Ženy v slovenskej popmusic

zeny

 

Zavrite oči a predstavte si päť ľubovoľných slovenských kapiel. Na koľko žien ste natrafili? Viac ako na jednu? Dobré! Pri speváčkach by výpočet mien bol už jednoduchší. Poďme urobiť akýsi odrazový mostík do témy aktuálnych slovenských ženských interpretiek. Pod pokrievkou ženskej hudobnej kuchyne sa toho ukrýva pozoruhodne veľa.

 

Opusťme počiatky matriarchátu a patriarchátu, starovek, stredovek, prenesme sa cez zrod slovenskej popmusic, kde chlapi bežne spievali piesne v ženskom rode a zanechajme celé minulé storočie a dokonca aj prvú dekádu nášho tisícročia. Pozrime sa na ženské interpretky ostatných rokov, ktoré aktívne spievajú, hrajú a tvoria predovšetkým autorský materiál rotujúci v rádiách a v mori internetu. Žena má popri detstve, mladosti, dospelosti, zrelom veku a starobe najbližšie ku krásnej životnej etape  – materstvu. V hudobnej sfére majú maminkovské povinnosti prednosť a je fajn, že sú pozitívne odkomunikované. 

 

Každá nejako začínala. Či už v škôlke, v škole, v dedinskom či mestskom zbore, na ZUŠke, konzervatóriu, na VŠMU, v talentových súťažiach alebo domácim muzicírovaním. Pre generáciu dnešných interpretiek „v prvej lige“ sú stále dôležité súťaže komerčných médií a výročné ceny. Barbara Piešová je víťazkou šiestej Česko Slovenskej SuperStar (2020), víťazstvom upozornila aj na svoju sestru Lenku Piešovú.  Karmen Pál Baláž skončila v piatom ročníku (2018) síce tretia, no prvá za Slovensko a jej piesne rezonujú éterom aj internetom. V treťom ročníku vyhrala Emma Drobná (2015). Celeste Buckingham síce vypadla vo finálových kolách (2011), no neskôr bola nominovaná aj na MTV Europe Music Awards. Mladučká Margaréta Ondrejková mala v čase prvenstva Česko Slovensko má talent (2019) šestnásť rokov a s debutom prichádza až teraz. Agi Hlavenková skončila pred semifinále (2018) a ide skôr cestou okrajového popu. Na úspech v súťaži s masovým záberom je dôležité našliapnuť čím skôr. Čerstvá fanúšikovská základňa potrebuje neustály online kontakt, ktorý sa dobre udržuje prípravou, vydaním,  predstavovaním singla, klipu, albumu. 

 

Úplné začiatky SuperStar (2004) sa spájajú s Katarínou Koščovou, ktorá sa vyprofilovala mimo hlavný prúd do šansonierskeho sveta. Z prvej generácie občas niečo zvučnejšie prichystá Zdenka PrednáPetra Humeňanská (muzikál, divadlo, hosťovanie v Družine). Dominika Mirgová sa umiestnila na treťom mieste (2007) a dodnes rezonuje hlavne v tanečnom žánri. Veľkoformátové súťaže sú za chrbtami dnešných rádiových stálic. Zuzana Smatanová odštartovala vďaka Coca-Cola Popstar (2003), o pár rokov neskôr (2008) Mária Čírová.

 

V dvojročnom návrate Slovenska do Eurovision Song Contest (2009, 2010) sa vďaka medzinárodnej reprezentácii do povedomia dostala Kristína Peláková a Nela PociskováJanais - Jana Kothajová sa pred účasťou v slovenských semifinálových kolách Eurovízie zúčastňovala aj regionálnych súťaží. Jana Kozákovás Mukatado (dnes aj projekt Vlčie maky) sa objavila tiež v semifinále, no na začiatku biografie kapely je Košický zlatý poklad (RTVS). Ten síce nemá taký masový výtlak, no štart v Poklade je blízky prvej lige a prináša kvalitu do žánrovej hudby (Monika LižbetinZuzana MikulcováAndy Lou). Regionálne úspechy žala aj Jana Krištof Lehotská, ktorá po odmlke od dievčenských začiatkov vydala už dva albumy (2019, 2020).

 

Vďaka projektom Rádia_FM (Demovnica, RHA) dostávajú priestor ešte žánrovo profilovejšie projekty. Spomeňme Bety Majerníkovú z kapely Noiscut, ktorá odišla náhle a tragicky (2012), no tvorbou otvorila cestu pesničkárskemu elektropopu so ženským hlasom: Ela Tolstová (Tolstoys), Nora Ibsenová (Fallgrapp),Monika Midriaková, Barbara Bloom, Adela Tihláriková (Bad Karma Boy), Blanch. Špecifikom je transgender B-Complex (Matia Lenická), drum and bass DJ. RHA hľadá a podporuje nastupujúce tváre menšinových žánrov: Kristína Mihaľová (Kristin Lash & Jakob Gray), Nina KohoutováTimea Gregová. 

 

Novou tvárou je aj Sajanová Eva (God and Eve), či Erika Rein, ktorá nie je jediná s textami v angličtine. Anglicky spieva aj Tammy Nižňanská (The Youniverse, Objav roka od ZAI -2019). Lina Mayer(Hudobný objav roka – Európa 2, 2017) má aktuálnu novinku už v slovenčine. Od angličtiny k slovenčine prešla aj Sasha (Space Recorder). Radosť z elektropopu v domácom jazyku už dlhšie rozdáva PPE so speváčkou Sylviou “Slivkou“ Menyhertovou.

 

Popri elektronike či gitare ženy hľadajú v textoch aj poeticky náročnejšie výpovede o svete: Ivana MerVeronika Kicková (Hmlisto), Ilidko Kali (Romanika). Katarzia so svojím štipľavým rozprávačstvom začínala s gitarou, no prešla na elektronický podklad. Blízko k synthmelancholickej výpovedi má Tante ElzeKatarína Máliková. Z radostnejšieho sveta je Jana Krčmárová (Jana a ja). Ako textárky či interpretky sa neboja politických tém – Dorota NvotováLucia Piussi (po rozpade Živých kvetov - Terrible 2s). Rôznymi žánrovými chodníčkami tvrdšej muziky až k sólo projektu si prešla Lady Jane (Jana Čonková). Od alternatívy poďme späť k bezstarostnosti zacielenej na širšie publikum – Lýdia Novotná.

             

Rádiá si dnes akoby „držali“ vlastných interpretov, na ktorých nenarazíte mimo playlistový záujem. Rozdiely stierajú len lokálne internetové rádiá. No na začiatku nemusí byť ani súťaž, ani rotácia v rádiu, ale internet či spolupráca so zvučným menom. Mladá raperka SIMA sa neobjavuje v playliste najhranejších rádií, no jej piesne (každá!) majú milióny zhliadnutí. Mladú rapscénu charakterizuje tiež Fejbs (Martina Fabová). Internetový raketový štart v roku 2015 zažilo trio S Hudbou Vesmírnou s Dominikou Morávkovou-Zelníkovou, absolventkou herectva. 

 

Pri zrode aktuálnej vlny detských projektov bola Mária Podhradská, ktorá začínala ako násťročné dievča v skupine Atlanta či vo filme Sen o krásnej panne. Projekt Spievankovo je stále špičkou kvality detskej tvorby, ku ktorej sa ďalšie mužsko-ženské dvojice len približujú. Spomeňme ešte Martinu Jelenovú (Fíha Tralala). Rodičia – hudobníci podporujú svoje dcéry – slečny, zapájajú ich do nahrávok, vystúpení, štúdia hudby, tanca a divadla a držia ratolesti pri zemi. Pre najmladšie speváčky sa organizujú súťaže na regionálnej úrovni, ktoré absolvovala aj Anna Kachútová – tvár a hlas kráľovnej Harmónie. Medzeru v dopyte po sebavedomých detských hviezdach zapĺňa Lil Ash. Najmladšia raperka dala za osem mesiacov cez dva milióny zhliadnutí. 

 

Na pomedzí popu a vážnej hudby sú skladateľky Jana BezekSisa Michalidesová, ktoré popri mnohých projektoch vytvorili aj diela pre deti (Modlitbičky, Veľkí herci spievajú malým deťom). Skladateľka Lucia Chuťková je tiež súčasťou alternatívnych kapiel (Hvozd, Drť). Silvia Josifoska je vynikajúca bluesová a džezová speváčka rovnako ako Hanka Gregušová s aktívnym hraním v prestížnych jazzových kluboch za veľkou mlákou. Koncertne aktívne sú aj Zuzana SuchánkováLucia LužinskáLucia Šoralová aktuálne pôsobí so skupinou Nerez. Jazz a texty príbuzné ľudovej hudbe spája Nina BerglováKatka Feldekováspieva slovenské básnické texty v šansónovm šate. 

 

Dnešné maminy či dámy začínali v dobách, kedy sme o streamovaní hudby ani netušili. Jana Krischner je vďaka hitom stále rešpektovaným pojmom v pope i alternatíve, Katka Knechtová ide cestou popu a elektroniky. Napísať hit so speváčkou sa zdá byť receptom na úspech, no potrebné je majstrovstvo načasovania a spracovania. Aj pri ženách platí, že oslovujú predovšetkým generačné publikum. Možno aj preto rezonujú hity s hlasom Viktórie Vargovej z Peter Bič Projekt. Veronika Rabada sa dávnejšie rozhodla pre sólovú dráhu, do Hrdze prišla Ukrajinka Susanna Jara, no omladinu v kapele Hrdza a vlastnú cestu nachádza Lucia Gibarti

 

World music ako žáner zapustil u nás hlboké korene vďaka Zuzane Mojžišovej, ktorá po dlhšej odmlke pokračuje ďalej. Za dôstojné prelínanie folku s folklórom ďakujeme už desaťročia Zuzane HomolovejSoňa Horňáková sa popri folkovej tvorbe venuje mapovaniu slovenského folku ako moderátorka. Sviežou pokračovateľkou pesničkárstva je Zuzka Kráľová. Gitarové pesničkárstvo malo vždy blízko ku gospelu. Aj tu sa držia rádiové hranice, ktoré sa výrazne podarilo prekročiť len Sime Martausovej. Uvidíme, či ich prerazí aj pop Slávky Tkáčovej. Zuzana Eperješiová (Skyva) ide viac poetickou cestou, Dominika Gurbaľová je bližšie duchovnej výpovedi. 

zeny
 

Mnohé zo speváčok sa sprevádzajú gitarou alebo klávesmi. Nájdeme však nástrojárky, inštrumentalistky, viditeľné hráčky, ktoré popri hre zvládajú aj vlastnú kapelu. Prevládajú sláčikové nástroje. Huslistky: Barbora Botošová sa často spomína ako prvá slovenská primáška. Miriam Kaiser priniesla so svojím zoskupením minulý rok už štvrtý album. Jana Ambrózová sa na výrazných albumoch v oblasti world music objaví ako hosť, naplno sa venuje vyučovaniu etnológie, Frederika Camastra ťahá slákom v kapele Tolstoys. Od huslí poďme k violončelistkám: Barbora Danielová (Strigôň, Žiarislav Švický), Magdaléna Boráková Hianiková (Nany Hudák), Bronislava Schraggeová (Tu v dome). Kaiser aj Danielová sú tiež poznávacím hlasom zoskupení. Od huslí a violončela nie je ďaleko k basgitare a tvrdej muzike. Barbora Chrappová drží basu v metalovej skupine, Stanka Apfelová pred nástupom do Terrible 2s hrala v Zlokote. Do novej zostavy Desmodu prišla gitaristka Mirka Šmiková,  v artmetalovej skupine Persona Grata hrá na priečnu flautu Nina Sivošová. Popri Zuzane Ďurčekovej (Kolowrat), Agnes Loveckej (Terrible 2s), máme aj nastupujúcu generáciu bubeníčok: Nikoleta Drummer ŠurinováKarolína Uherčíková, Ema Kakarová, Laura Szrsenová (FidliCanti). Multinštrumentalistickým a spievajúcim zjavom je Sisa Fehér.

 

Akordeón a spev, to sú: Ivana Tripáková z kapely Hvozd, Srbka Snežana Jović-Werner z Preßburger Klezmer Band, ktorý si ťažko predstaviť bez hlasu Marty Potančokovej. Do úplne iných sfér blízkych pop music patrí heligonkárka  a speváčka Vlasta Mudríková. Cimbalistka Alžbeta Lukáčová má vlastnú folklórnu reláciu a spolu s Evou Brunovskou sú členkami oceňovanej skupiny Banda.

 

Máme na Slovensku aktuálne all-female band? Aj áno, aj nie. Komerčne veľúspešné či samoúčelné dievčenské skupiny sa sem-tam objavia, no rýchlo zhasnú. Skôr fungujú duá a triá na priateľskej úrovni a radosti z hrania. Najznámejšie ženské duo Twiins, živené skôr bulvárom a reklamou ako tvorbou, už zmaminovatelo. Chutné babenky a žienky hrávajúce coververzie známych melódií, to sú napr. UkitasPaper Moon TrioGirls from the Moon, z ktorých Martina Timková je aj basgitaristkou v Peter Bič Projekt. Barbora Botošová mala tiež ženské príležitostné zoskupenia The Ladies a Women Rebels. Mnohé ženy vedú zbory na miestnej, regionálnej, ale aj medzinárodnej úrovni, po ktorých siahne kapela na oživenie piesní, koncertného turné. Dievčatá zo SĽUKu spievajú s Billy Barman, Lúčnica sprevádzala IMT Smile, mix folklórnych a jazzových speváčok majú Ľudové Mladistvá (MinarovičováJarošováKollárová a Nagyová). Prienik spolupráce s folklórom je tak tenučký, že sa ľahko môžeme prehupnúť do inej témy. Spomeňme aspoň spevácku skupinu Trnki (Banda, film Tanec medzi črepinami). Simu Martausovú sprevádzal nedávno na turné Dievčenský spevácky zbor Slovenského rozhlasu a a capella zoskupenie For You nahrala podklad hitu Nenahraditeľná. Päticu členov tvoria dva ženské hlasy: Katalin Lantos Borbély a Nika Barláková. Najznámejšie slovenské a capella zoskupenie Fragile sa nezaobíde bez ženských hlasov: Jana GolisSoňa NorisováHelena Krajčiová. Zoskupenie zamerané na autorskú tvorbu je skôr výnimkou ako pravidlom, Andrea Bučko a Dominika Kavaschová priniesli scénický príbeh ženskej optiky v projekte Morena. Marcela Vilhanová (Sto múch) vytvorila vlastný projekt Maca a kapela roka. 

Babám z Poison Candy koluje v žilách hardrock, tvrdším rockpopom sa prezentuje Kristina Sabo. Elektropunkovým nováčikom je kapela Love My Science so speváčkou Inge Rudavskou. Od punku ku kostýmovej darkwave funguje Ľahká Múza už štvrtú dekádu s prvou dámou slovenskej alternatívy – Gudrun.Bolo by hriechom nespomenúť Alenu Pajtinkovú, vystupujúcu pod menom Zita Rigondeaux (Bijouterrier).

 

Generačne najstaršie speváčky, ktoré sa raz za pár rokov pripomenú novou skladbou, albumom, kompiláciami, estrádnymi vystúpeniami či vianočnými piesňami sú: LaiferováMáziková, GombitováDubasová, Tobias, Rolins.

 

Mnoho žien organizuje koncerty, festivaly, je oporou svojim priateľom, manželom či synom. Na záver treba spomenúť vydavateľstvo Slnko records so Shinou – Janou Lokšenicovou,  hráčkou na basgitare, speváčkou Longitalu či vlastných projektov, ktorá cez vydavateľstvo dáva šancu nielen ženám a dievčatám spomenutým v tomto článku. 

 

JURAJ GONŠOR
Foto Peter Konečný
Grafika Luděk Bohovič
 

Článok patrí k časopisu: