Azda každý, kto si pre svoju hru na gitare zadovážil nejaké lampový aparát, časom zistil, že ku klasickému modelu (na značke nezáleží) si bude musieť predsa len ešte niečo dokúpiť. Mnohým ctiteľom saturovaného elektrónkového zvuku možnú cestu k ich ideálnemu soundu ponúkol attenuator, power break, power soak - skrátka krabička, ktorá gitaristovi umožní vybudiť lampy na kombe tak, aby v dôsledku zvýšenej hlasitosti nepopraskali spoluhráčom ušné bubienky, či sklá na dome.
Attenuátorov je na trhu viacero druhov. Lacnejšie a jednoduchšie sú attenuátory hlasitosti (volume attenuators) s jedným vstupom, jedným výstupom a jedným potenciometrom ovládajúcim hlasitosť. Krabička sa zapája do efektovej slučky na kombe a spravidla býva zapojená ako posledný člen pred vstupom do komba. Ak na kombe nie je efektová slučka, takýto attenuátor sa nedá použiť (nezapája sa totiž ani medzi gitaru a vstup do komba a ani medzi výstup zosilňovača a reproduktor). Niektorí gitaristi (vrátane mňa samého) pri experimentovaní s attenuátormi začínajú/začínali práve s týmto typom, pretože býva veľmi lacný a v podstate aj akosi funguje. Je však nutné pripomenúť, že tieto attenuátory hlasitosti nedodajú zosilňovaču skreslenie, pretože sú navrhnuté tak, aby regulovali iba amplitúdu signálu vstupujúceho do zosilňovača. Čiže zosilňovač stíšia, ale za cenu straty kvality signálu a výsledného zvuku, o ktorý pri lampových aparátoch ide v prvom rade. Na druhej strane sú tu attenuátory výkonu (power attenuators), čo sú úplne iné zvieratká :). Zapájajú sa medzi výstup zosilňovača a reproduktor. Hlavná myšlienka tohto riešenia tkvie v tom, že keď vytočíme hlasitosť, alebo gain na zosilňovači, aby sme dodali lampám trochu šťavy, zákonite tým zvýšime aj hlasitosť celého aparátu, ktorú však môžeme pri tomto zapojení „umravniť“ pomocou attenuátora výkonu na znesiteľnú úroveň. Prvý takýto attenuátor sa objavil kedysi okolo roku 1984 a volal sa Power Soak. Zostrojil ho Tom Scholtz, gitarista skupiny Boston. Odvtedy samozrejme pretieklo veľa vodky a na trhu sa objavilo postupne niekoľko lepších či horších riešení. Ja sám som si pred pár rokmi zakúpil a dodnes používam jeden nebrandovaný custom model, s ktorým som na počudovanie celkom spokojný.
Pred niekoľkými dňami sa mi však naskytla príležitosť otestovať OX Amp Top Box, o ktorom mi bolo povedané, že by to mohol byť celkom slušný attenuator. Krabičku, respektíve skrinku (31x20x31 cm, 6,3kg), vyrobila firma Universal Audio, ktorá je v hudobnej brandži známa svojimi vysoko kvalitnými audio rozhraniami, špičkovými pluginmi a množstvom analógových riešení pre nahrávacie štúdiá aj aktívnych muzikantov. Farebná schéma OXu bola ovplyvnená Fenderom (čierna, tvídovo žltá a hnedá) a má veľmi vkusný retro look, ktorý dobre ladí s väčšinou klasických aparátov. OX Amp Top Box je určený práve poslednej skupine, teda aktívnym gitaristom, prípadne do štúdia, kde sa gitary zvyknú často nahrávať. O čo teda ide? Ako už názov napovedá, ide o butikovú skrinku, ktorá sa umiestňuje na vrch komba, alebo zosilňovača. Kvalita produktu na človeka dýchne už pri vybaľovaní z precízne navrhnutých vydizajnovaných lepenkových krabíc, v ktorých si skrinka hovie ako v perinke až pokiaľ sa nedostane ku svojmu majiteľovi. Pozornosť, ktorú výrobca venuje obalu produktu, väčšinou napovie dosť aj o produkte samotnom. V tomto prípade sa to potvrdilo. V tejto skrinke firma spojila svoj um a majstrovstvo z analógového aj digitálneho sveta a vytvorila prvotriedny reaktívny load box, ktorý umožňuje hrať a aj zaznamenávať zvuk vášho lampového zosilňovača v ideálnom záťažovom bode na prakticky takmer ľubovoľnej úrovni hlasitosti. Špičkové analógové komponenty a podľa recenzií aj jeden z najlepších reaktívnych obvodov záťaže na svete pracujú tak dobre, že aj rozmaznané ucho začuje všetky dynamiku a harmonickú pestrosť, ktorú váš zosilňovač môže ponúknuť. O úrovni spracovania svedčí aj ďalšie množstvo detailov, z ktorých je slušné neopomenúť napríklad nápisy obrátené hore nohami, ktoré sa vám však budú dobre čítať, keď sa budete nakláňať nad OX a hľadať ideálne nastavenie, pretože v takom prípade ich zo svojho uhla pohľadu uvidíte pekne čitateľné.
Vo svojej podstate OX funguje ako reaktívny záťažový attenuátor, ktorý umožňuje gitaristovi nájsť a nastaviť „sweet spot“ svojho aparátu a potom hrať pri zmysluplnej hlasitosti prakticky bez zmeny tónu. Otáčaním ovládača Speaker volume - má 6 polôh od 0 (úplné ticho) až po 5 (bez stíšenia) - je možné nastaviť hlasitosť výstupu podľa toho, ako je to potrebné v danom priestore, bez ohľadu na to, či je to spálňa, kúpeľňa, garáž, divadlo, alebo štadión.
Ako to teda funguje?
OX prijíma signál prostredníctvom reproduktorového výstupu vášho zosilňovača. Jeho balancované ¼ stereo výstupy sa pripájajú k štúdiovým kanálom alebo k PA systému. Ako som už spomínal, OX má vlastný reproduktorový výstup. Ten sa zapája do reproduktora vášho komba, alebo kabinetu. Vyššie spomenutým ovládačom Speaker volume je teda možné posielať tlmené úrovne vyšťavených tónov späť do reproduktora vášho zosilňovača s ľubovoľnou hlasitosťou. K dispozícii sú aj digitálne výstupy S/PDIF. Zdroj napájania je externý.
Čo sa týka vlastných pocitov, musím uznať, že toto je skutočne veľmi dobrý attenuátor. Dokáže utlmiť hlasitosť bez výraznej zmeny tónu, a to či už sa jedná o tón skreslený, alebo čistý. Pri úrovniach nastavení 5-3 (od netlmeného postupne smerom dole) som vo farbe nebadal žiadne pozorovateľné zmeny. Tie sa začali objavovať až pri úrovniach 2 a 1, kedy predsa len už k nejakému miernemu orezaniu muselo dôjsť. Avšak, aj pri týchto úrovniach bol tón ešte tučný a neznel plocho, čo je veľmi pozitívne pre feeling pri domácom hraní.
Digitálne srdce
V tejto chvíli by som mohol text ukončiť, no zostal by nedopovedaný. Skutočnou pridanou hodnotou OXa je jeho digitálne srdce. Tradičné záťažové boxy dokážu zachytiť autenticky skreslené tóny, ale keď pripojíte zoslabený výstup k reproduktoru, zvyčajne stratíte nuansy reproduktora reagujúceho v reálnom čase na hlasný a premenlivý signál. Modelingové algoritmy OXa však dokážu verne a autenticky produkovať zvuky reproduktorov. Modely sú dynamické - tóny sa menia podľa dynamiky vášho hrania. Jednoducho sa znejú a na pocit sa tvária ako skutočné. Pri priamom nahrávaní, 17 dostupných modelov reproduktorov a kabinetov sa tvári úchvatne autenticky. Technická špecifikácia hovorí, že spomedzi reproboxov, sú namodelované všetky základné konfigurácie 1x10“ a 1x12“, 2x10“ a 2x12“, 4x10“ a 4x12“. Medzi namodelovanými mikrofónmi nájdeme dynamické (Shure SM57, Sennheiser 421), kondenzátory (AKG 414, Neumann U67) a páskové (Royer R-121, Beyerdynamic M160). Ak preferujete použitie namodelovaného zosilňovača vo vašom DAW, je k dispozícii aj možnosť DI (surový zosilňovač/bez zosilňovača). Je možné použiť dva virtuálne mikrofóny naraz buď priamo, alebo mimo os. Takisto je tiež možné pridať autentický detailný priestorový zvuk prostredníctvom dodatočných súprav modelovaných kondenzátorov a mikrofónnych pások v režime mono aj stereo. Ovládací softwér je dostupný iba pre produkty Mac a iPad, bohužiaľ verzia pre Android chýba.
Čo sa týka mixovania, spôsoby, akými si zvolíte a spojíte zvuky, sú rovnako potešujúce ako zvuky samotné. OX má jednoduchú, ale precízne navrhnutú sadu ovládacích prvkov umiestnených na prednom paneli. Jeden gombík umožňuje vybrať spomedzi šiestich uložených predvolieb. Ďalší reguluje veľkosť miestnosti. Existujú samostatné ovládacie prvky hlasitosti pre úroveň reproduktorov (za predpokladu, že máte pripojený hardvérový reproduktor), výstup linky a úroveň slúchadiel.
Záverečný verdikt
OX je skutočne fantastický kus hardwéru a softwéru. Jeho využitie vidím naplno u gitaristu, ktorý často nahráva a nechce robiť pri svojom zvuku kompromisy. Kúpil by som si ho? To veru netuším. Je to skutočne dosť drahá záležitosť a za tie ceny už dnes človek dostane slušný aparát so vstavaným základným attenuátorom, nie však s pridanou hodnotou vyššie popísaného digitálneho spracovania signálu. Svetlú budúcnosť takéhoto zariadenia a zároveň zhodnotenie vynaloženej investície vidím pri použití v štúdiách, kde sa často nahrávajú gitary cez lampové aparáty. V tom však číha aj istá potenciálna hrozba. Tie pekne namodelované presety sa určite zapáčia mnohým gitaristom a je možné, že za krátky čas sa objaví množstvo nahrávok s „tým istým soundom“. Na druhej strane, ako sa hovorí, aj tak je to všetko hlavne v pazúroch, takže silné osobnosti by OX o ich identitu najskôr neokradol.
RADO TIŇO
Distribúcia: DISK Multimedia * www.disk.cz * Cena: 32 890 Kč / 1 299 €