JANA ŠTEFLÍČKOVÁ * Letná (recenzia CD)

Toto sú dôležité slová z pekne urobeného bukletu albumu Jana Šteflíčková, letná: „... okamžiky bezčasí, kdy člověk třeba sedí doma na pelesti a jen tak si hraje, nebo jamuje s kamarády, v příjemném plynutí, v nemožnosti  „píseň opakovat“..., jsou to chvíle, kdy mi muzika přijde nejpřítomnější, protože nejprchavější...“  A ešte toto: „ je třeba jít až za sen / Kde ticho je a nic...“ (z piesne Oceán).

Galén, 2015
****1/2

Pražská pesničkárka Jana Šteflíčková sa ocitla na pódiu už ako desaťročná. A rovno ako objav pred mnohotisícovým davom na Porte. Za vyše dvadsať rokov odvtedy prešla všetkými možnými žánrami – od country cez šansón, jazz, blues až po autorskú pieseň. A že to robila na úrovni, by potvrdil aj John Mayall a jeho kapela, ktorým robila pred pár rokmi predskokanku na turné po Čechách. Na predchádzajúcom albume s názvom Jana Šteflíčková si s prizvanými muzikantmi čisto podľa svojich predstáv vyšperkovala svoje výborné piesne, ktoré si viac rokov sama „obohrávala“ po kluboch a na festivaloch. Nový album letná (vraj to po staročesky znamená milá, hezká) vznikol ináč. Ako pokus zachytiť práve tie prchavé hudobné „okamžiky bezčasí“ v priebehu dvoch týždňoch muzicírovania, džemovania a debát o všetkom možnom s kamarátom na jeho chate za Prahou. Výsledok prekvapil aj jej priaznivcov. V dobrom, treba hneď dodať.

Jana je technicky výborne vybavená muzikantka, kedysi študovala klasickú gitaru aj spev, nemá problém čokoľvek zahrať, uspievať a tiež dať konečnému tvaru patričný výraz (čo u herečky, ktorá hrá vo vychýrenej pražskej Ypsilonke, neprekvapí.) Ako pesničkárka je hudobne veľmi vynaliezavá, originálna - dezerciu od klasickej gitary a spevu spôsobila jej nezničiteľná chuť robiť si všetko po svojom. O jej textoch sa bez najmenšieho zaváhania dá hovoriť ako o básňach. Tie z minulého alba sú epické, rozprávačské, zaľudnené výraznými figúrami, sú to presne nasvietené výseky každodenného života, Osvedčuje v nich veľký cit pre mieru, zmysel pre obrazovú skratku a najmä nadhľad a humor.

Na albume letná sa Jana Šteflíčková posunula vo svojich zhudobnených básňach naozaj smerom „za sen a k tichu“. Namiesto košatej epiky krehké, stručné záznamy pocitov, nálad a úvah zhutnených miestami až do aforizmov. Hudba sa tomu prispôsobuje, k básňam prilieha natesno, splýva s nimi a na žáner sa neobzerá. Jana do nej šťastne pretavila všetky svoje bohaté hudobné, muzikantské, pesničkárske a životné skúsenosti. Album letná je hudobne veľmi zaujímavá, nepredvídateľná, svojská zmes, nabitá nápadmi, podľa textov striedajúca nálady džezové až vážnohudobné, bluesové, zamyslene meditatívne, hravé až rozbláznené. Nie obvyklé  pesničkárske kolečká verzia, refrén atď, žiadne: „a teď všichni se mnou!“ Album letná sa vyplatí počúvať sústredene, opakovane. Pesničkárka ním dala opäť rázne a veľmi impozantne najavo, že hoci menej slávna, ako jej populárnejší starší kolegovia, je naozaj mimoriadnou,všestranne talentovanou autorskou osobnosťou. A že je najvyšší čas dôkladnejšie sa s ňou oboznámiť aj na Slovensku.