BORIS SODOMA * AKO PÍSAŤ DOBRÉ PIESNE... (kniha)

 

...ALEBO AKO SA DOSTAŤ „HORE“ A PRITOM SA NEZBLÁZNIŤ.

boris-sodoma
Boris Sodoma

O autorovi

Boris Sodoma, skladateľ, gitarista a spevák sa začal výraznejšie presadzovať v 2. pol. 70-tych rokov. Spolu s Jozefom „Ďoďákom“ Hanákom založil skupinu Strom. Okrem tvorby pre domovskú kapelu spolupracovali hlavne s Petrom Lipom. Vydali dva single. Ich piesne vyšli na štyroch LP platniach vydavateľstva OPUS v edícii „Najúspešnejšie melódie roka“. Začiatkom 80-tych rokov nadviazal spoluprácu so speváčkou Soňou Horňákovou a s textárom Jozefom A. Štefánikom. Vydali dvoj-CD „Piesne z nevydaných albumov“ a dva single. Po rozpade skupiny sa venoval scénickej hudbe pre slovenské divadlá. V roku 2011 vydal CD „Najviac sa mi páči Rubikova kočka“. Album mapuje činnosť skupiny a obsahuje staršie veci ako i úplne nové piesne. V roku 1983 pripravil pre Československý rozhlas 12-dielny seriál o dejinách slovenskej modernej populárnej hudby. V súčasnosti sa venuje hudbe pre reklamné videá. Viac informácií na www.skupinastrom.info.

 

O čom je kniha

Kniha je o muzike a je venovaná mladým a začínajúcim autorom. Jej cieľom je poskytnúť im také informácie, aby sa dokázali v hudobnom prostredí bez ujmy na zdraví pohybovať. Odhaľuje tiež úskalia, ktoré môžu začínajúcich autorov na tejto ceste stretnúť a s čím musia na ceste „hore“ počítať. Ako je už z návov kapitol zrejmé, nezaoberám sa len samotným procesom tvorby piesní, ale i vecami, ktoré s ním priamo nesúvisia, ale ktoré by mal každý muzikant vo vlastnom záujme vedieť. Niektoré časti  kapitol obsahujú i „domáce úlohy“, aby si autori mohli na vlastnej koži vyskúšať čo tvorba piesní obnáša. Okrem textu knihy som tiež zaradil dva texty na zhudobnenie pre potencionálnych autorov, aby si vyskúšali svoje skladateľské schopnosti ako i dve úsmevné poviedky zo života muzikantov. Register knihy obsahuje výrazy, ktoré používajú hudobníci ako je „beglajt“, „kilá“ a iné. V knihe sú tiež odkazy na niektoré slovenské hudobné vydavateľstvá a zahraničné organizácie, na ktoré sa môžu autori obrátiť v prípade, ak by sa chceli presadiť v zahraničí. Kniha nie je učebnica.

Má päť kapitol. 1. Ako písať dobré piesne 2. Kapela 3. Hudobný business

4. Distribúcia hudby 5. Niečo navyše. Uvádzam niekoľko úryvkov.

 

ako-pisat-dobre-piesne

Kvalite piesne

V každom prípade by dobrá pieseň mala mať niektoré z týchto atribútov.◊Nápad. Ak neprídeš s dobrým nápadom a s melódiou, ktorá zaujme poslucháčov, je osud tvojej piesne spečatený.◊Neobohrané akordy. Snaž sa, aby nebol ich postup taký, ako je to u nespočetných piesní hlavne v strednom prúde pop-music.◊Nezvyklý harmonický postup. To neznamená, že prídeš s niečím bombastickým. Dnes už bolo prakticky všetko vymyslené. Avšak jeden akord na mieste, kde by to nikto nečakal úplne stačí.◊Aranžmán skladby. Odvážny aranžérsky ťah, zmena rytmu v rámci skladby, využitie menej používaných nástrojov a zvuková farebnosť dodá tvojej skladbe tú správnu atmosféru.◊Drive a emotívnosť. Ak kapele chýba „šťava“, skladba je „studená“ a poslucháč to väčšinou veľmi rýchlo pozná.◊Gitrový riff . Mnohé skladby sú známe aj preto, lebo sa v nich objavil nezabudnuteľný gitarový riff. Spomeňme Satisfaction od Rolling Stones, Smoke on the Water od Deep Purple, ale i mnohé iné.◊Názov skladby. Ľahko zapamätateľný názov stručne vystihujúci jej obsah pomôže poslucháčovi rýchlo sa zorientovať a niekedy si dokonca aj po rokoch spomenúť na text piesne.◊Rytmus. Dobrý odvaz urobí svoje.◊Kvalitný text.Vyváženosť hudby a textu. Vystihuje melódia text piesne a naopak? Nie je v ňom napráskaných príliš veľa slov? Je vôbec spievateľný? Okrem toho by každá pieseň mala byť kvalitne nahratá a mala by mať príjemnú atmosféru.

 

Text

Najlepšie texty boli vždy tie, s ktorými sa ľudia dokázali stotožniť, ktoré vyhovovali ich naturelu a odrážali ich pocity. Preto si pozorne všímaj ľudí okolo seba, ako sa spravajú a reagujú, ako sa vyjadrujú. Tém, ktoré by mohli byť predmetom tvojej skladby je veľa. Stačí sa len pozorne okolo seba pozerať. Niektorí ľudia sú plachí, iní sa správajú agresívne, niektorí nosia vyzývavé oblečenie, iní sa odlišujú rôznym účesom, niektorí sú lakomí, iní sú snobi. Vži sa do ich pocitov a hoď to na papier.

 

Predstava o piesni

Keď zložíš nejakú pieseň väčšinou už vieš, akú jej dáš formu. Toto je verzia, toto refrén, tu bude sólo a skončíme verziou. Musíš ale vymyslieť ako pieseň začne, či dáš do nej sólo a ak áno, do ktorej časti, aký nástroj ho bude hrať, ako pieseň zakončíš a aké nástroje do skladby vôbec použiješ. Ak máš verziu skladby harmonicky bohatšiu, skús refrén zjednodušiť, aby bola pieseň viac vyvážená a aby bol rozdiel jasný. Ak to nie si ochotný urobiť, skús to aspoň v časti kde plánuješ sólo. Ináč sa poslucháč v záplave akordov stratí a skladba ho môže začať nudiť. Akú pieseň zložíš záleží často na tom, akú máš náladu, v akom si rozpoložení. Rozišiel si sa s frajerkou? Máš náladu pod psa? V takomto prípade využiješ skôr molové akordy, pomalšie tempo a smutnejší text. Ak si v pohode, žiariš šťastím a elánom, práve sa ti niečo podarilo, alebo si zažil so svojou láskou pekné chvíle, tak sa táto tvoja durová nálada určite odrazí v tvojej pesničke. To isté sa môže stať ale aj vtedy, keď si nahnevaný na celý svet, chceš to každému vykričať a dostať zo seba von. Rockové a metalové veci sú tiež väčšinou v dur.

strom
Strom * www.skupinastrom.info

Ostaň sám sebou

Aj keď máš svoje obľúbené kapely, piesne a štýl, nesnaž sa ich za každú cenu napodobňovať. Daj piesni pečať svojej osobnosti, buď sám sebou. Buď originálny. Hľadaj zaujímavé harmonické spojenia. Melódia nech nepripomína bezpočet tých, ktoré sa na nás valia z éteru a nikoho nezaujmú. Hudba by mala predovšetkým vyvolávať v poslucháčoch príjemné pocity, pohodu a dobrú náladu. V každom prípade ich preto pieseň musí nejakým spôsobom osloviť a zaujať, či už v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle.

 

Na záver 

Predtým ako začneš písať svoje vlastné piesne musíš mať jasno v tom, ◊Koho chceš svojou tvorbou osloviť. ◊Aký cieľ chceš dosiahnuť. ◊Čo od toho očakávaš. Preto je dôležité: ◊Identifikovať svoje silné a slabé stránky. ◊Počúvať hudbu rôznych žánrov, čerpať z nich a využiť to, čo považuješ pre tvoju tvorbu za vhodné a užitočné. ◊Naučiť sa rôzne triky pri skladaní a aranžovaní piesní. Na to totiž neexistuje žiaden návod. Všetko je to individuálna záležitosť každého jednotlivca. Jediné čo ti teda v tomto prípade ostáva je maximálne využiť svoju kreativitu a tvorivý potenciál. Takže skladaj a píš. Nedaj sa nikým a ničím odradiť a v žiadnom prípade v tomto úsilí nepoľavuj. Takže good luck, chlapče.

 

E-knihu si môžete kúpiť vo vydavateľstve Martinus, www.martinus.sk.

 

Článok patrí k časopisu: