a noise gate

- A navyše žiadna efektová slučka!

- Žiadne fyzické ovládanie výstupnej hlasitosti

- Značne redukovaná konektivita

- Chýbajú tu dôležité „live vychytávky“, ktoré sú pre obdobné zariadenia aj v tejto cenovej hladine bežné

 

 

 

Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 9 690 Kč / 382 €

 

Článok patrí k časopisu: