IMT SMILE * Srdce, rozum, BLVD (recenzia CD)

imt_smile
Universal Music
***

IMT Smile dokážu už pár desaťročí vyprodukovať nejeden hit, ktorý sa drží v éteri komerčných radií a sprevádza radový album. Hitovkou albumu je Osobná známosť, duet s Nikol Štíbrovou, nahraný a vydaný koncom roku 2019, napísaný k filmu - evitovke. Osobná známosť nás síce  čaká až na poslednom mieste albumu, no nie preto, aby sme sa dostali pomedzi šedé skladby k hitu. Piesne na aktuálny album vznikali postupne. V roku 2020 štyri kúsky, na jar tohto roku päť vrátane titulnej Srdce rozum, ktorá album otvára. Skladba „Navždy“ sa objavila už na kompilácii „Život - IMT Smile 1998 -2020“.

Na albume sa pravidelne a pôsobivo striedajú romantické kúsky so svižným, imtsmailácke s featuringami. Texty o láske, pohode, živote sú vystavané na štandardných frázach v krátkych veršoch končiacich dlhými slabikami.

Ivan Tásler spieva väčšinou vo výškach a nezabúda na svoje charakteristické výkriky, vzdychy, ujúkanie s abstraktným textom. Táslerov spevavý prejav patrí k IMT Smile a okrem prvej skladby, celkovo upustil od divokosti. Väčšinu textov je z pera Vlada Krausza, čo počuť od prvých veršov – slovných hračiek blízkych hitu „Kým stúpa dym“. Navyše bez bookletu či lyric videa ťažko rozumieť vyfrázovanému refrénu: „Srdce, rozum, čo je viac.“ znie ako „Srdce, rozum, človek je viac.“, slovo rozum znie so „s“ - rosum. Skladba tiež pripomína hitovku „Myslím, že môže byť“. Pritom Srdce rozum je hudobne pekne vypracovaná, bicie emocionálne udierajú do refrénu. Zamilované dvojice počúvajúce stredný prúd si prídu na svoje.

Druhá pieseň Miesto je z iného žánrového súdka – regge. Prvá zo štyroch vokálnych hosťovačiek albumu. Po rozcitlivenom úvode prichádza dávka slnečnej energie. Ben Cristovano (česko-anglický pôvod) dodal skladbe správnu rastafariálnu atmosféru. Fajná skladba vyšla mesiac pred vydaním albumu a stihla nazbierať cez milión zhliadnutí. Ivan Tásler, ktorého vidíme skôr s gitarou, je podpísaný pod Wurlitzer piano či (Korg) Monotrom, čo príjemne osviežuje záver skladby.

Sprievod klávesov naďalej ostáva Mirovi Táslerovi, ktorý vie civilne uhladiť najmä pokojné a srdcervúce skladby okolo troch minút, tak ako v balade s Nelou Pociskovou (Dážď). To už sme na hranici soulu, muzikálu a štipku afrogospelu. Regge zaznie ešte raz spolu s Winstonom Reedym v anglickej „Peaceful Village“. Sympatické je, že v duetách nechal Tásler viac priestoru hosťom.

Rýchle, zapamätateľné, chytľavé. Jednoduchý recept, podľa ktorého uvariť netuctovú skladbu, netuctový album nie je jednoduché. IMT Smile prišli s dvanástym radovým albumom, z ktorého kulujú v éteri už viaceré hity. Celok bude vyhovovať fanúšikom letných lások, letných párty, letných strednoprúdových hitov.