JULO FUJAK * kaleidoSONICope! (recenzia CD)

julo_fujak

Medzi autormi a kritikmi, či odbornými publicistami býva často neprekonateľná priepasť. O to vzácnejšie je, keď akademické prostredie obohatí zároveň aj tvorivý hudobník s vlastnou dlhoročnou skúsenosťou vo svetoch, ktorým sa venuje vo svojej publikačnej činnosti.

Julo Fujak má nekonečné hudobné aktivity. Koncertoval v mnohých štátoch Európy a USA, jeho skladby sú hrané u nás i v zahraničí. Bol členom alternatívnych rockových skupín Teória odrazuPotopa Otras (1988-1998). V rokoch 2000-2010 viedol hudobné experimentálne zoskupenie tEóRia OtraSu (SK/CZ) a spolupracoval s telesami The California EAR Unit (USA), Palinckx (NL/UK), Zloději Uší (CZ), Žena s blchou (SK) a s Jonom Roseom (AUS), Veryanom Westonom (UK), Franzom Hautzingerom (A), Zsoltom Sörésom (H), Ludivine Allegue (F), Vladimírom Mertom, Janou Lewitovou, Janom Kavanom, Mikolášom Chadimom XAFOODavidom Šubíkom, Ivanom Acherom(všetci CZ), Mariánom Vargom, Zuzanou Homolovou, J. B. Kladivom, Braňom Jobusom, Petrom Katinom, Janou Ambrózovou, Andrejom Pleštinským v triu NE:BO:DAJ a inými. Jeho diskografia obsahuje viac než dvadsať CD, DVD, LP a MC titulov vydaných v našich (Hevhetia, Vlna, Animartis, Azyl) i zahraničných vydavateľstvách (Kunstradio Wien, Globus International a His Voice Praha).

fujak

Julo Fujak  momentálne vydáva album „kaleidoSONICope!“ na ktorom, ako inak, účinkuje okrem Júliusa množstvo ďalších skvelých hudobníkov. Samotný album má 4 časti s 18 skladbami a nie je stráviteľný na prvé počutie. Zdanlivý príval akéhosi disharmonického zvukového chaosu a zvukov sa postupne mení do prepracovaného organizovaného diela modernej alternatívy a miestami mám pocit že aj do modernej vážnej hudby. Nie je to ani žiaden pesničkový album, i keď zopár trackov, hlavne v prvej časti, sa tak javí. Tu počujem aj vplyvy Franka Zappu a miestami Captaina Beefhearta. Miestami sa to celé prevaľuje až do freejazzu. Skvele zahraté a ešte lepší výsledný zvuk.

V druhej časti cítiť veľký prínos hostí do nálady albumu. Chadimov saxofón poznám už z diaľky a ani sa nemusím pozerať do bookletu, jeho pochmúrne nálady toto celé posúvajú hlbšie do undergroundu. Braňuškov spev tiež nemusíme nikomu predstavovať. J.B. Kladivo a jeho elektronika je super, úchvatné sú aj gitary Davida Kollara. Trochu ma na albume vyrušuje dlhé monotónne čítanie v skladbe „Oto v krčme“ a „Otov sen o dedovi“, ktoré je na podklade inak skvelých zvukových a ruchových kompozícií. Netradične biblické nálady a žalmy. V tretej  časti sa dozvieme, aké všelijaké zvuky sa dajú vydolovať z vnútorností dvoch klavírov za 18 minút. V štvrtej najkratšej časti ide o nejaké celkové zhrnutie a ukončenie toho, čo sme doteraz už počuli. Príval zvukov, výkrikov, šumov avantgardnej hudby s tvrdými gitarami a jazzovou trubkou.

Možno sa niekomu niektoré z tých 18 skladieb zdajú byť dlhé, ale autor Julo Fujak toto vyriešil šalamúnsky a odporúča album počúvať v režime Random či Shuffle. V tom prípade náhodný výber jednotlivých trackov vám pripraví kopu nečakaných zvratov a prekvapení, striedanie avantgardy s hovoreným slovom či ruchu ulice a modernej vážnej hudby so zvukmi klavíra.

Pravdupovediac na prvé počutie som bol z obsahu tohoto albumu vcelku šokovaný, a to som za posledných 40 rokov mojej aktívnej činnosti v alternatívnych kruhoch počul naozaj všeličo, no postupným opakovaním a ďalším počúvaním sa poslucháč v tejto spleti zvukov, štýlov, ruchov, hlasov dokáže zorientovať a môžem potvrdiť, že album „kaleidoSONICope!“ je naozajstným kaleidoskopom alternatívnej hudby a pozoruhodný je hlavne pre náročného poslucháča.

***1/2

ĽUBOŠ DZÚRIK