STRIGÔŇ * Dunaj (recenzia CD)

strigon

Strigôň nie sú jediní vo svojom žánri. Aktuálne asi najčerstvejšie zoskupenie hrajúce muziku blízku stredovekej hudbe. Slovenská a slovanská mytológia v hudbe ešte nedostala tak dôstojnú a uveriteľnú podobu ako od Strigôňa. Pritom ide o kratučký opus, ktorý dozrel popri koncertných coververziách z hry Witcher 3 či z filmovej hudby.

Album obsahuje päť autorských skladieb, jednu balkánsku ľudovú a ako bonus dva inštrumentálne podklady. Štvorica – traja páni a jedna dáma – ponúkajú príjemné akustické zimomriavky. Nahrávka plynie v jednej hudobnej línii, výrazný sólo priestor nedostáva žiaden z nástrojov. Pritom je ich na albume požehnane: rebec, davul, bouzouki, oud, kantele, nineru. Každý z nich dýcha históriou a pokým nie ste znalec, názvy nástrojov vám nepovedia veľa, no ich zvuk vás zaujme.

Hlbokosť zvuku Strigôňa podfarbuje violončelo Barbory Danielovej. Je síce autorkou autorských piesní a textov, no výsledok – a aj to na albume počuť – je kolektívny. Celkovú náladu Strigôňa dotvárajú írske píšťaly a perkusívna rytmika. Základom piesňových príbehov sú nie celkom známe slovenské povesti. Pokým sa nezapočúvate hlbšie do textov, dej a pointa príbehu vám neprídu úplne čitateľné. Hĺbavosť a temnota neplynie len z hlasu speváčky. Takmer v každej skladbe sa pridáva aj zbor troch basových hlasov. V speve je teda pekne vidieť prácu celej kapely – súznenie. Do budúceho albumu by určite prospelo aranžérskej učesanosti v prospech ešte silnejšieho vygradovania.

Strigôň sa pohybujú aj vo svete metalu. Hoci postupy sú predovšetkým folkové, s metalom ich spája temnosť tém, patetickopochmúrny prejav, použitie jednoduchých riffov, inštrumentálna a technicky zručná hra. Výsledok nie je až taký rozpačitý ako pri počúvaní Žiarislava Švického. Strigôň zároveň nepôsobia až prehnane štylisticky a nepresvedčivo ako česká Vesna. Znejú dobovo, hrajú na nástrojoch príznačných pre určité obdobie a kĺže sa v nich kvapka slovenského popu. Netlačia do piesní gitary (veľmi málo a podprahovo). Dokáže to fungovať? Na podiv ku tancovaniu, áno. Kratučké EP je predzvesťou, že by mohol vzniknúť zaujímavý album.