QUEER JANE * Flowerville (recenzia CD)

Slovenská kapela Queer Jane, ktorá začala spolu hrávať v roku 2012, vydala v lete nový debutový album. Autorom všetkých jedenástich piesní je spevák a gitarista Vlado Nosáľ. Nahrávka vznikla v domácom štúdiu v obci Kvetoslav, čo sa odzrkadlilo aj na názve albumu. Jej sound doladil Ecson Waldes z Prahy, ktorý sa postaral o mastering. Pri dlhšom počúvaní som nadobudla pocit x-krát počutého. Keď si CD pustíte a zavriete oči, počujete kríženca Beatles a bližšie neurčených kapiel 60. rokov. Hoci sa Queer Jane sami definujú ako indie rock, inšpirujú sa tvorbou tohto obdobia. Ich skladby znejú optimisticky a uvoľnene, ucho poslucháča sa im nebráni a vo svojej soft podobe majú skôr bližšie k popu než rocku. Z hľadiska svetovej hudby to neprinieslo nič nové, nič originálne, čo však neuberá na melodickosti a počúvateľnosti hudby Queer Jane. Absolútnych originálov je dnes len veľmi málo a každý si požičiava od všetkých ostatných. Okrem nápadu a tej správnej kombinácii tónov v melódiách záleží aj na presvedčivosti podania. Pesničky z Flowerville majú čistú a prehľadnú formu, nekomplikované, s rezervou podané hráčske party, no najsilnejším prostriedkom pre naklonenie priazne poslucháča je svieži sólový spev. Znie civilne, neškolene, ale nemá problém vysporiadať sa ani s náročnejšími nástrahami v melódiách, pričom neprestáva komunikovať. Queer Jane nepotrebujú svojou hudbou nikomu nič dokázať, ponúkajú iba svieži pocit bezstarostnej radosti, ktorá, ak sa dokáže preniesť, môže mať väčšiu hodnotu, než úporná snaha o originalitu za každú cenu.

***1/2

NIKOLA ČERVENKOVÁ a MARTIN CHROBÁK