UŽ JSME DOMA * Kry (recenzia CD)

kry

Najnovší album legiend alternatívneho rocku, skupiny Už jsme doma, vychádza po dlhšom čase. Je pravda, že v roku 2015 vydali spomienkové CD Tři křížky s prerobenými skladbami, ktoré sa dostali na album ako výsledok ankety medzi poslucháčmi, ale skutočne nový materiál prichádza až teraz. Na CD je osem skladieb, vychádza po ôsmich rokoch, je na ňom jedno osemslabičné slovo (individualitami) a vychádza v roku 2018. Magická osmička…, ale nehľadajme konšpirácie.

Miroslav Wanek napísal skvostné pesničky, ktoré sa nijako nevykláňajú zo zaužívaného soundu UJD, takže znalý poslucháč dostáva to, čo čaká. Poriadnu nádielku ostrých Wanekových gitár, hutnú údernú basu Pepu Červinku, jasné tóny trúbky Adama Tomášeka, a to všetko doprevádzané zbesilými bicími Vojtu Bořila. A samozrejme, kvalitné texty, ktoré bravúrne bez zaváhania spieva väčšinou sám autor. Na albume nezaznie žiadne gitarové sólo, aj melodické nástroje sú viac-menej rytmické, a tak jediný zdroj melódie je spev, sem-tam trúbka. Odporúčam album počúvať na kvalitnej aparatúre, resp. slúchadlách, aby ste si mohli dokonale vychutnať výborný zvuk, ale hlavne texty. Tie sa dotknú globálneho otepľovania, znečistenia planéty, utečeneckého exodu a ľahostajnosti. Zasiahnu vás tak, že si ich budete čítať a počúvať znovu a znovu, až sa ich naučíte naspamäť. V buklete píše Míra Wanek, že album je venovaný sedemdesiatjeden utečencom, ktorí boli nájdení v nákladiaku blízko Neusiedl am See v roku 2015. Celý štvorstránkový text stojí za osobitné publikovanie!

Kry nedávno mali oficiálny krst na Špicbergoch, kde skupina vzbudila veľkú pozornosť, a pri tejto príležitosti sa tam konala aj medzinárodná vedecká konferencia o zániku ľadovcov, ktorú mal česť otvoriť Miro Wanek. Skrátka, niektoré veci nevymyslíte.

Grafickú stránku albumu mal na starosti nehrajúci člen kapely, výtvarník Martin Velíšek. Je nádherný! CD sa čoskoro dočká aj vinylovej verzie.

Hudba Už jsme doma možno už nie je taká objavná a doslova nešokuje ako pred tridsiatimi rokmi, stále má ale po celom svete, a to doslova, svojich poslucháčov a dostala sa do kategórie V.S.O.P.

****