Martin Valihora pozýva na koncert Pata Methenyho, 12. mája v bratislavskom Istropolise

O výnimočnej udalosti, akou bude 12. mája koncert amerického jazzového gitaristu Pata Methenyho so skupinou, sme sa porozprávali s organizátorom podujatia Martinom Valihorom. Koncert Pata Methenyho otvára tohtoročný One Day Jazz Festival, ktorý sa - napriek svojmu názvu - časom vypracoval na niekoľkodňový, na seba nadväzujúci cyklus koncertov odohrávajúcich sa v rôznom čase na niekoľkých miestach. Úvod rozhovoru ako pozvnánku na vystúpenie Pata Methenyho ponúkame teraz online, zvyšok textu, kde sa Martin podrobnejšie zmieňuje o posolstve humanismu a tolerancie, v znamení ktorých sa odohrávajú ním organizované nasledujúce koncerty, si budete môcť prečítať v najbližšom tlačenom vydaní časopisu Nový Populár, ktorý vyjde v júni.

 

One Day Jazz Fest je teraz to hlavné, čím žiješ?

Martin Valihora: Áno, tým žijem celý rok. To je to hlavné už posledných pár rokov. Už teraz pomaličky začínam pripravovať budúci ročník.

 

Si taký jazzový Kaščák…

Neviem, či som jazzový Kaščák (smiech), ale ja, tak ako aj Mišo, žijeme celý rok tým festivalom, svojím rukopisom, celým obsahom, tou hudbou ktorá tam zaznie. Nie je to len o dvíhaní telefónov a tabuľkovým promotérstvom.

 

Ako sa ti podarilo dostať na festival Pata Methenyho?

Je to dlhodobé snaženie. Niekoľko rokov som sa snažil, aby do svojich ciest, lebo on cestuje tourbusom, ako veľká popová výprava, zakomponoval aj nás, aby Slovensko si tam našlo svoje miesto.

 

Vieme už, čo budeme počuť?

MV: To nevieme. Pat Metheny predznamenáva, že to bude večer s Patom Methenym. To naznačuje, že tam bude prierez jeho tvorby, možno niečo aktuálne, nové. Myslím, že to bude jeden silný, plnohodnotný koncert, aký všetci očakávame aj s tým, čo si tam chceme nájsť z počúvania celej jeho tvorby.

 

Na Slovensku ešte nebol?

Bol tu raz so svojim sólovým projektom, ale s kapelou nie. Som šťastný… Antonio Sanches, bubeník a môj starší spolužiak zo školy,  mi možno tiež v tom trošku pomohol aby sme sa dostali do povedomia. Takže je to úspech, a úspech je aj to, že sme sa asi jediná sála, ktorá ide kapacitne okolo tisícky (Istropolis, pozn. redakcie). Takže si každý bude môcť zažiť jeho hudbu autenticky, môže ju cítiť. Zvuk ladíme tak, aby bol fakt kvalitný na každom mieste. Ostatné koncerty ide vo veľkých halách. Ja som sa tomu chcel vyhnúť, aby sa neroztratil jeho duch v priestore, ale aby to bol koncentrovaný hudobný zážitok. Aby sa diváci cítili komfortne a aby sa aj hudobníkom dobre tvorilo.

 

Ako by si charakterizoval jeho prínos ako hudobníka?

Myslím, že jeho majstrovstvo, ktorým disponuje celý život, predurčuje to, že jeho koncert je strhujúcim zážitkom nielen pre hudobníkov, ale aj pre širšie masy. Jeho hudba je širokospektrálna. Má silnú emóciu cez harmónie, melódie a to oslovuje veľký okruh poslucháčov. Závisí aj na tom, kto si tam čo chce nájsť. Niekto má rád tie menšie formy, niekto zase obdobie Pat Metheny Group, čo bola absolútna revolúcia, alebo obdobie albumu Bright Size Life s Jacom Pastoriom a Bobom Mosesom na bicie, kedy začínali. Myslím si ale, že v každom období svoj genius loci transformoval cez svoj zvuk tak vysoko, že je absolútne nespochybniteľný. Svojim obrovským majstrovstvom a prístupom sprístupnil jazz širokému publiku. Zachoval svoju sofistikovanú formu, ale dal tomu takú emóciu, ktorá je absolútne strhujúca aj pre ľudí, ktorí možno nepočúvajú ťažšie formy hudby. Samozrejme PMG vystupovali v parametroch popových koncertov. To bola kapela, ktorá mala svoju výpravu, obrovské publikum… Je to človek, o ktorom sa vie, že skúšanie a investícia času, keď ideš do jeho kapely, je rehoľa. Je to záväzok na plno. On skúša niekoľko mesiacov stále a veľa, kým to nedosiahne to spojenie, ten zvuk, tú absolútnu energiu v tej konzistentnosti, v tých malých nuansoch, ktoré sa potom odrazia v konečnom výsledku tak, že keď povieš Pat Metheny Group, všetci vieme o čo ide. Je to génius a úžasný hudobník, veľký mentor a veľká legenda.

 

Keď jeden večer počúvam viacerých gitaristov a je medzi nimi aj Pat Metheny, jeho hra sa vyníma obsažnosťou, melodičnosťou nápadov aj farebnosťou zvuku. Má tak na poslucháča celkom iný účinok…

Myslím si, že je ho zvuk je úplne strhujúci a má až liečivé účinky. Pustíš si to preto, aby ti bolo lepšie, aby si sa cítil lepšie. A to je to najviac, čo sa podarí hudobníkovi dosiahnuť - keď jeho hudba, bez toho, aby sme hovorili o žánri, pôsobí ako liečivá a oslobodzujúca.

Do Bratislavy Metheny príde s mladými hudobníkmi. Je tam okrem Antonia Sanchesa na bicie, basistka Linda Oh a Gwilym Simcock na klávesy. Budem veľmi šťastný, keď si prídete do bratislavského Istropolisu pozrieť tento koncert. Je to náš spoločný dar, ktorý sa mi podarilo nám dať, ľuďom, ktorí milujú hudbu a dúfam, že možno prídu aj ľudia, ktorí možno nepočúvajú jazz, ale možno aj na základe tohoto rozhovoru uveria všetkým tým legendám o Pat Methenym, a ktoré zaručene budú môcť zažiť na koncerte.

 

MARTIN CHROBÁK, prepis JÁN GRAUS

 

Článok patrí k časopisu: