SMOLA A HRUŠKY * 25 ROKOV Audiostatusy ako obraz doby

sah

 

V roku 2022 oslávila hudobná skupina SMOLA A HRUŠKY 25. výročie svojho vzniku. Legendárna zostava vznikla v roku 1997 v Spišskej Novej Vsi. Skupinu si každý ľahko zapamätá podľa mena, ku ktorému mladých muzikantov inšpirovalo príslovie „nachytaný na hruškách“. Frontman Hrušiek, spevák a autor Jozef Spoko Kramár nám ochotne porozprával o novom albume „Audiostatusy“, o úspechoch kapely a o plánoch, ktoré súvisia s oslavami ich štvrťstoročnice na scéne.

Najprv si ale niekoľko biografických údajov. Hudobná skupina  Smola a hrušky zaznamenala svoje úspechy už v prvých rokoch po vzniku. Zo začiatku skúšali v garáži, kde dominovala (dnes už retro) Škoda 105. Ich tvorba je ovplyvnená reggae,  punkom a alternatívou ska. Muzikanti majú svoje obľúbené skupiny a interpretov, ku ktorým patria Depeche Mode, Cure, Ramones, Smashing Pumpkins a U2. 

 

Skupina sa po svojom vzniku systematiky rozvíjala a rástla. Pripomeňme si zakladajúcu zostavu z roku 1997, ktorú tvorili: Spoko Kramár - spev, gitara; Ubo Gott - basa; Števo Ondáš – bicie; Eva Kacejová – saxofón; Laco Petrek – gitara, spev. Prvé demo s názvom „Plexisklo“ nahrali v roku 1998. Medzitým zmenili skúšobňu a druhé demo „Svokra“ nahrali v roku 2000. Prvý oficiálny singel „Hypermarket“ vydali v roku 2001. Noví členovia Dáša Filipová a Peter Kovalič sa pridali v roku 2002. Debutový album a názvom „Jeseň“ vyšiel v roku 2003. Druhé miesto v speváckej súťaži Pankregeparty Tour obhájili v roku 2004.

 

O štyri roky neskôr sa konal koncert v Českom Woodstocku v Trutnove. V tom istom roku  vyšiel skupine 3. album „Kameň, Papier, Nožnice“. Krstným otcom albumu sa stal Janko Kuric so skupiny Vidiek. V roku 2009 sa zúčastnili na Finále Eurovision Song Contest 2009 s pesničkou „Na čom záleží“.O rok neskôr sa stal novým manažérom kapely Martin Faky Hlavatý. Pokračovali v úspešnom akustickom turné Speial  Unplugged Tour 2014. Skupina prijala pozvanie od spriatelenej izraelskej kapely Los Caparos na festival Tel Aviv Ska Invasion 2018, kde natočili ďalší videosingel. V roku 2019 boli ďalšie personálne zmeny v kapele. Z formácie odišiel Lukáš Pavelka a novým gitaristom sa stal Martin Pižem.

 

Ďalší vývoj a formovanie kapely značne ovplyvnil koronavírus. Začala sa nová éra on-line koncertov. Napriek prísnym opatreniam odohrali úspešný koncert na streche školy v Kežmarku a pustili do sveta pesničkový korona-špeciál. Aktuálnu situáciu využili na aktívnu tvorbu. Texty niektorých nových skladieb úzko súvisia s pandémiou koronavírusu COVID 19. V roku, kedy kapela oslavuje 25. výročie vyšiel aj nový album „Audiostatusy“ mapujúci svet očami speváka Jozefa Kramára, alias Spoka, s ktorým sme začali rozhovor pohľadom do histórie jeho kapely.

 

 

sah

Ktorú skladbu, prípadne ktorý váš album považujete za najúspešnejší a prečo?  

 

Na túto otázku sa odpovedá ťažko, keďže to je ako s deťmi - všetky mám rád. Mám zopár kľúčových, ktoré sú pre mňa, ako autora skladieb najcennejšie. „Lovesong“ z albumu „Palec hore“ je prvou, ktorá sa dostala ešte ako demo do rádií v 90. rokoch. Bol to skvelý pocit, že garážové muzicírovanie má zmysel.  Ďalšou skladbou bol „Hypermarket“ z debutoveho albumu „Jeseň 2003“. Dostali sme sa s ňou na  finále Košického zlatého pokladu a do hitparád. Ozvalo sa nám viacero vydavateľov aby sme u nich vydali ďalší album. Rozhodli sme sa pre tých najlepších.

 

 

Na čo si najradšej spomínate?

 

Ako sa hovorí, veľa zážitkov a málo spomienok. Najradšej spomíname na vystúpenie v zahraničí a na koncert na festivale v Izraeli. 

 

 

Kedy ste prvýkrát zažili výraznejší príliv fanúšikov?

 

Skladba „Matura“ z druhého albumu „Na Chate 2005“ bola prvým celoslovenským hitom a najhranejšou slovenskou skladbou v danom období.  Prvýkrát sme vtedy zažili výrazný príliv fanúšikov a tiež záujem organizátorov festivalov. Pieseň „Tanga“ z albumu „Kameň Papier Nožnice“ je pre mňa veľmi dôležitý. Prvýkrát som písal hudbu na obraz. Od fanúšika som dostal hotový klip s prosbou o originálnu hudbu ku klipu. Ďalšie dôležité boli skladby „Na čom záleží“ a „Pridaj si ma“, s ktorými sme dostali do finále súťaže Eurovision Song Contest. 

 

 

Ktorý album najviac ocenili poslucháči?

 

Ak ide o najúspešnejšie a najcennejšie albumy z pohľadu poslucháča je ním „Palec hore“ spolu s našimi naj hitmi „Fajčiť treba“, či „Honey Honey“. Z umeleckého subjektívneho pohľadu si najviac cením album „Čiernobiely“. Je najprepracovanejší a zároveň účinkuje na ňom kopec rôznych hostí.

 

 

Vo vašich skladbách často spoluúčinkujú iní slovenskí umelci. Spolupracovali ste pri tvorbe aj s českými muzikantmi?

 

Singel „Český turista v Tatrách“ vznikol s mojou obľúbenou partou Tři Sestry. Keď som bol tínedžer ani mi nenapadlo, že niekedy budem nahrávať s touto legendou. Na tejto piesni sa podieľal jeden z najúspešnejších českých textárov Lou Fanánek Hagen, ktorý pochválil naše skladby aj texty.

 

 

Ako vznikali „Audiostatusy“, čo si na nich ceníte a čím sú špecifické?

 

Album si cením hlavne kvôli tomu, že sme vymysleli termín „audiostatusy“. Napísať pesničku a natočiť k nej vizuál v priebehu 2-3 dní je veľká zábava a stres. Výhodou je, že nové skladby pritom neprechádzali takou cenzúrou a niekedy aj zbytočným posudzovaním. Album na ktorom sa zišli nebol v dlhodobom, v ani krátkodobom pláne. Je to zbierka skladieb, ktoré som napísal veľmi rýchlo. Okamžite sme ich nahrali a vydali v priebehu niekoľkých dní. Boli mojou spontánnou reakciou na určitú udalosť. „Audiostatusy“ sú obrazom doby a tak som sa nevyhol témam, ktoré ma ovplyvnili, ako kváskovanie v skladbe „Kvások a ja“, či otužovanie v songu „Otužujem“. Niektoré piesne majú spoločného menovateľa šport. Tak ako virálny hit „Hokejové emócie“, ktorý reagoval na vystúpenie našich hokejistov na MS na domácom ľade. Pieseň „Nasaďme si hrušky“, bola prvou slovenskou virálnou skladbou, ktorá popisovala nástup pandémie a rúšok do našich životov. Narážky, bonmoty, čierny humor a politická satira sú súčasťou skladieb, ktoré reflektujú prvú, druhú či tretiu vlnu a lockdowny. Typografiu albumu, netradičný obal navrhla ilustrátorka a tatérka Linda Červeňanská.

 

 

Čím je inšpirovaná pieseň „Vakcína“?

 

Pieseň začala vznikať po telefonickom rozhovore s Mirkou Miškechovou. Preberali sme rôzne témy. Došli sme aj na tému vakcinácie. Mirka navrhla, že by sme ju mohli zhudobniť. Dohodli sme sa, že každý napíše skladbu a potom vyberieme, ktorá sa nám bude viac páčiť. Asi po týždni som poslal Mirke prvú verziu, kde som sa sám so sebou vadil, či je vakcína dobrá alebo zlá. Mirka nahrala svoj spev a poslal som pesničku chalanom z kapely. Bol som milo prekvapený z pozitívnych reakcií a pustili sme sa do práce.

 

 

S kým ešte ste spolupracovali na novom albume?

 

Na tomto albume, to nevyzeralo na žiadnych hostí. Nakoniec sme sa dohodli  na skladbe „Víno Ženy Spev“, so skupinou Totální nasazení. Klip sme natočili v pražskej Lucerne. Ďalšou spoluprácou bol song „Otužujem“ s Nasratou ženou. Jej paródie mi prišli dosť zábavné a veril som, že jej prínos pre skladbu bude obrovský. Poslednou hosťujúcou na albume je spomenutá Mirka Miškechová ako iniciátorkou songu „Vakcína“. Ku drvivej väčšine skladieb sme natočili klipy aj vizuály. Hoci bol lockdown a nebola možnosť stretávať sa, vždy sme nejako vymysleli, ako by sa klip natočiť dal. Videá sú dostupné na našom kanáli na YouTube.

 

 

Ako plánuje skupina osláviť svoje 25. výročie?

 

Začali sme novou unplugged úpravou skladby „Snehová kráľovná“, ktorá je pozvánkou na Akustické Hrušky 25 rokov tour. V piatich mestách sa predstavíme v apríli a na jeseň by po dvoch presunutiach konečne malo prebehnúť československé  turné s Českou kapelou Totální nasazení. V lete nás ľudia uvidia na letných festivaloch. Koncom apríla hráme v Spišskej Novej Vsi, v námestovskom Barón pube, v nitrianskom Music a Cafe, trenčianskom klube Lúč a vrútockom rockovom klube Mlyn. Začiatky sú vždy o 20. hod.

 

 

A aké plány majú Smola a hrušky na ďalšie obdobie?
 

Plány sú jasné, viac hrať a viac tvoriť. Ako som spomínal na jar prebehnú Akustické Hrušky 25 rokov tour a na jeseň Totální Hrušky tour. Chceli by sme vydať akustický živák z predkoronového obdobia a zároveň aj Live koncert zo strechy. V hre je aj vinyl a možno aj výberový album. Okrem toho plánujem pokračovať aj v sólovom projekte, kam presúvam skladby, ktoré sa tematicky nehodia do kapely. Na jar chcem prekvapiť novinkou „Chystám sa do jara“. Skladbu pripravujem pre Národný park Slovenský Raj.

 

 

LÓRANT KULÍK

Článok patrí k časopisu: