KORG PROLOGUE * polyfónny analógový syntetizátor (test)

korg_prologue

 

Prvý veľký analóg od Korgu (po dlhej dobe)

Renesancia polyfónnych analógových syntetizátorov – možno takto nejak budú v budúcnosti volať obdobie, ktoré žijeme. Koniec 70., prvá polovica 80. rokov, potom dlho dlho nič, pár butikových výrobcov monofónnych analógov, Waldorf Pulse, znovuoživenie Moogu, potom DSI Evolver, ale polyfón žiadny. Prví sa do tohto riskantného podniku pustili butikoví Jomox so Sunsynom, Studio Electronics so superdrahou a skvelehrajúcou a stále vyrábanou Omega/Code 8, potom Alesis Andromeda (ktorá bola jedným z dôvodov krachu firmy). V 2005 Dave Smith

predstavil Polyevolverom a ukázal, že o analógové (hybridné) polyfóny je opäť záujem. Neskôr prišiel s Prophetom 08, Mopho x4, Prophet 12, 6, OB6, REV 2, najnovšie Prophetom X a stal sa etalónom medzi výrobcami polyfónnych syntetizátorov. A nalákal iných. Ako prvý z dinosaurov zareagoval Roland so 4-hlasým JD-XA a Korg s úspešným malým a milým Minilogue. Medzičasom sa trh polyfónov úspešne plní: Minilogue, Behringer Deep Mind 6 a 12, Elektron Analog Keys, Vermona PerFourmer, Presonus Parva, Dreadbox Abyss na jednom, Modal 008 a Schmidt synthesizer na druhom konci pomyselného cenového rebríka.

To, či je ešte priestor pre ďalší „veľký“ analóg, sa rozhodol vyskúšať Korg s modelom Prologue a to rovno v 2 verziách: Prologue 16 (1 999 €) – 16 hlasov, 5 oktáv s obvodom analógového kompresora na konci zvukového reťazca, a lacnejší Prologue 8 (1 475 €) – 8 hlasov, 4 oktávy rovnako kvalitnej klávesnice, bez kompresora, ochudobnený o pár ovládacích prvkov (sekcia TIMBRE), ale s identickými zvukovými možnosťami. Tento model sa dostal do mojich cenzorských rúk a uší.

 

Dizajn, konštrukcia, kvalita prevedenia

Nápis Made in Japan na nálepke na poslednom klávese hovorí za všetko. Premyslené, vymyslené, kvalitne spracované, robustné a funkčne krásne, to sú prívlastky, ktoré mi pri kontakte s nástrojom napadajú. Interný zdroj – kedysi bežné riešenie, dnes skôr výnimka. Krásne masívne drevené bočnice, ktoré musí mať každý pravoverný analóg Čierny eloxovaný hliníkový panel zvyšuje High Tech dojem z nástroja, ale je na ňom vidieť každý otlačok prsta. Napravo je miniatúrny dobre čitateľný

a informatívny OLED displej s užitočnou funkciou osciloskopu. Logicky a s dostatočnými rozostupmi rozmiestnené robustné a stabilné potenciometre a prepínače opäť v eloxe len znásobujú seriózny dojem z nástroja. Klaviatúra? Jedna z pocitovo najlepších synťákových mechaník na trhu. Reaguje na dynamiku, aftertouch bohužiaľ nepodporuje. Dokonca na neho nástroj nereaguje ani cez MIDI. Korg, prečo? Aftertouch bol kedysi štandardom aj pri najlacnejších nástrojoch. Je okrem dynamiky jedinou intuitívne ovládateľnou pomôckou, ktorá umožňuje ponechať obe ruky na klávesnici, ak nerátam pedále, ktoré človek loví pod nohami a v stoji sa ovládajú len zložito. Škoda. V tejto cenovej kategórii by aftertouch rozhodne mal byť štandardom.

KonektivitaNa zadnom paneli nájdeme zľava doprava 6,3mm jacky slúchadlového výstupu a stereo výstupu, 3,25mm jacky sync in a out na analógovu synchronizáciu arpeggiatora a lfo s analógovými bubeníkmi a sekvencermi. CV/trig In Out rovnako ako Audio In budeme hľadať márne. Potešia štandardné 5- kolíkové MIDI In a Out konektory a USB MIDI konektor. Pri profesionálnom nástroji tejto cenovej kategórie by Korg nemusel šetriť a vynechať MIDI Through. Prehliadku zakončíme vstupom pre programovateľné Damper a Expression pedále sieťovým vypínačom a Euro sieťovým konektorom.

 

Performance kontroléry

Z Performance kontrolérov sa vľavo na prednom paneli nachádzajú klasické kolieska ohýbania tónu a modulácie a 2 tlačidlá oktávovej transpozície +/- 2 oktávy. Prijal by som praktickú možnosť stlačením oboch tlačidiel naraz resetovať do pôvodného nastavenia. Master Tune a Master Transpose sú ukryté v Global Edit Mode. Škoda, minimálne rýchla transpozícia pridržaním tlačidla OCTAVE (TRANSPOSE) a stlačením klávesu by bola jednoducho softvérovo realizovateľná. Pod potenciometrom MASTER hlasitosti je ovládač času (polyfónneho) Portamenta a hĺbky voice módu. Neprítomnosť aftertouchu sa Korg nepokúsil kompenzovať nejakým alternatívnym kontrolérom ako napríklad Ribbon kontrolér alebo XY touch pad. 25-ročný Korg Prophecy alebo Z1 by mohol byť vo výbere ovládačov pre súčasných inžinierov Korgu vzorom.

Arpeggiator

Nástroj má zabudovaný polyfónny arpeggiator synchronizovateľný s MIDI a analóg SYNC In a OUT. 4 tlačidlá ovládajú zľava doprava:

zapnutie arpeggiatora – pridržaním tlačidla spustím latch mode – apreggiator bude hrať aj po pustení klávesa

tempo – pridržaním a točením potenciometra PROGRAM/VALUE sa dá nastaviť tempo plynule, alebo dvojklikom aktivujem funkciu TAP TEMPO a tempo bude zodpovedať rýchlosti dvojkliku

rozsah – 1 až 4 oktávy

typ arpeggia – hore, dolu, hore/dolu, náhodné, 2-hlasé náhodné a Manual – podľa poradia stlačených klávesov

Vynikajúci jednoduchý a intuitívny sekvencer z Korgu Minilogue na Prologue, žiaľ, nenájdete. Štruktúra nástroja

Prologue 8 má 500 programovateľných pamätí na zvuky. Prvých 250 je obsadených firemnými presetmi, ktoré veľmi dobre reprezentujú technické možnosti nástroja. Aby sa v 500 programoch ľahšie vyhľadávalo, môžete si ich zoradiť alternatívne (funkcia Sort) podľa číselného alebo abecedného poradia, kategórie zvuku – basy, sóla, pady atď., podľa toho, ako často ich používate, podľa obľúbenosti (like), náhodne, alebo si môžete vytvoriť vlastný Live Set na živé hranie. Zvuky môžete prepínať pedálom. Nástroj má 8 hlasov (Prologue 16 má 16 hlasov) a v princípe 4 performance módy:

Single – jeden zvuk po celej klávesnici

Layer – 2 zvuky navrstvené na seba po celej klávesnici. Pomer hlasitosti je programovateľný.

Split – delená klávesnica – spodná časť klávesnice prehráva jeden zvuk, horná druhý. Bod splitu a pomer hlasitosti je programovateľný.

Xfade – 2 zvuky sa navzájom pozdĺž klávesnice postupne prelínajú. Pomer hlasitosti je programovateľný.

V posledných 3 módoch má každý zvuk priradený vlastný MIDI kanál.

Prologue 8 úplne chýba sekcia ovládacích prvkov TIMBRE, ktorý pri Prologue 16 obsahuje prepínač Performance módov s LED indikáciou módu. Displej pri názve zvuku neuvádza, v akom móde sa nástroj nachádza. Módy sa v Prologue 8 nastavujú hlboko v Program Edit mode vrátane nastavenia, ktorý zo zvukov bude reagovať na pohyb ovládačov na paneli. Občas preto môže nastať mätúca situácia, že napríklad stiahnete v mixe úrovne všetkých oscilátorov na nulu, ale nástroj stále hrá, lebo je napríklad v móde Layer. Vtedy treba skočiť do Menu a priradiť panel druhému z dvojice zvukov. Prologue 16 je v tomto vyriešený lepšie. V budúcom OS by mohla byť informácia o nastavenom móde a priradení panelu k zvuku zobrazená na displeji.

 

4 praktické voice módy nástroj podedil po menšom súrodencovi Korg Minilogue:

POLY – klasický polyfónny mód – parameter VOICE MODE DEPTH zníži polyfóniu na 4 a pridá druhý oscilátor. Otáčaním doprava zvyšujete vzájomné rozladenie oscilátorov.

MONO – jednohlasý sólo mód pre basy a sóla – otáčaním VOICE MODE DEPTH doprava postupne pridávate suboscilátor -1 oktáva a druhý suboscilátor -2 oktávy

UNISON – všetkých 8 hlasov a 24 oscilátorov hrá tučne a jednohlaso – otáčaním VOICE MODE DEPTH doprava zvyšujeme vzájomné rozladenie oscilátorov

CHORD – akordy jedným prstom - VOICE MODE DEPTH mení typ akordu

 

Syntéza

Prologue má 3 oscilátory – dva napäťovo riadené analógové oscilátory VCO1 a VCO2 s prepínateľnými priebehmi píla, trojuholník a štvorec a jeden digitálny MULTI ENGINE. Dajú sa transponovať v štyroch oktávach 16, 8, 4, 2 stopy (v aktuálnom OS displej ukazuje označenia stôp obrátene) Pitch umožňuje jemné ladenie plynule, alebo v poltónoch podľa systémového nastavenia nástroja. Shape plynule mení šírku vlny u všetkých troch priebehov (píla – supersaw, trojuholník – niečo ako Metalizer

u Arturie, štvorec – PW). Invertovateľná obálka môže voliteľne ovládať výšku tónu všetkých oscilátorov, VCO1+2, alebo len VCO2. VCO2 môže byť synchronizované s VCO1 (OSC SYNC). Pre dosiahnutie vyšších harmonických a kovových zvukových farieb môžeme použiť krížovú (CROSS MOD), alebo kruhovú moduláciu (RING MOD) medzi oscilátormi VCO2.

Digitálny MULTI ENGINE môže pracovať voliteľne ako User Oscillator, VPM, alebo šumový generátor.

Šumový generátor má štyri voliteľné typy šumu High (Shape ovláda frekvenciu HPF), Low (Shape ovláda frekvenciu LPF), Peak (Shape ovláda šírku pásma) a Decim (Shape ovláda samplovaciu frekvenciu decimátora).

VPM (variabilná fázová modulácia) obsahuje 16 modulov jednoduchej digitálnej syntézy, ktoré obsahujú jeden carrier (nosič), jeden modulátor, jeden šumový generátor, jeden driver (budič) a jednu ATTACK – DECAY obálku. Pokrýva od klasických FM a PD až po experimentálne modely vokálnej syntézy (THROAT).

USR – užívateľský oscilátor má 16 programovateľných pozícií pre nové typy digitálnych oscilátorov, ktoré sa budú dať stiahnuť zo stránok Korgu a programátorsky zručnejší užívatelia si ich budú môcť naprogramovať za pomoci SDK kitu, ktorý Korg začína v týchto dňoch distribuovať. Aktuálna verzia operačného systému ešte pripojenie SDK nepodporuje. Momentálne je v nástroji jeden model waves

pracujúci na báze wavetable syntézy. Kombinuje 2 wavetable oscilátory a suboscilátor, ktoré sa dajú navzájom miešať a kruhovo modulovať. Kvalitu vzoriek môžete degradovať Bit Crusherom.

Potenciometer Shape ovláda vždy jeden najdôležitejší parameter MULTI ENGINE. Pre hlbšiu editáciu ďalšími 6 parametrami sa treba ponoriť hlbšie do EDIT módu. MULTI ENGINE môže obísť filter a ísť priamo do VCA.

Analógové oscilátory Korgu Prologue sú napäťovo riadené, napríklad na rozdiel od konkurenčného DSI Prophet 08/16 REV2, ktorý využíva digitálne riadené oscilátory DCO. 16 resp. 32 VCO v tejto cenovej kategórii nemá žiadna konkurencia. VCO nástroje od DSI, napríklad Prophet 6 alebo OB6 majú „len“ 12 VCO a významne vyššiu cenu. Prečo to spomínam? VCO je z konštrukčného hľadiska výrazne náchylnejšie na rozlaďovanie vplyvom teplotných zmien a dostať 32 VCO do takého kompaktného nástroja bez zásadnejších problémov s prehrievaním a s tým spojeným rozlaďovaním je výzva a zároveň prejav výnimočnej konštrukčnej zdatnosti inžinierov Korgu.

VCO Korgu hrajú vynikajúco v celom frekvenčnom rozsahu, prirodzené ľahké rozladenie analógových oscilátorov dáva zvuku potrebnú hĺbku a šírku. Jemné fázové posuvy poskytujú pocit, ktorý zažívam pri starých klasických polyfónoch z 80. rokov. Nástroj po zapnutí prejde automatickou ladiacou rutinou, ale je dobré ju po cca 10 minútach kombináciou tlačidiel SHIFT a EXIT zopakovať.

MIXER umožňuje plynule miešať signály z VCO1, 2 a MULTI pred vstupom do filtra.

FILTER je 12dB/dvojpólový s rezonanciou idúcou do samooscilácie. Okrem klasických parametrov frekvencia, rezonancia, intenzita vplyvu obálky (-100 – 0 – +100) obsahuje trojpolohový prepínač prebudenia filtra DRIVE, spínač obvodu High Pass Filtra LOWCUT a trojpolohový KEYTRACK, ktorý nastavuje škálovanie frekvencie filtra voči klávesnici 0, 50 a 100 percent. Pri nastavení 100 percent a rezonancii v horných polohách by sa mal filter správať ako oscilátor a produkovať riadne do oktáv naladenú sinusoidu. Tento efekt sa často používa pre zhutnenie zvuku. Testovaný kus, bohužiaľ,

v oktávach neladil. Filter znie veľmi príjemne a muzikálne, je dobre škálovaný. Vyššia rezonancia nežerie signál oscilátorov. Aj zvuk digitálneho Multi Engine vie po prechode cez VCF príjemne zmäknúť.

V sekcii AMP nájdeme ADSR obálku AMP EG napäťovo riadeného zosilňovača VCA. Druhú ADSR obálku využíva sekcia oscilátorov a filtra a LFO – pomalobežný oscilátor, ktorý môže voliteľne ovládať ladenie oscilátorov, tvar vlny oscilátorov (PWM) a frekvenciu filtra. Periodická zmena hlasitosti – TREMOLO efekt, bohužiaľ, nie je možná. LFO má 3 voliteľné priebehy (píla, trojuholník, štvorec), ktoré sa dajú v EDIT menu invertovať. Delay LFO, iné priebehy LFO ako napr. Random by sme hľadali márne.

Nástroj má zabudované 2 digitálne efektové jednotky štúdiovej kvality. V TIMBRE módoch LAYER, X- FADE a SPLIT sa dajú pre oba zvuky zapnúť alebo vypnúť obe efektové jednotky samostatne. Každá ma 3 ovládacie prvky na paneli.

MOD EFFECT poskytuje modulačné efekty – 8 typov chorusov (medzi nimi vibrato, ktoré čiastočne kompenzuje prítomnosť len jedného LFO), 8 flangerov, 8 phaserov, 3 ensemble a jeden programovateľný User slot. Nastaviť môžeme typ efektu rýchlosť a hĺbku modulácie. Subtyp efektu a detailné parametre sa opäť nastavujú v EDIT MODE.

Delay/Reverb obsahuje 12 efektov typu echo/delay (niektoré synchronizovateľné s tempom) a 10 rôznych simulácií priestoru. Na paneli je k dispozícii prepínač REVERB/DELAY/OFF a potenciometre času a hĺbky efektu. Subtyp efektu a detailné parametre sa opäť nastavujú v EDIT MODE.

 

Záver

Prologue sa správa ako organický nástroj a to je skvelá správa.

Pre mňa najanalógovejší z cenovo dostupných moderných polyfónnych analógov. Osobne cítim veľký pokrok v porovnaní so zvukom Minilogue. Prologue dozrel, znie v detailoch (zvuk VCO, Sync, Ring Mod, Cross Mod, Filter) vynikajúco, povedal by som v rovnakej kategórii ako veľké staré polyfónne analógy 80. rokov.

Prítomnosť MULTI ENGINE otvára frekvenčne nástroj do ostrých, studených, drsných, glitchových polôh a prináša flexibilitu, ktorej analóg nie je schopný. Custom oscilátory sľubujú otvárať nové zvukové svety. Nechajme sa prekvapiť, čo Korg a nezávislí vývojári prinesú.

Kombinácia dvoch VCO a Multi Enginu znie veľmi inšpiratívne a pripomína klasické hybridy PPG, Prophet VS alebo Microwave. Super!

O menej šťastne zvolených detailoch nástroja som sa dostatočne rozpísal v teste. Verím, že veľa

z nich napravia budúce apdejty operačného systému. Osobne mierne preferujem z už spomínaných dôvodov Prologue 16.

Korg Prologue ma baví, neposkytuje síce sofistikované modulačné orgie, ale o to je intuitívnejší, inšpiratívnejší a hrá parádne 

A teraz hybaj do obchodov otestovať a zamilovať sa osobne!

IVAN HIRLÄNDER

Distribúcia: Music Park * www.korg.sk * Cena

 

Článok patrí k časopisu: