AMPHISION * Cypress (recenzia LP)

amphision

Exluna Music/Ivan Raichan (LP)

Podobných albumov na Slovensku nevzniká veľa. 27 ročný absolvent odboru Populárna hudba na Canterbury Christ Church University v Anglicku, Ivan Rajčan, doma ani nenašiel (sám tak hovorí) adekvátnych partnerov, preto tento album s piatimi kompozíciami nahral sám. Rajčan po štúdiu, ktoré absolvoval v roku 2016 dva roky pôsobil v Bratislave ako bubeník v polo-profesionálnej kapele Elegant Emigrant. Tu už začal uvažovať o vlastnej kapele, ale to bolo ešte ďaleko. Nasledujúce dva roky pôsobil v Los Angeles kde hrával ako session hudobník v tribute kapelách (bicie, gitara) a taktiež bol bubeníkom progresívno-metalovej kapely Mind Meld. Projekt „Amphision“ - skomolenina slova „fision“/nukleárna fúzia a predpony „am“/všetko, všetkého z filmu „Prometheus“ 2012 -, je jeho posledným počinom a má ambíciu tento štýl hudby prezentovať aj koncertne, čomu sa osobne veľmi teším.

Rajčan je  zasiahnutý kapelami zo 70. rokov a svoju nahrávku realizoval v tomto duchu s trochou progmetalových floskúl. Z jeho piatich rozsiahlejších kompozícii sála duch Pink Floyd, ELP či Oldfielda.  Úvodná „Love“ je z tých floydovských s klavírnym úvodom a výraznou basou a v druhej polke spevavým gitarovým sólom. Spev Ezekiela Kaplana mi ale celkom nesedí. Chýba mi v ňom isté napätie, ktoré v skladbe je, a aj intonačne si nie je celkom istý. Super by tam sadol taký Greg Lake (sic). „The Second Renaisance“ je nádherná gitarovka. Rajčan vrství na seba niekoľko stôp, ktoré nahrával rôzne v domácich podmienkach. Bicie sa na celý album nahrávali v štúdiu a veľmi sa mi páčia. Sú hutné a pestré, vidno dlhoročnú prax v kapelovom hraní. Prvú stranu LP zakončuje varhanový „Jupiter (Bringer of Dreams)“. Je treba povedať, že všetky zvuky vintage nástrojov ako Fender Rhodes, Minimoog, Mellotron, Hammond B3 alebo aj píšťalový organ v tejto skladbe sú, samozrejme, digitálne. Rajčan ich zvláda bravúrne, tak, ako aj všetky ostatné nástroje, okrem klavírneho sóla v „Jupiter (Bringer of Music)“, ktoré nahral jeho americký priateľ Alex Aval.

Druhú stranu otvára opäť floydovská vec „Silver Line“ a celý album uzatvára inštrumentálna „Jupiter (Bringer of Music)“ so sólom na bicie a peknou gitarou v štýle Mika Oldfielda.

Album „Cypress“ vychádza ako vinyl v krásnom obale doplnenom textami skladieb. Trochu ma mrzí, že keď si už Rajčan dal s nahrávkou toľkú námahu, spev Ezekiela Kaplana nie je celkom trefa do čierneho.