JANA KIRSCHNER * Živá (recenzia 2CD)

kirschner
 

Živé albumy, podobne ako dvojalbumy, nemajú v našich končinách silnú tradíciu. Aj preto sa Janin dvojabum projektu Moruša vníma ako celok, hoci vychádzal postupne (Biela, 2013, Čierna, 2014). Živá je prvou oficiálnou koncertnou nahrávkou speváčky, ktorej meno je stále synonymom hitovosti, hoci sa albumom Krajina rovina (2010) už dávno vydala do sfér blízkych alternatíve.  

Od živej nahrávky na dvojalbume Free Faces, či Müllénium live Richarda Müllera sme tu nemali tak odvážnu kompiláciu zo živých vystúpení. Akoby na kompletný, viac ako dvojhodinový záznam svojho vystúpenia v poslednej dobe nedozrel žiaden hudobník. Živá ponúka kompiláciu z troch turné, každý zo záznamov spája rovnaká atmosféra. Základ repertoáru tvorí obdobie Krajiny roviny a Moruši, jednotlivé skladby naplno využívajú päť, šesť, sedem ba až desaťminútový priestor.

Nik azda od Živej neočakával koncertnú jazdu na chytľavých melódiách. Na prvom CD dostalo priestor to pesničkovejšie (Sama,Duch mestaModráPokoj v duši,Na čiernom koni). Na živom prevedení rádioviek počuť slabiny albumu, ktorých je ale veľmi málo. Jana prešla kus hudobnej cesty, jej frázovanie volí či už jemnú a citlivú polohu alebo nespútanú dravosť divoženy, čo už nie celkom sedí  pre popovú plochosť. Nie je nad čím žmúriť očami, miest na počúvanie je príliš veľa, živý dvojalbum je náročné, ale vďačné sústo. Pasáže, ktoré sme obdivovali na Moruši, závany klezmeru, šansónu, cimbalovej muziky, vokálnych prepracovaností, meditatívnych a komorných polôh je požehnane. Ak pristúpite na hru hudobného sveta okolo Janinho ansáblu od prvej skladby, nezostanete sklamaní.

Pozoruhodné je počúvať za sebou dvakrát tú istú skladbu. Dve verzie rovnakej skladby? Žeby len v bootlegu či fanmade kompilácii? Nepôsobí to rušivo? Štyri tracky, dve piesne, tri rôzne záznamy vystihujú celkový Janin prístup ku kompilácii. Obe skladby (Máj, krásny májO hore a vtáčkovi) sú dostatočne dlhé na to, aby im neprekážala ich zrkadlová podoba. Smerovanie Živej je medzi jednotlivými skladbami dobre odkomunikované potleskom či vsuvkami publika. Netradičnosť v zaradení dvoch „rovnakých“ skladieb za sebou presne vystihuje náladu akú Živá zachytáva. Jedna je etnofolková, gradujúca v neustálom opakovaní hudobného motívu až po slovné či hudobné zaklínadlá. Druhá, až cirkusovošanzónová, s harmonikou či klavírom, s ironickým či cynickým úškľabkom na tvári. Plusom je, že Jana nie je na koncerte poslucháčom výbornej jam session na autorské veci. Spoluvytvára koncepciu, náladu, atmosféru. Celý príbeh a priebeh svojej aktuálnej hudobnej kapitoly podáva v komentároch v booklete. 

Morušou Jana vybudovala vlastný pesničkový svet, kapelu, projekt. Je ohnivkom medzi popom a alternatívou. Živá nahrávka tak má šancu priblížiť hudobnú myšlienkovú sféru rôznym kategóriám.

**** 

JURAJ GONŠOR

Foto: Ján Kučkovský

 

 

 

Článok patrí k časopisu: