IlDIKÓ KALI & ROMANIKA * La Loba (recenzia CD)

romanika_la_loba

Nestretám sa až tak často s tak vydareným prepojením tvorivých energií, ako tomu je pri Ildikó Kali Kraicovej Eve Luka Lukáčovej. Nedávno pre nás „ucho-lovných“ prichystali nový CD projekt pod hlavičkou Trnavskej kapely Romanika. Album La Loba, do posledného laserového lúča zaplnený svetla plnosťou rozprávačov príbehov neskutočne – skutočných. Kto si ho pozorne vypočuje (optimálne nielen 1x), ten sa postupne odpúta od svojej (preň možno) všednej reality, a bude sa s každým návratom k nemu vracať do svetov iným nedostupným. Nedostupným „in natura“, no za pomoci „šerpu“ rozprávača líderky kapely Romanika Ildikó, dostupným, priam odkrytým pre všetky oči, čo sa vedia cez uši dívať. Album La Loba sa nahrával v Bratislavskom štúdiu Dubovsky Music Studio a v posledných dňoch mesiaca apríl bol vydaný pod hlavičkou vydavateľstva Pavian Records. Stojí za ním jednak pevné jadro kapely Romanika a prizvaných hudobníkov. Pomerne významne sa podeň podpísal Stano Palúch, konkrétne ako hudobný producent, hudobný režisér a mix majster. Vďaka prednostiam týmto, znie všetkých jedenásť piesní jasno, priam žiarivo. Hlas Ildikó si zachováva plné chute, ktoré raz hladia, po chvíli vliezajú pod kožu jemným rezom skalpelu žihľavy. Zo snímok prúdi dobrá energia, a to i vďaka vydareným aranžmánom jednotlivých piesní. Tie sa dajú rozdeliť do niekoľkých typov. Jednak sú to piesne o mýtických, bájnych postavách: Baubo – brušná tanečnica, La Loba – jaskynná, vlčia žena, La Mariposa - motýlia žena. Potom piesne, v ktorých sa Ildikó privráva k pozornému poslucháčovi v prvej osobe. No pozor, nejde o autobiografiu. I tu si speváčka zachováva rolu rozprávačky. Sem by som zaradil piesne: Brat a sestra,DivoškaKrajina ObyčajMesiac nad NílomŽaba. Posledným „typom piesne“ je akási zvukomalebná hra so slovom, tú zastupuje na albume posledná z použitých piesní: Žitko. Ak som hovoril o zvuku nahrávky, a spomenul piesne na naň „navinuté“, je na mieste upozorniť aj na silný, magnetizujúci papierový obal CD od výtvarníka: Fera Malíka, ktorý priložil do škatuľky CD (atypických rozmerov) aj niekoľko obrázkov, pre polyfunkčné využitie. Mimo to v obale CD objaví jeho nový majiteľ papier formátu A3 (na ktorom sú vytlačené všetky texty piesní z CD), ponúka pôsobivé výjavy z obalu už spomenuté vo forme obrazu väčšieho (v plnej veľkosti). Výpovede Ildikó a Evy sú zrkadleniami ženských, no i mužských energií v nás. Sú tu pre všetkých, čo sa neboja počúvať zhmotnené hlasy vibrácií, ktorých nositeľmi sme všetci. Hlasy prevrávajúce zo spomienok. Hlasy, rozprávajúce príbehy alegorické. Príbehy o tom, čo všetko sa ukrýva v epicentre pravej podstaty ľudskej bytosti.

***

IVO (HAD) WEISS