STANISLAV POČAJI / PETER KONEČNÝ * Domček z kariet (recenzia)

pocaji_konecny

STANISLAV POČAJI / PETER KONEČNÝ
Domček z kariet
LP Studio Slovakia
****

Gitarista a autor hudby Stanislav Počaji, frontman kapely Aftertee, pôsobí tiež v rozličných iných hudobných projektoch, napríklad s mladou speváčkou Asiou Smolkovou ako Friends Of Asia. Názov jeho najnovšieho albumu „Domček z kariet“ je pre mňa metaforou krehkosti, čara okamihu i poznania, že láska je vlastne hrou. Stanislav Počaji ušil hudobný kabát štrnástim básňam Petra Konečného z básnickej zbierky „Krátky príbeh o láske“ a vzal si na starosť i aranžmány a produkciu. Vo všetkých pesničkách nahral gitary, v troch navyše aj basgitaru a v ďalších troch sprievodné vokály. Základom kapely boli okrem neho ešte basgitarista Michal Šimko a mozambický bubeník Deodato Siquir. Vymenovať pri každej pesničke všetkých hudobníkov by zabralo veľa miesta. Pestrosť zaručená. Album, ktorého obal krášli obraz od Martiny Bégerovej, spoluprodukoval Peter Preložník. „Domček z kariet“ obsahuje väčšinou krátke pesničky (najkratšia má 1:59 min.). Zrkadlí hudobné žánre, ktoré Stanislav Počaji rád hráva, ako jazz, fusion, blues či folk.

Prvá pesnička „Zaskočená“ je jemná, s precíteným spevom Kamila Mikulčíka. Do ešte doznievajúcej zasnenej nálady osviežujúco „vpadne“ Juraj „Dura“ Turtev s pesničkou „Chcem ťa dostať do postele“, ktorá mi pripomína jeho nahrávky s kapelou Dura & Blues Club. Zaznie aj alikvotný spev, nechýba ústna harmonika Ericha „Boboša“ Procházku, Peter Preložník zaobstaráva zvuk hammond organu. Nežnú pesničku o samote „Priehľadná“ spieva Katarína Stohrová. Mrazivo uveriteľný obraz samoty maľuje svojím hlasom aj Asia Smolková v pesničke „Byt v meste“. Pesnička „Zabudnúť“ je pomalá, no energická. Denis Lacho ju napokon vygraduje v speve bez slov. Peter Lipa sa predstavuje v clivej pesničke „Domček z kariet“ stále pevným a tvárnym hlasom a dôjde i na jeho typický scat. Do pesničky „Jeseň“ vložili Asia Smolková a harmonikár Juraj Schweigert túžobnú náladu. Pesnička „Osvietená“ má vďaka spevu Kataríny Stohrovej a basklarinetu Nikolaja Nikitina príjemnú nočnú jazzovú atmosféru. Pesničku „Krátky príbeh o láske“, ktorú spieva Denis Lacho, zdobí zaujímavá kombinácia zvukov steelgitary Petra Szabadosa a sopránového saxofónu Mila Suchomela. Pesnička „V zrkadle“ plynie pomaly, no dramaticky, hlas Asie Smolkovej je priam magický. V pesničke s nádychom latina „Sama“ vyniká spev Sisy Michalidesovej a posledné slovo má sopránový saxofón. Denis Lacho a Sisa Michalidesová spievajú pesničku „Zima“,  Sisa pridáva i hru na píšťale. „Ukradnutá“ je nepokojná pesnička skvelo interpretovaná Asiou Smolkovou. Album uzatvára pesnička „Chcem ťa zjesť“: spieva ju Pavol Hammel a sopránový saxofón ju krásne dokresľuje.

V „Domčeku z kariet“ je každá karta iná. Pri stíšení a sústredenom počúvaní vynikne krehká krása lyrických pesničiek (takmer všetky možno nazvať baladami), pod povrchom ktorých možno driemu malé drámy. Niektorým poslucháčom môžu chýbať na albume rýchle, rezké pesničky. Poetické duše za pohodového jesenného večera však zaplesajú.