PETER NAGY * Petrolej (recenzia CD)

nagy

ART-ZONA 2021

Peter Nagy je pop-ikona ôsmej dekády minulého storočia a schopne sa pripomenul aj v tej deviatej. Aktuálne prichádza s albumom nových piesní s dosť dlhým odstupom. Jeho predošlý radový album s čerstvým materiálom vyšiel v roku 2009 (Labute a havrany) a odvtedy diskografiu rozširoval prerábkami starých piesní s klavírom a sláčikovým kvartetom, kde vždy uzrela svetlo sveta nová pieseň.

Peter Nagy je hitmaker jednoduchých refrénov a veršov postavených na zjemňujúcich a až prikrehkých metaforách. Jeho tvorba vychádza z folku, príbehov a láskavej poetiky. Aj preto bolo vypointovanie jeho obrazov vhodné do detských piesní. Poetikou sa nezmenil ani na novinke Petrolej. Pán v rokoch je stále verný chlapčenskej duši. Už názov úvodnej piesne (Bez ženy som stratený), ale aj skladba samotná prezrádza, že je tu cieľ pôsobiť šťavnato a trendy, no jeho štvroakordové skladby sú vhodné viac na unpluggedd ako ťahavý hardrock. Aranžmá drsného rockopopu či hudobných žartíkov sú mantinely, do ktorých rád narážal a nezneli vždy uveriteľne. Nagy znel a znie vždy dobre s vybrnkávaním na gitare alebo osviežením v reggae štýle. Pierko pripomína doby priekopníctva jamajského štýlu na Slovensku, Vzducholoď s cukrovou poetikou pripomína úpravou vtipné beatlesácke piesne. Aktuálne trendy v slovníku pána v rokoch (Fejky) pochopia jeho generačný vrstovníci, strednej či mladej generácii prídu úsmevné. Pritom Vypustím motýle je pekná klasická balada s hrejivými aranžmá, škoda, že pokrivkáva na texte s panelákom, fejsbúkom.

Na prehrávači som raz pri jednom počúvaní omylom zapol zrýchlené prehrávanie. Zafungovalo to na celom albume, zrazu bolo počuť mladého energického Nagyho. Piesne boli o čosi živšie, chytľavejšie a akceptovateľnejšie. Azda recept k ďalšiemu albumu? Lebo Peter Nagy je späť. Zatiaľ trocha nenápadne a v pohodových pesničkách najmä pre okruh svojho fanklubu. Svojej generácii má čo povedať a dať jej za pravdu v pohľade na aktuálny svet.

***