MATT BERNINGER * Serpentine Prison (recenzia CD)

berningen

Matt Berninger, chlapík s nádherným barytónom a vzhľadom hrdinu spaghetti westernov Sergia Leoneho vás okúzli tak, že ostanete priklincovaný v kresle ešte dlho po poslednej skladbe…

Berninger je frontmanom indie skupiny The National zo Cincinnati v Ohiu. Táto partička má za sebou už sedem albumov, jednu nomináciu a jednu výhru Grammy v roku 2017 za album „Sleep Well Beast“, ako najlepší indie album. Že ich nepoznáte? Je to hudba pre fajnšmekrov a oplatí sa zháňať sa po ich albumoch!

Berninger sa rozhodol pre sólovku už v roku 2019, keďže kapela celý rok pauzovala. Zrejme pociťoval veľký pretlak dostať von zo svojho vezenia v hlave  svoje intímne spovede, pretože desať skladieb - zákrut, alebo ak chcete serpentín, na tomto albume je takých. Sú plné melanchólie, či už v hudbe alebo textoch ktoré sú hlavne o hľadaní lásky a rozchodoch, stave mysle. Nič pre ľudí trpiacich depresiou, alebo možno práve pre nich, aby videli, že nie sú v tom sami.

„Mám pocit, že som tak ďaleko, ako sa len môžem od teba byť“ spieva v „Distant Axis“.  Alebo: „Drž svoju hlavu vztýčenú, budeš to mať dosť ťažké bez drog, bez lásky“ spieva v titulnej skladbe, ktorá je zaradená na koniec albumu. Nenájdete tu jeden rušivý, alebo vzrušujúci zvuk, hoci skladby majú svoje napätie. Sú postavené na klavíri, gitare, base a perkusiách. Aranže sú samozrejme bohatšie a počujeme čelo, dychy či Hammond B3, ale celok pôsobí veľmi kompaktne. Berninger riskuje, že skladby začnú byť tak nudné, až možno máte tendenciu zdriemnuť si v kresle. Ale to vôbec nie je chyba… Berninger zveril aranže a produkciu do rúk ostrieľaného Bookera T Jonesa, ktorý hrá aj na spomínaný Hammond a staral sa napríklad aj o nahrávky Neila Younga. Toto nie je ale jediné slávne meno na tomto albume. V nádhernej balade „Loved So Little“ si Berninger strihne duet s Gail Ann Dorsey, ktorá bola vernou členkou kapely Davida Bowieho od roku 1995, kde spievala vokály a hrala na basu.

Berninger dal do kopy partiu kamarátov a výborných muzikantov a nahrali spolu jeden skvostný album, ktorý sa vám určite zapáči už na prvé počutie, ale rozhodne sa ho oplatí počúvať opakovane.

****1/2