SIMON & GARFUNKEL * Vzdušné mosty a rozbúrené vody

To, že spevácke dvojice môžeme v dejinách populárnej hudby narátať sotva na prstoch jednej ruky, nie je jediným dôvodom na napísanie tohto článku. Príbeh Simona & Garfunkela je totiž nielen príbehom najúspešnejšieho dua histórie popu, ale zároveň aj príbehom dlhoročného kamarátstva a umeleckej tolerancie, ktoré však nedokázali byť nekonečné.

simon_garfunkel

Miestom prvého stretnutia a spolupráce Paula Simona a o mesiac mladšieho Arta Garfunkela bola základná škola vo Forest Hills a predstavenie na motívy knihy Lewisa Carolla Alica v krajine zázrakov. Rozprávková hra, v ktorej Paul hral Bieleho králika a Art Mačku Škľabku sa síce nijak nevymykala bežným školským predstaveniam tohto druhu, obaja však veľmi rýchlo zistili vzájomný obdiv k vtedy populárnej dvojici Everly Brothers. Prvé spevácke pokusy ich nakoniec doviedli k nečakanému úspechu, keď v roku 1957 vydali pod nie veľmi nápaditým pseudonymom Tom & Jerry singel Hey, Schoogirl, ktorý sa vyšvihol až na 49. priečku rebríčku Billboard. Ďalšie úspechy sa už síce nekonali, ale 100 000 predaných platní znamenalo pre vtedy ešte len16-ročných mládencov prvý dotyk s úspechom.

I keď počas štúdií sa ich ďalšie cesty na čas rozišli, znovu sa stretli začiatkom šesťdesiatych rokov v známej bohémskej štvrti Greenwich Village. Paul Simom, v tých časoch už etablovaný na tamojšej folkovej scéne, pritiahol Arta na svoje vystúpenia a o pár mesiacov neskôr vyšiel dvojici Simon & Garfunkel na renomovanej značke Columbia prvý, čisto „folkový“ (rozumej vyslovene akustický) album Wednesday Morning, 3 A.M. Treba však objektívne povedať, že album ako celok bol pomerne nesúrodý a nevýrazný a napriek viacerým výborným Simonovým skladbám v podstate prepadol. Art sa rozhodol rezignovať na umeleckú kariéru a venovať sa radšej istejšiemu štúdiu matematiky, Paul sa znechutený presťahoval do Mekky európskeho folku. Kým sa pretĺkal londýnskymi klubmi a skladal nové piesne, za oceánom sa začali diať veľké veci.

Producent Tom Wilson, inšpirovaný úspechmi skladieb Boba Dylana v novej, elektrifikovanej podobe, sa rozhodol použiť túto osvedčenú formulku ešte raz. K hotovým základom Simonovej piesne The Sounds of Silence z neúspešného debutového albumu primixoval bicie, basgitaru a elektrickú gitaru a výsledkom bol fenomenálny úspech singlu, ktorý na sklonku roku 1965 vyletel až na vrcholky hitparád. O tom, že je doma hviezdou, sa Paul Simon dozvedel pár minút pred svojim vystúpením v malom kodaňskom klube.

Nasledoval návrat do Štátov a znovuvzkriesenie dvojice Simon & Gafunkel. Spanilá jazda trvala 5 rokov, bola lemovaná ďalšími úspešnými albumami Sounds Of Silence (1966), Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966), Bookends (1968) a vyvrcholila nadčasovým albumom Bridge Over Troubled Water (1970). V tom istom roku, prakticky v čase dokončovania „Mostu“, sa dvojica definitívne rozišla.

Už nahrávanie tejto legendárnej platne prebiehalo v napätej atmosfére. Zatiaľ čo Paul Simon so svojím príslovečným perfekcionizmom nahrával jednotlivé tracky doslova po celom svete, Art sa venoval skôr svojej druhej záľube, herectvu a na nahrávanie platne si ledva nachádzal čas medzi jednotlivými sekvenciami filmu Hlava 22. Ostatne aj neobvykle krátka stopáž albumu – 37 minút - je dôsledkom nezhôd medzi obomi predstaviteľmi – kým Paul Simon odmietal Garfunkelom presadzovaný Bachov chorál, Art zas odmietal súhlasiť so Simonovým politickým popevkom Cuba Si, Nixon No. A pretože žiadna stredná cesta sa nenašla, „Most“ nakoniec vyšiel len s jedenástimi skladbami.

Bridge Over Troubled Water získal množstvo ocenení vrátane piatich Grammy a dodnes sa v rôznych anketách umiestňuje medzi najvýznamnejšími albumami histórie populárnej hudby. A čo sa týka rozchodu oboch protagonistov, čas a sólové kariéry Paula Simona a Arta Garfunkela ukázali jeho zákonitosť. Zatiaľ čo Paula Simona zanieslo jeho nepokojné hľadačstvo až k world music a dnes ho môžeme považovať za jedného z otcov tohto módneho a zároveň neohraničiteľného trendu, Art Garfunkel len sporadicky filmuje a občas, vždy v niekoľkoročných intervaloch vydáva vcelku príjemné, i keď nijak prevratné albumy pre dospelých i deti. Z času na čas sa síce objavia správy o možnom reunione slávneho dua, dokonca niektoré vystúpenia sa pri rôznych príležitostiach aj uskutočnili, je to však najmä Paul Simon, ktorý akúkoľvek víziu ďalšej stabilnej spolupráce s Artom Garfunkelom zamieta. „Neviem si predstaviť, že by som mal nahrávať pokračovanie Mostu. Bolo by to sklamanie pre všetkých...“

A je to asi naozaj tak. Cesty oboch sa už príliš vzdialili. Občasné, len sporadické spoločné vystúpenia dvojice Simon & Garfunkel sú ako stretnutie dávnych známych. Spievajú sa staré pesničky a spomína sa na minulosť, ale budúcnosť si už plánujeme s novou rodinou a s novými priateľmi.

MILOŠ JANOUŠEK
 

Diskografia

Radové albumy:
Wednesday Morning, 3 A.M. (1964)
Sounds of Silence (1966)
Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966) 
Bookends (1968)
Bridge Over Troubled Water (1970)

Koncertné albumy a výbery:
Collected Works (1981)
Concert in Central Park (1982)
Live From New York City, 1967 (2002)
Old Friends: Live on Stage (2004)

Článok patrí k časopisu: