PETRA BÖRNEROVÁ TRIO & FEDOR FREŠO * Live 2018 (recenzia CD)

bornerova_freso

Česká folk-bluesová speváčka Petra Börnerová prichádza s novým albumom LIVE 2018. Od roku 2005, keď debutovala albumom Live at Stará Pekárna s medzinárodnou zostavou je to jej šiesty CD projekt. Petra prešla rôznymi hudobnými metamorfózami od plne elektrického bluesového výrazu po súčastné akustické folk-blues. Pamätám si jej vystúpenia s maďarským gitaristom Zsoltom Benkő a saxofonistom a spevákom Istvánom Táncosom ktorí jej nastavili temperamentnú bluesrockovú detonáciu. Petra to zvládla bravúrne ale už vtedy bolo cítiť, že jej hudobná cesta sa pohybuje v iných energetických vodách. Tie našla v rodinnom duu a neskôr v triu so svojim manželom – predtým bubeníkom - Tomášom „Bobekom“ Bobrovniczkým a synom Tomáškom. Medzipriestorom v hľadaní jej speváckeho výrazu bol i projekt Petra Börnerová Band (r.2008), kde sa v kapele blysol slovenský gitarista Miloš Železňák.

CD album Petra Börnerová trio & Fedor Frešo vznikol ako živá koncertná nahrávka v hudobnom klube Stará  Pekárna v Brne. Ano, je to ten Fedor Frešo - basgitarista, spisovateľ a producent, ktorý bol päť dekád nestorom slovenského a československého bigbítu. Ako došlo ku spolupráci a čo ňou vzniklo sa manifestuje na tomto albume šestnástimi piesňami. Nahrávky vznikli v apríli 2018.  Bezprostredne po koncerte mi Fedor Frešo povedal, že si nie istý, či je nahrávka zrelá von. Fedorov komentár po jej vypočutí hovorí za všetko: „No. Nicméně. Ten chlapec hrá na bicie blues presvedčivejšie ako mnohí bubeníci, ktorých radšej nebudem menovať!“ Sedemdesiatnik Fedor Frešo a osem a pol ročný Tomáš Bobovniczký jr. tak vytvorili jedinečný rytmický tandem.

Výber piesní sa niesol v podobnej réžii ako na minulých CD. Zmes prebratých a vlastných skladieb. Nechýbajú skladby bluesmanov Keb' Mo'a, Ericha Bibba a spolu s piesňami Hound Dog, Walk On či Chase a Face, Lednový blues a ďalších sa objavili už na jej minulých CD. Kombinácia Frešo & Bobrovniczký jn. dali veciam zdravý ťah na bránu a nevadí, že sa skladby opakovane objavujú. Je to proste koncert. Presvedčivý gitarový a čiatočne spevácky post bubeníka Bobeka Bobrovniczkého je dobre zvládnutý, zvukovo (akustická i rezofonická gitara) i inštrumentálne. Bubenícky návyk je cítiť v presnom loopovaní svojich gitarových harmónií (v skladbách č.4 a 6).  V blues i neblues ide celkový dojem von cez spevácky part. Pohodová radosť a ukotvenosť vo vnútornom kľude a prejave je to čo Petra Börnerová z kapely von vysiela. Jej vzory, bluesmani tmavej pleti - Bibb alebo Keb'Mo - sú pre ňu skôr inšpirátormi, ako tými ktoré treba napodobňovať. Jej vlastné kompozície Cožpak se vám to nelíbíMoje město, Nevím či Splín sú hitovky až rádiovky, v ktorých cítiť jej pesničkársky potenciál. Hoci Petriným speváckym tútorom je džezmanka Jana Koubková, tak v Börnerovej nepočuť Koubkovú. Pokoj, nájdenie seba samej - v tom cítiť Horký dech pani Jany. Album má dve tváre. Radostnú a smutnú. Radostné je celé dielo všetkých učinkujúcich a tradične skvelá práca zvukového majstra Broněka Šmída (Studio Indies). Smutnou je náhly odchod Fedora Freša v júni 2018. Smútok v radosti je vyjadrený výtvarníkom Pavlom Kremlom, ktorého obal diela je zázrakom. Radosťou bola každá prítomnosť s Fedorom Frešom a preto je dielo venované jeho pamiatke. O to viac treba oceniť vydavateľský počin pána Pavla Hrušku a jeho vydavateľstva SOZAT.

V zime 2015, predtým, ako sme začali pravidelne s Fedorom hrať, priznal sa mi: „Už by som si konečne zahral aj blues.“ Stihol to.

Juraj Dura Turtev