PAVOL HAMMEL & CS UNPLUGGED BAND * Cirkus Leto (recenzia CD)

hammel_unplugged

Posledný najväčší rozruch okolo Pavla Hammela a Prúdov odznel koncom minulého roka (2018). Slovenský hudobný veterán slávil sedemdesiatku a jeho kapela Prúdy päťdesiat rokov od založenia. Bol veľký koncert, vydané Best of, rozhovory v médiách i životné ceny pre majstra. Ešte predtým, v lete, si však jubilant zahral so svojou akustickou kapelou  CS Unplugged Band na Valašskom špalíčku a koncert sa vydaril tak, že Indies Happy Trails vydalo záznam na cédečku pod názvom Cirkus Leto. V pätnástich piesňach, vybraných ako stručný prierez piatimi desaťročiami svojho účinkovania, sa Pavol Hammel i kapela predstavili vo Valmeze v skvelej forme.

Poznám pár ľudí, ktorí Hammela nemusia pre jeho hlas. Akože akýsi taký pripríkry a priprenikavý či čo. Po tomto veľmi vydarenom živáku by ho, myslím, mohli konečne vziať na milosť. V sedemdesiatke má Hammel hlas už pekne opieskovaný, zdrsnený koncertovaním, miestami až chrapľavý, a od prvej skladby „Beriem si ťa“ sa do spevu pokladá s rockerskou vervou, naplno (v rovnako odpálenej „Nemám lásku v malíčku“). A po mimoriadne pôsobivom nasadení v „Smutnej ranej električke“ už by mal byť definitívne ich.

Medzi pätnástimi piesňami samozrejme nemohli chýbať i v Česku notoricky známe kúsky ako „Medulienka“, „Kamalásky“, „Šesť starcov“, „Keď pavúk svoje siete dotká“ či „Cirkus Leto“. Akustickej zostave sa podarilo uchopiť aj tieto v rozhlase často obohrávané piesne sviežo, nápadito a s drajvom tak, že nemusíte preskakovať – v „Medulienke“ napríklad si slávne Griglákove gitarové sólo zahral na klavíri skvelý Vít Pospíšil. Z tých ďalších sa Hammelovi a CS Unplugged Bandu veľmi vydarili verzie piesní „Staré kone, nahé jazdkyne“, „Stále dokola“ a najmä „Smutná ranná električka“, pri ktorej sa zaspomínalo na nebožtíkov Mariana Vargu a Radima Hladíka, s ktorými Pavol Hammel vystúpil vo Valmeze pred dvoma rokmi. Hammelovo strhujúce podanie urobilo z piesne (pôv. na albume „Zelená pošta“) vrchol nahrávky. Predposledná „Za všetkým len ty“, pred záverečnou prídavkovou „Cirkus Leto“, sršala energiou, akú by Hammelovi mohli závidieť aj oveľa mladší kolegovia.

Tohto roku sa spomínalo ešte jedno jubileum – päťdesiat päť rokov od vydania prvej platne Prúdov „Zvoňte, zvonky“. Živák z Valaškého špalíčka ukazuje, že Pavol Hammel ani po toľkých rokoch nie je žiadne retro ani nostalgické repete. Záznam ho, s podporou skvelého, zohraného CS Unplugged Bandu, zachytil v plnej, vyzretej umeleckej sile. Album „Cirkus Leto“ naozaj stojí za pozorné vypočutie!

***1/2

GACO NOVOMESSKÝ