TOM PETTY * Finding Wildflowers (Alternate Version, recenzia CD)

petty
Warner Records 1994/2021

Tom Petty po vydaní ôsmych albumov s Heartbreakers, megaúspešnej spolupráci s Travelling Wilburys, zmenil nahrávaciu spoločnosť (od MCA k WB) a spolu s producentom Rick Rubinom sa pustili do nahrávania albumu, ktorý mal byť prelomový v celej doterajšej kariére. Spoločnosť v štúdiu mu robili stály členovia Heartbreakers, ale Petty sa pre pocit voľných rúk rozhodol vydať nahrávku ako sólový umelec. Takto postupne vznikali rôzne verzie skladieb a nahrávalo sa od júla 1992 do júla 1994. Petty plánoval vydať „Wildflowers“ ako dvojalbum s 24 skladbami, no Warnerom sa to zdalo pridlhé a tak na albume je nakoniec skladieb 15. Na nahrávkach môžeme počuť v dvoch skladbách aj Ringa na bicie a celú kapelu, už s novým bubeníkom Stevom Ferronem.

Rodina, spolupracovníci a členovia Heartbreakers sa v roku 2020 rozhodli vydať album tak, ako ho zamýšľal Tom. Tak vznikla verzia „Wildflowers & All The Rest“, kde pribudlo 10 nezaradených skladieb na pôvodný album. Vyšla aj verzia 9 LP „Wildflowers & All The Rest Super Deluxe Box Set“, kde sú zaradené aj živé nahrávky z rôznych období, demo nahrávky a alternatívne verzie. Tie vyšli nedávno na zlatej 2LP a samostatnom CD a práve hrajú v mojom prehrávači.

Ryan Ulyate, Tomov dlhoročný zvukový inžinier a koproducent, si vypočul všetkých 245 kotúčov s 24 stopovým záznamom neuveriteľnej atmosféry pri nahrávaní tohoto albumu a spolu s Rick Rubinom vytvorili alternatívnu verziu albumu „Wildflowers“. Vydanie ponúka poslucháčovi nazrieť do evolučného vývoja albumu a nálad pri jeho vzniku. Počujeme komentáre, bezprostrednú štúdiovú atmosféru. Na šiestich nahrávkach účinkuje ešte  pôvodný bubeník Heartbreakers, Stan Lynch. 13 skladieb je úplne prvý krát na akomkoľvek nosiči. „Cabin Down Below“ bola na B strane singlu „It’s Good to Be King“ a „Don’t Fade On Me“ a „Wake Up Time“ počujeme na posmrtnej kompilácii „American Treasure“ (2018). No tento fantastický set dáva nový pohľad na známe hity „Higher Place“, „It’s Good to Be King“ či titulnú „Wildflowers“. V booklete CD sú ku každej skladbe komentáre Ricka Rubina, Ryana Ulyateho ale aj fenomenálneho klávesáka Heartbreakers, Benmonta Techa, ktoré ešte viac dokresľujú vznik a zámer pri tej ktorej nahrávke.

CD verzia by mohla byť trochu výpravnejšia, ale to nič nemení na veci, že pre milovníkov hudby jedného z pilierov americkej rockovej hudby je tento album nepostrádateľný.

****1/2