J.A.R. * Homo fonkianz (recenzia CD)

JAR

Akési voľné združenie špičkových českých muzikantov pod názvom J.A.R. sa dalo do kopy v zložení Roman Holý, klávesák a skladateľ, Otak Klempíř, textár, básnik, raper a Michal Viktořík, DJ, hudobník a raper, práve 17. novembra 1989. Dnes, po tridsiatich rokoch, táto už legenda funky, slávi teda výročie. Za to obdobie sa kapela rozrástla na desať členov: Roman Holý, Dan Bárta, Oto Klempíř, Michael Viktořík, Filip Jelínek, Miroslav Chyška, Robert Balzar, František Kop, Pavel Zbořil a Radek Kašpar. Samí špičkoví muzikanti pôsobiaci v rôznych formáciách sa minimálne raz za rok stretnú v tejto zábavnej kapelke a absolvujú turné. Sem-tam nahrajú aj platňu, ktorá sa poväčšine stane hitom.

Tým prvým ozajstným funky hitom sa stal v roku 1999 aj tento album, „Homo fonkianz“, v poradí štvrtý album J.A.R. Predstavil sa na ňom už tento veľký band. Dnes vychádza remastrovaný v reedícii po dvadsiatich rokoch a pôsobí nesmierne aktuálne a sviežo. Vtipné texty Otu Klempíře dokonale frázuje hlavný spevák Dan Bárta. Niekde mu výdatne pomáhajú obaja rapperi a vtedy je to „mazec“. Texty sú niekedy aj nezmyselne pospájané slová, ale v podaní tejto trojice je to úžasné.

Na albume sa nachádza jeden z najväčších hitov kapely, „Bulháři“, kde počuť aj Helenku Vondráčkovú, ktorá v skladbe dokonale stepuje. Voči textu sa vraj ohradil aj vtedajší bulharský veľvyslanec. Je ťažké komentovať, alebo vypichnúť jednotlivé výkony, pretože nad hviezdnou rytmikou Zbořil - Balzar, pláva dokonale funky gitara M. Chyšku, ktorý občas aj rockovo zasóluje („B - bus“), nápadité klávesy kapelníka Holého a brass sekcia Jelínek-Kašpar-Kopp. Z nahrávky, ale nie len tejto, počuť, ako dokonale je kapela zohratá, ako sa baví, a keď začne jazzovo frázovať, je to pohladenie duše.

J.A.R. majú radi slovné hračky a prešmyčky, a tak súčasné výročné turné pomenovali „30 případů majora Romana“. Škoda, že zatiaľ obsiahnu len české zeme. Zato teraz vychádza kompletná diskografia kapely na CD a po prvý krát aj na LP. Tak hor sa na weby a do shopov!

****1/2