MARIÁN ČEKOVSKÝ * Best on (recenzia CD)

cekovsky

MARIÁN ČEKOVSKÝ
Best on

Univesal Music
****1/2

Svet obletela nevídaná správa: Marián Čekovský, bez ktorého si na Slovensku nik nevie prestaviť ozajstnú zábavu, doteraz nevydal vlastný album. Ešte pred troma rokmi tvrdil, že nechce Zem zaplavovať plastovými CD-čkami a hľa, dnes tu máme „Best on“. Už pri prvom nahliadnutí na album sa vyrojilo niekoľko „prečo?“. Prečo Best on? Aha, lebo o polroka vychádza Čekovského inštrumentálny album „Best of“. Prečo „Myslím, že môže byť“ spieva Adam Ďurica a Michal Hudák? Aha, Čekovský považuje Hudáka za dobrého speváka. Prečo má na sólovom albume toľko hostí, že to skôr vyzerá ako Best of Slovakia? Aha, Čekovský si myslí, že počúvať iba jeho by nikoho nebavilo. Prečo je pieseň „Tvár v zrkadle“ (Pavel Daněk/Ján Štrasser; pozn. red.) autorsky priznaná Dežovi „Ursínymu“? Na to nemám odpoveď. 

Best on určite zahŕňa to, čím je Marián Čekovský: profesionálne prevedenie, nadhľad, zmysel pre humor, priateľstvo, genialitu. Na albume si zahral, či zaspieval asi každý, kto na našej  hudobnej scéne niečo znamená. Sestry Nízlové tam preto nenájdete. Zato si môžeme vypočuť vlastnú pieseň Nataše Džunkovej, dokonca vo francúzštine, ale Nataša porodila Čekymu syna Alexa, takže chápeme. Ak pretrpíte úvodné „Myslím, že môže byť“ s mandolínou, tak vás čaká príjemné prekvapenie s nádherným textom – „Som z toho dňa“. Čekovský tu dáva lekciu z tvorby textu a na jeho chválu, nie je jediná. Nasleduje „Po polnoci“ s textom Milana Lasicu v rockovom prevedení. Nevedno prečo sa v nej predviedol Robert Roth. Darinka Rolincová si oprášila slovenčinu v piesni „Love song“ a veru, až je nám ľúto, že Čekovský pre ňu nenapísal viac piesní. Nasleduje „Ave Maria“. Taká netypická, neortodoxná, ale o to úprimnejšia a hlavne chytľavá. Skladbu Mohla by byť z toho aj láska poslucháči poznajú z iných výberoviek, preto trochu zaskočí Mariánov spev v nižšom registri a len čakáme, kedy to vypeckuje do výšok – a nič. Mojou najobľúbenejšou piesňou je jednoznačne „Keď plánky“. Text je dokonalý, melódia úžasná a zo spevu dua Čekovský – Tásler priam srší radosť, s akou to nahrávali. Verš: „Vtedy sám za Boha si neviem spomenúť, ako sa vlastne modlí za Boha.“ je perla na pohľadanie. Trochu rapu sa dočkáme v „Hop čip“. Treba si vypočuť, ak potrebujete zlepšiť náladu. Nachádza sa tu ďalšia perla, tentoraz z pera Ivana Vereša: „lieč láskou rakovinu.“ Až v deviatej skladbe si konečne môžeme vychutnať Mariana Čekovského presne tak, ako sme si to predstavovali, spievajúc svoju pieseň. Nasleduje predohra „Zrkadlo“ k dielu „Tvár v zrkadle“. Siahať na repertoár Deža Ursinyho sa považuje za svätokrádež, preto som nečakala nič dobré. Ale prišlo veľmi milé prekvapenie. Čekovský dokázal, že je v ňom kus génia a už k dobrej piesni pridal ďalší level. Trochu sa uzemníme pri spomínanej Džunkovej skladbe „Le Monde“ a Čeky sa s nami rozlúči skladbou „To si nedám vziať“. Áno, ešte je tam „Falling in love“ (Jonathan Butler), ale tú spievajú Fragile, takže...

Album „Best on“ je presne taký, aký sme od hudobníka formátu Mariána Čekovského očakávali. Ide o kvalitné dielo, vyhotovené kvalitnými ľuďmi a počúva sa neskutočne dobre. Dúfame, že podobných CD sa od neho dočkáme viac. 

 

ZUZANA KNEZOVIČOVÁ

 

 

 

 

Článok patrí k časopisu: