PAVIAN RECORDS * 30 rokov naplnených hudbou

maruscak

 

Keď na začiatku deväťdesiatych rokov Paľo Maruščák, majiteľ vydavateľstva a obchodu so zvukovými nosičmi, natáčal s Ivou Bittovou prvú spoločnú nahrávku, zaiste netušil, že vytrvá v tomto biznise tridsať rokov a vydá vyše 150 hudobných titulov. Pavian Records je síce  celkom nenápadné vydavateľstvo, ale môže sa pýšiť skvelým portfóliom umelcov.

 

 

Pali, ako si sa dostal k tomu názvu, či už vydavateľstva, alebo obchodu?

Pavian Records vymyslela Iva Bittová keď sme hľadali názov pre vydavateľstvo a realizovali sme prvú nahrávku. Pavián…, strašne sa mi to páčilo, kričali sme do sveta, že sme slobodní, že si môžeme robiť čo chceme a máme holú prdel a ešte aj červenú (smiech). Logo vymyslel Miro Nicz, dobrý kamarát zo Stropkova žijúci v Nitre. A Dr. Horák má celkom krátku históriu. Vlado Michal dostal tento priestor na Medenej ako priestor pre kníhkupectvo. Do priestoru z 18,6m2 sa absolútne kníhkupectvo nehodilo, tak sme tam spravili predajňu hudby. A keďže to bola kedysi Fučíkova ulica, tak sme sa pomenovali podľa jeho krycieho mena, Dr. Horák.

 

Toto sa odohralo v roku 1991… 

Áno. Nahrali sme prvé dva tituly, Iva Bittová, sólo album a Dunaj „Rosol“. Vtedy vzniklo vydavateľstvo. Vrazil som do tých nahrávok všetky svoje peniaze, ktoré som zarobil inde. Zistil som však, že takto to nejde, že vydavateľstvo ma neuživí. Bolo to obdobie, kedy už prichádzali na náš trh veľké vydavateľstvá a tým sa nedalo konkurovať.

 

Napriek tomu si ale do dnešných dní vydal vyše 150 titulov, ktoré mali a majú úspech nie len u nás, ale aj z zahraničí. Koľko tých titulov je presne?

Tak teraz sme pri katalógovom čísle 159. Je ale pravda, že časť toho tvoria digitálne single, takže vydali sme asi 150 nosičov vo forme MC, CD a LP. 

 



Podľa čoho si vyberáš interpretov, ktorých chceš vydať?

Všetky tie nahrávky sú prepojené s našou hudobnou scénou a sú prepojené s mojou existenciou a pôsobením na hudobnej scéne, kde už vyše 37 rokov organizujem koncerty. Je ich veľa, či už je to Jakub Noha, Jednofázové kvasenie, Gýmeš, ktorých som mal od začiatku veľmi rád. A potom samozrejme už spomínaná Iva Bittová, Collegium musicum, Marián Varga, Paľo Hammel… Prevažná väčšina je o osobných vzťahoch ktoré si postupne buduješ. Za prvých desať rokov sme vydali 10 titulov. Boli tu veľké vydavateľstvá, ktoré mali kapitál, distribučné kanály… Vtedy každý vydával u veľkého vydavateľa. Neskôr už aj oni začali kalkulovať a byť tlačení do zelených čísiel a karta sa začala pomaly obracať. V druhom desaťročí sme vydali asi 30 titulov a posledné desaťročie je to okolo stovky. 

 

Zasahuješ do nahrávok aj nejako producentsky?

Nie, som skôr v pozícii vydavateľa a nechávam tú slobodu na umelcovi. Samozrejme nemôžem vydať všetko, hoci už mám veľa ponúk. Skôr je to taký koníček popri inej práci. Návratnosť pri niektorých nahrávkach je niekoľko rokov, málokedy sa to vráti v priebehu krátkej doby.

 

Veľkým úspechom tvojej vydavateľskej činnosti je aj album „Mater“ skladateľa Vladimíra Godára v interpretácii Ivy Bittovej, ktorú  prevzalo aj prestížne vydavateľstvo ECM z Mníchova.

Bolo to úžasné. Tá nahrávka má ohromne pozitívnu energiu, ktorá bola aj pri nahrávaní. Bola to radosť. A bola to zhoda náhod, že Miloš Valent, ktorý nahráva aj z významným americkým lutnistom Stephenom Stubsom pre ECM, pustil „Mater“ Eichlerovi a toho to očarilo. Boli sme pozvaní s Godárom do Mníchova. Bol to veľký úspech, pretože oni majú vybudovanú veľkú distribučnú sieť a tým pádom sa „Mater“ dostala do celého sveta.

 

Organizuješ aj koncerty. Ako sa ťa dotkla pandémia?

Samozrejme dosť. Prestala vlastne koncertná činnosť, respektíve je veľmi obmedzená, to sa podpísalo nie len na organizovaní, ale hlavne na samotnom predaji nosičov. Tie sa pri tých menšinových žánroch predávajú hlavne na koncertoch, čiže malo to veľmi nepriaznivý vplyv aj na vydavateľstvo.

 

Posledné roky sa neustále zvyšuje záujem o vinylové platne…

Minulý rok bol taký dosť prelomový. Predaj vinylov sa dostal na  úroveň kompaktov, dokonca bol asi mierne väčší. Tento rok vinyly valcujú predaj CD. Platne zažívajú neskutočný boom. Dnes je problém zohnať aj niekoľkoročné vydania. Jednoducho sú vypredané a fabriky nestíhajú lisovať.

 

A plány do budúcnosti?

Tak plánujeme, ak to situácia dovolí, koncertné miniturné Paľovi Hammelovi k albumu „Srdce bez anjela“. Na jar by sme chceli urobiť turné Karla Plíhala. V júli koncert americkej speváčky LP… Verím, že toho bude viac a že budúci rok bude priaznivejší ku koncertom. A chceli by sme samozrejme vydávať ďalej nosiče. Máme v pláne takú edíciu „Vinyl žije“, kde sa budeme snažiť vydávať tituly, ktoré už dlhšie nie sú na trhu, alebo na vinyloch nikdy nevyšli.

 

Takže sa máme na čo tešiť. Si audiofil?

Ani nie. Keď je človek od rána do večera obklopený hudbou, tak je z toho aj celkom unavený (smiech). Takže niekedy mám rád ticho.

 

 

JÁN GRAUS

Foto Martin Chrobák

Článok patrí k časopisu: