POSPIŠ/SILLAY/NIKITIN * Spev tebe (recenzia CD)

spev_tebe

K nedožitým tohtoročným dvojstým májovým narodeninám amerického básnika Walta Whitmana pripravilo hudobné vydavateľstvo Real Music House, s podporou Fondu na podporu umenia, na slovenské pomery nevídane-neslýchane luxusný darček – album Spev tebe s radom pridaných vychytávok. Najprv producent, spevák a textár Robert Popiš strávil sedem mesiacov sklonený nad Whitmanovým dielom. Zasiahnutý ním pocítil, že básne amerického autora by mohli byť „bránou k silným piesňam.“Vyše dvadsať básnických fragmentov teda zadal na nový preklad skúsenému prekladateľovi a básnikovi Martinovi Solotrukovi a rozhodol sa vzdať Whitmanovi  hudobnú poctu na slovensko-americký spôsob. Spolu s kolegami muzikantmi Sillayom a Nikitinom začali „hľadať spoločnú cestu, spoločnú slovensko-americkú dušu, ktorú zhmotnili do piesní“ na motívy Whitmanových básní. Hľadanie ich zaviedlo až do New Yorku - „chceli sme zachytiť vzduch, ktorý dýchal aj Walt Whitman.“ Najviac sa ho nadýchalinahrávacom štúdiu The Samurai Hotel Recording Studio, kde sa k nim pridali traja skúsení americkí muzikanti – basgitarista Stanley Banks, klavirista a organista John Peters, bubeník Taru Alexander a rovnako výborná slovenská speváčka Hana Gregušová, umeleckým menom Hana G. Dokument o newyorskom nahrávaní nakrúcal režisér Peter Javor a zábery použil aj do klipu piesne Amerika spieva. Už len zo spomenutého vidieť, že malovernosťou a falošnou slovenskou skromnosťou projekt netrpel. A to som sa nezmienil napríklad o komiksovom klipe a obale cédečka, ktorý urobil svetovo známy komiksový autor, nemecký výtvarník Reinhard Kleist, či o pridanej knihe Whitmanových básní.

Ja mám zhudobňovanie poézie rád (až na prípad Ľuba Beláka, ktorý ma kedysi dávno zaskočil v pražskej Lucerne spievanou verziou Sládkovičovej Maríny s gitarou – ale to som možno len ešte nebol pripravený). Skvelé projekty Štrpka-Ursiny, menej známe, bohužiaľ, ale nemenej skvelé spojenie poetka Kaššovičová- bluesmen Turtev na triptychu jej šamorínskych piesní či žensky energické Vlčie balady dvojice Eva Luka - Ika Kraicová... V týchto všetkých sa verše spojili s hudbou kongeniálne a boli ňou takpovediac povýšené.

Album Spev tebe, muzikantsky zamýšľaný ako pocta zaoceánskej hudbe, je naozaj akustickou ozvenou, slovenskou nápodobou a syntézou mnohého, čím nás táto hudba ovplyvňovala tu v Európe - a od istého času aj na Slovensku - celých sto rokov, od Whitmanovej smrti. Džez, rock, blues, soul, rythm and blues, country, folk.... Muzikantom niet čo vytknúť, ani spevákom, i keď mňa osobne miestami jemne irituje Pospišova trochu afektovaná výslovnostná maniera. Poslovenčenému Whitmanovi to na albume viac pristane v pomalších piesňach – Mesto spí, napríklad.

Spev tebe na mňa osobne nepôsobí tak mocne a strhujúco ako vyššie spomenuté zhudobňujúco-básnické počiny, ale celkovo je tento projekt na poctu Whitmana a zaoceánskej hudby sympatický a za vypracovanosť a dotiahnutie všetkých zložiek do najmenších detailov si zaslúži pochvalu.

***3/4