UB40 * Bigga Baggariddim (recenzia CD)

ub40

Sono Recording Group
***1/2

UB40 je zrejme najznámejšou a komerčne najúspešnejšou reggae skupinou na svete.  Vznikla v roku 1977 v anglickom Birminghame. Za ich najslávnejšie obdobie možno označiť 80-te a 90-te roky, keď hitparády atakovali ich najväčšie hity. V každom prípade, UB40 sa koncom júna fanúšikom prihlásili so svojim 21. štúdiovým album v rade. Obsahuje 15 skladieb a volá sa „Bigga Baggariddim“. Hosťuje na ňom niekoľko známych interptretov zo svetovej reggae scény.

Vráťme sa však nazad do histórie. Album s názvom „Baggariddim“ skupina vydala aj v polovici 80-tych rokov. Po viac ako troch dekádach sa UB40 opäť stretáva s umelcami, s ktorými spolupracovali práve na albume z roku 1985. Na aktuálnom albume môžeme počuť Inner Circle, House of Shem, BLVK H3RO či Kioko. Práve Kioko spieva pieseň „You Don‘t Call Anymore“.  Práve tento singel môže mať parametre najúspešnejšej skladby z „Bigga Baggariddim“. Je to veľmi príjemná melódia vrývajúca sa pod kožu, s jemne patetickým textom o nenaplnej láske. Ako prvý singel z albumu ale bola vydaná pieseň „Message Of Love“ v marci 2021. S UB40 ho interpretuje novozélanská skupina House Of Shem. Pieseň má chytľavú, kolísavú melódiu s výraznými dychovými pasážami. House Of Shem na albume môžete počuť ešte v úvodnej „Good Vibes Tonight“ a neskôr v „Love You Now“.

Nezaiteresovanému poslucháčovi sa „náklad“ pätnástich skladieb v rytmoch reggae môže zdať na jedno počutie veľký. Napriek tomu, UB40 treba pochváliť za harmonické melódie, podčiarknuté sviežimi aranžmánmi. „Bigga Baggariddim“ ponúka na palete UB40 rôznorodé odtiene reggae, ktoré kolorujú mladí i ostrieľaní interpreti. Dielo výrazným spôsobom dokresľujú  vokály.

Skupina umelecky spolupracuje s hudobníkmi z rôznych kultúrnych zázemí už niekoľko desaťročí. Album sa z tohto hľadiska snaží pôsobiť rôznorodo. Či túto odchýlku budú vnímať aj milovníci iných hudobných žánrov, posúdiť neviem. Osobne si myslím, že albumu by pomohlo, ak by bol o 3 skladby kratší. Napriek tomu sa k „Bigga Baggariddim“ určite vrátim. UB40 sú momentálne na turné. Vidieť ich možno nielen v Európe, ale aj u protinožcov.

MIRO DEMÍN