PRS Custom 22 (test)

K tejto gitare som sa dostal vďaka Bobovi Hangonimu, ktorý je zároveň gitarista aj distribútor PRS na Slovensku. Stretli sme sa trikrát. Zakaždým mal pripravené 3-4 kusy na odskúšanie. Rozhodoval som sa medzi modelmi Corina, Custom a McCarty Smokeburst. Corina mala nádherný sound, tak som si ju zvolil ako zvukový štandard a porovnával s ňou ostatné gitary. Zo všetkých porovnaní nakoniec vyšiel víťazne Custom, pretože mal trochu svetlejší a zvonivejší tón ako Corina a vyzeral dokonale. Bol to môj tajný favorit tak trochu už od začiatku, čo sa mi kvôli cene ťažko pripúšťalo.

Anatómia gitary
Základ tela dvojrohého korpusu (Double cutaway) tvorí spodná doska, ktorá je z jedného kusu juhoamerického mahagónu. Vrchná - fládrovaný javor zo západného pobrežia USA - pozostáva z dvoch kusov.Aj krk je z rovnakého dreva ako telo a hoci je masívnejší než mal môj predchádzajúci nástroj Ibanez JS1200, stačilo sa trochu sústrediť a uvoľniť a nebol problém zahrať aj rýchlejšie riffy. Aj keď toto zvykol byť môj problém pri iných gitarách (napr. Fender Custom Shop 57 Heavy Relic Strat – inak fantastický nástroj), na PRS to problém nebol. Hmatník z indického palisandra je osadený 22 pražcami a vykladaný pozičnými značkami v podobe letiacich vtákov, čo je jedna z čŕt Custom balíčka. Na komfortnom pocite z hry sa podieľajú aj pražce PRS Fretwire Wide Piramid: šírka 2,66 mm, výška (Crown) 1,32 mm, osadenie pražca v hmatníku (Tang) 1,88 mm.

Bonusom gitary sú uzamykateľné kolíky (PRS 14:1 Phase II low mass locking tuners). Strunu stačí uchytiť na pol závitu. Ladenie drží a gitaru máte prestrunovanú a naladenú za veľmi krátku dobu. 

Pevná „wraparound“ kobylka typu McCarty spočiatku vyvolávala otázky, či bude gitara dobre intonovať aj pri absencii nastavovacích prvkov pre každú strunu zvlášť, no tieto obavy sa ukázali ako neopodstatnené. Napevno kompenzovaná kobylka má síce len dve červové skrutky na nastavenie odstupu mostíka od kotviacich tŕňov, ladí však perfektne.

Snímače a elektronika
Ušami gitary sú snímače PRS Dragon II, pri ktorých zrode v roku 1999 asistoval samotný Ted McCarty. Ide o ručne vinuté humbuckre, ktoré sú menej náchylné na brum ako napríklad DiMarzio Fred alebo Paf Pro, pričom nie sú ani také mikrofonické.

Zvukovú variabilitu poskytuje 5 polohový otočný prepínač, ktorý má v krajných polohách zapnuté humbuckre a v zostávajúcich 3 stredných polohách rôzne kombinácie singlov. Chvíľu mi trvalo, kým som si na tento spôsob prepínania snímačov zvykol – sú to svojské zvuky, ktoré treba vyskúšať a použiť podľa chuti – tu je tabuľka priamo od PRS pre lepšiu predstavu o prepínači.

Pozícia 10: „Treble“, kobylkový humbucker - silný, dobre definovaný tón 
Pozícia 9: vonkajšie cievky v paralelnom zapojení – hlboký a čistý zvuk
Pozícia 8: sériovo zapojené single - teplý variant medzipolohy 
Pozícia 7: paralne zapojené single – iskrivý variant medzipolohy
Pozícia 6: „Bass“, krkový snímač – teplý tón, výrazný charakter 

Gitara naživo
Po kúpe tejto gitary som bol nútený zmeniť moje bežné cvičenie/lajdáčenie po hmatníku. Gitara artikuluje fantasticky a práve tak, ako z nej lezie všetko čo chcete zahrať, rovnako dobre počuť aj to, čo nechcete a na čo nedáte pozor. Každý pohyb prstov, každá špina – všetko ide von. Bol som veľmi prekvapený z nahrávky vystúpenia našej skupiny v rámci BJD2009, kde som mal možnosť počuť tento nástroj kvalitne nazvučený. S Ericom Marienthalom sme hrali niekoľko tém unisono – tenorsaxofón, alebo sopránsaxofón so skreslenou gitarou. Gitara bola napriek nižšej hlasitosti vynikajúco čitateľná. Tiež ma prekvapil čistý zvuk z nahrávky pri použití krkového humbuckera. Výsledný tón mal niektoré charakteristiky kvalitnej hollow body gitary. Bol kultivovaný, teplý a perfektne artikulujúci, nijaké nekonkrétne basové mumlanie. V kapele sa tento nástroj presadzuje oveľa lepšie ako moje predchádzajúce gitary. 

Pochváliť musím aj stabilitu ladenia. Za plus považujem taktiež možnosť registrácie nástroja u firmy PRS pre prvého majiteľa a tým zabezpečenú doživotnú záruku na výrobné vady (po tom, ako sa na Ibanez JS1200 asi dva roky po skončení záruky skrútil hmatník a povyskakovali pražce, túto možnosť oceňujem).
A namiesto záveru ešte pár slov o vzhľade. Gitara má dokonalé opracovanie, nitrocelulózový lak na prvotriednom dreve, takže popri zvukovom, poskytuje aj fantastický vizuálny zážitok. Čo už s nami, ktorí si vravíme, že imidž nie je až tak celkom nanič. Platba za túto gitaru ma bolela ešte dlho po jej kúpe, ale ľutoval som len to, že som si ju nekúpil už dávno.

MARTIN KOLEDA

 

Článok patrí k časopisu: