BLUE EFFECT RADIM HLADÍK * Live & Life 1966 - 2008 (recenzia DVD)

Vždy som zastával názor, že najlepšie kapely na území niekdajšieho Československa boli bratislavské Collegium Musicum a pražský Blue Effect. Supraphonské 2DVD, ktoré vyšlo tento rok (2008) v marci, ma v tom len utvrdilo. Máme pred sebou obsažnú kolekciu s chronologicky interpretovanou históriou skupiny Blue Effect a Radima Hladíka. Prvý disk obsahuje koncert zo súčasnosti a dokladuje, že Blue Effect nie je zatvorená konzerva, ale ďalej sa vyvíjajúci organický celok s perspektívnou budúcnosťou. Účasť hostí, ako sú Viktor Sodoma, Vladimír Mišík, Lešek Semelka či Oldřich Veselý, len podčiarkuje, aké obsiahle boli v minulosti Hladíkove aktivity, a že keď je hudba kvalitná a nápaditá, nezostarne ani po desiatkach rokov. Terajšie podanie starších skladieb je veľmi prijateľné a ako sa koncert rozbieha, celé dianie získava na gradácii. Pre mňa je nesporným vrcholom, keď sa k Radimovi a jeho mladším spoluhráčom pridajú Oldřich Veselý a Lešek Semelka. Netrvá dlho, obe generácie sa zladia a máme tu Blue Effect v plnom lesku. Hladíkova muzikantská vybrúsenosť a gitarová brilantnosť sa tak dostala opäť k slovu. Fanúšikovia sú oprávnene nadšení, veď mnohí z nich možno už v reinkarnáciu tejto kapely neverili. Pri druhom disku si pamätníci môžu zaspomínať a mladší záujemcovia nahliadnu do histórie. Z archívnych záznamov i vtipných komentárov hlavného protagonistu je možné sa dozvedieť, o čo jemu a jeho kolegom po všetky tie roky šlo, a že to často krát vôbec nebolo ľahké. Uvidíme, akí dobrí už vtedy boli The Matadors, Blue Effect, Modrý Efekt, M. Efekt a nakoniec opäť Blue Effect, a to nielen na štúdiových nahrávkach, ale i naživo, čo nie je pri každej kapele samozrejmosťou. Vydarené sú televízne záznamy z Hudobného štúdia M, zvlášť ten, keď vedľa Pražákov Radima Hladíka a Vlada Čecha za klávesmi a mikrofónom sedí Moravák Olda Veselý a basgitaru s vokálom má na starosti Bratislavčan Fedor Frešo. Tomu, kto má záujem o tuzemskú muziku, ktorá vždy mala a stále má čo do seba, môžem toto 2DVD vrelo odporučiť.

****

MARTIN KOUBEK