HUDBA Z MARSU * Tombola (recenzia)

hzm

HUDBA Z MARSU
Tombola

Lark Records 2023
****

Záver letných prázdnin priniesol siedmy štúdiový album Hudby z Marsu, veselej partie z Trnavy, ktorá už takmer tridsať rokov vie na koncertoch energicky roztancovať publikum svojimi insitne optimistickými jasavými skákačkami. „Tombola“ prináša ska, reagge, ale aj karibské prvky, či závan športového lokalpatricizmu. HZM so svojou energiou je doma rovnako na klubových akciách ako aj veľkých letných festivaloch.

Od predošlého albumu (Sonda, 2017) sa vo svete aj na Slovensku udialo mnoho, HZM sa však priebežne pripomínala singlami: „Je to ona“, „Mys dobrej nádeje“, „Nad horami dolinami“, „Teraz to vyjde“. Všetky štyri skladby boli nanovo nahrané v štúdiu, aby album ako celok pôsobil zvukovo jednotne. A že si Marťania s frontmanom Michalom Štofejom (gitara, spev) dali na zvuku záležať výrazne počuť. Nápaditosť s hudobnou kolážou je pre HZM typická už od debutu (Supervýlet, 1998). Popri živých nástrojoch a dychovej sekcii sa vždy našiel priestor pre rozmarnosť elektroniky, ale aj koketovanie s folklórom. Okrem HZM má Michal Štofej vlastné a vydarené elektronické projekty (Mike Lark, Dynamo Team), ktorých závan cítiť aj v aktuálnej nahrávke. Pre HZM však vždy bola typická energická pieseň s textovo hutnými veršami, svojskými refrénami a skandovačkami. Naivnosť až detinskosť jazyka textov tak alebo onak kódovala závažné témy. Nie je to inak ani teraz. Album otvára  hit predurčený na leto. Hodnotenie digitálnej doby na hranici didaktizmu prebije chytľavý ružovooptimistický refrén. Audiofilne pôsobí druhá skladba cez jednotlivé vrstvy od detinského textu, cez kontaktnú skandovačku s publikom, až po parafrázu na známu elánovku. Dve svižnosti strieda vydarená pomalšia skladba „Deti“ a znovu prichádza virvar v skladbe „Sirén“, akási predstavovačka kapely. Tu cítiť príbuznosť s hitom „Partyzánska“ či s insitnou „Cops Can`t Dance“.

Hoci pod softrockovými piesňami na synkopických rytmoch je autorsky podpísaný Štofej, „Tombola“ vyznieva veľmi kapelne a súdržne. Takmer všade prítomná trúbka Františka Kosíra má oveľa väčší priestor ako na predošlom albume. Ďalším poznávacím znamením Marťanov je akordeón ale aj klávesy Petra Kadlica. Akordeón do popu málokto prepašuje bez obtretia sa ľudovky. Zostavu z Trnavy ďalej tvorí Róbert Szegény (bicie) a Ramon Esteves (basa). Marťania sa Tombolou sympaticky priblížili ku koreňom a k prvým dvom albumom, ktoré kypeli uveriteľne strojeným elánom, energickým nadšením a až pubertálnou prostorekosťou. Počuť to najmä na vydarenej rezko ráznej skladbe „Mám ťa rád“. To sme už v druhej skandovanejšej polovici albumu, ktorej tempo mierni vydarená vec „Život je úžasný“.

Tombola je kompaktnou vydarenou bomboniérou. Každý z jej desiatich veselých sladkostí je samostatne charakteristický, hodný poslucháčskeho objavu. V rámci marťanských albumov ide o veľmi vydarenú nahrávku, ktorá otvára spoznávaciu cestu k celej diskografii.

Juraj Gonšor