ĽAHKÁ MÚZA * Byť tvojím zrkadlom (recenzia CD)

lahka_muza

So speváčkou Gudrun sa poznáme od roku 1984, keď ešte koketovala s punkom a novou vlnou a spievala v našej kapele Chór vážskych muzikantov. V roku 1984 zakladajú štvorčlennú kapelu Ľahká Múza: gitarista 677, German H, Dr. K a Gudrun ako speváčka tvorili úplne prvú zostavu Ľahkej Múzy, ktorá sa motala okolo postpunku a novej vlny. Kapela dodnes prešla vývojom svojho hudobného štýlu aj personálnymi zmenami. Z pôvodných členov ostali len Gudrun G a 677. Bubeníka vymenili za sample, pribrali basgitaristku a v roku 2015 vydávajú posledný album s názvom Byť tvojím zrkadlom. Kapelu často zaraďujú do ghotic style, avšak, ako sami o sebe tvrdia, sú moderná alternatívna kapela. Toto potvrdzuje aj ich posledný album. Sound na rozdiel od predchádzajúcich albumov je vyzretý, určený pre vyspelých náročných poslucháčov. Všetky postupy a slučky sú do detailov premyslené

Spev Gudrun miestami pripomína operu v podaní Waltari. Niekedy je hravý ako Iva Bittová, niekedy mi pripomína Báru Basikovú v Stromboli. Stále spieva priam monotónne a mrazivo. V každej skladbe nasamplované minimalistické rytmy dopĺňa gitarista 677 psychedelickou gitarou, ktorá sa strieda s citlivými gitarovými slučkami. 677 zároveň obsluhuje aj klávesy, ktoré dávajú muzike majestátnu atmosféru. Basa znie a hrá účelne a jednoducho. Miestami sa kapela výstavbou skladby podobá na legendárne brnenské Éčko. Miestami je počuť Prodigy, Kilhets alebo Young Gods. Ale nech mi hocičo pripomínajú, aj tak je to stále Ľahká Múza. Už 34 rokov neuhli zo svojej hudobnej cesty, i keď s týmto žánrom sa presadiť na našej hudobnej scéne nie je vôbec jednoduché. Krásne a profesionálne je i spracovanie obalu vo forme zrkadla. Naozaj skvelá a veľmi zaujímavá muzika. Toto CD by nemalo chýbať v zbierke žiadneho hudobného fajnšmekra.

****1/2